fbpx

המאבק באלימות במשפחה

violence against women. shutterstock

 

סקר ויצו: אחד מכל שלושה ישראלים מכיר אישה הסובלת מאלימות

לקראת היום הבינלאומי לציון המאבק באלימות נגד נשים, המצוין היום, ובמסגרת קמפיין נרחב שמובילה ויצו במטרה לצרף גברים למאבק באלימות במשפחה, ערך הארגון סקר מיוחד לבחינת תפיסות הציבור בנוגע לנושא. 507 נשאלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל השתתפו בסקר. ואלה הם הממצאים החשובים והמעניינים שעולים ממנו:
אחד מכל שלושה ישראלים מכיר אישה הסובלת מאלימות – משמע, כשליש מהציבור מכירים לפחות אישה אחת החווה אלימות מצד בן זוגה (מילולית ו/או פיזית).
אחד מכל ארבעה ישראלים מכיר גבר אלים– משמע, כרבע מהציבור מכירים לפחות גבר אחד שנוהג באלימות כלפי בת זוגו. כ-90 אחוז מתוכם מכירים גבר הנוקט באלימות מילולית, כשליש מהם מכירים גבר המשתמש באלימות כלכלית, וכרבע – באלימות פיזית .
מרבית הציבור (94 אחוז) היו פועלים כדי לסייע במקרה של זיהוי סימני אלימות במשפחה – למעלה משליש היו מעדיפים לפנות לאישה או לשני בני הזוג ולא לדווח או להתלונן ברשויות, רק כחמישה אחוזים היו מעיזים לפנות ישירות אל הגבר הפוגע, ואילו 16-20 אחוז היו פונים למשטרה, לרשויות הרווחה ולעמותות המטפלות באלימות.

 

אלימות נגד נשים: יש גם דבר כזה “נערות מוכות”

ההסלמה בגזענות קשורה באלימות הגוברת בקרב בני נוער

 

במסגרת הסקר ביקשה “ויצו” לבחון את עמדות הציבור גם בנוגע לסוגי אלימות. בין היתר עולה מהממצאים כי קרוב למחצית מהישראלים הביעו הסכמה מסוימת עם העמדה שאם גבר מקלל את בת זוגו וצועק עליה הוא אינו מפגין אלימות. בעניין הזה נמצא הבדל בין המינים: בזמן שכמחצית מהגברים מקלים ראש באלימות מילולית המופנית כלפי נשים וסבורים שצעקות וקללות הן אינם אלימות, רק 37 אחוז מהנשים חשות כך. לעומת זאת, רק כשליש מהישראלים סבורים, במידה כלשהי, כי גבר שמבקש סליחה לאחר שפגע מילולית בבת זוגו הוא אינו גבר אלים. 70 אחוז לעומתם אינם מגלים סלחנות לאלימות, אף אם הגבר הביע התנצלות.
רבקה נוימן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה ב”ויצו” ומי שיזמה את הסקר, התייחסה לממצאים. לדבריה, נתונים אלו מעידים אמנם על אחריות שחש חלק גדול מהציבור לגבי מקומו בצמצום התופעה. עם זאת, הם משקפים את חשש הציבור לתלות את האחריות בגבר האלים ולפנות אליו. “הנטייה הראשונית לפנות לקרבן במקום לפוגע מעידה על תפיסה מוטעית, המסירה מהקורבן את האחריות להפסקת האלימות”. יו”ר ויצו ישראל, גילה אשרת , מוסיפה: “אנחנו קוראות לכל הגברים, גם אלה הנוקטים באלימות וגם אלו שלא, לקחת חלק במאבק לצמצום התופעה ולעזור להוציא עוד ועוד משפחות מחוץ לחיי סבל ופחד”.

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.