fbpx

תסמונת אירלן – מה פשר התסמונת עם השם המוזר, ומה בינה לקשב וריכוז?

Irlen Syndrome. shutterstock

 

ילדים רבים מאובחנים כסובלים מבעיית קשב וריכוז או מיגרנות בזמן שהם סובלים למעשה מתסמונת הפוגעת בעיבוד החזותי וניתנת לטיפול. מהי “תסמונת אירלן”, ואיך המשקפיים הצבעוניים מסייעים לטיפול בה? כתבה מיוחדת לרגל שבוע המודעות

 
אתמול נפתח שבוע המודעות העולמי לתסמונת אירלן המתקיים לראשונה גם בארץ – במהלכו יינתנו הרצאות והציבור ייחשף לשיטת טיפול שיעילותה הוכחה בעולם. על אף זאת, הורים רבים אינם יודעים כלל מה פשר התסמונת עם השם המוזר, גם אם ייתכן שהקשיים שהילד שלהם חווה נובעים ממנה ולא משום דבר אחר. כזה הוא למשל סיפורו של אביאל ביטון, כיום בן שמונה, שסבל לאורך השנים מהתעלפויות ומסחרחורות. בהמשך הוא התקשה גם במשחקי כדור ובזיהוי סימנים, ובגן הוא לא הצליח לזכור את שמות הילדים הלומדים לצדו. “כל הבדיקות שנערכו לאביאל לא הצליחו להוביל את הרופאים למקור הבעיה”, משחזרת אמו, דנה. “הקשיים נמשכו גם בהיותו בבית הספר היסודי, ובאו לידי ביטוי גם בקריאה ובכתיבה ובקושי להתרכז במהלך השיעור. בעיות הופיעו גם בתחום המוטורי – אביאל לא הצליח, למשל, לרדת במדרגות כיוון שהן נראו לו ‘כמו מפל מים'”.
השינוי המיוחל התרחש כאשר הופנה על ידי מטפלת בתנועה למומחית מתחום ההוראה המתקנת, שאבחנה אותו כסובל מתסמונת אירלן – תסמונת הפוגעת בעיבוד החזותי.

זה רק נראה כמו מיגרנה

מחקרים מצביעים על כך שכמחצית מהאנשים שאובחנו כבעלי בעיות קריאה, קשב וריכוז, דיסלקציה, אוטיזם או סובלים מכאבי ראש קשים ורגישות לאור – לוקים למעשה בתסמונת אירלן. “ילדים ומבוגרים אלה יכולים להיעזר בשיטת טיפול מהפכנית, העושה שימוש במסנני צבע המותאמים להם באופן אישי.
“לאחר שהזמנו את המשקפיים, אביאל הרכיב אותם ומאז החיים שלנו השתנו”, מספרת דנה, אמו של אביאל. “היום, שנה אחרי, הוא התחיל לשחק כדורגל, שזה דבר שלא האמנו שיקרה. יש לו הרבה חברים, הוא מצייר. מבחינה לימודית – השינוי היה מיידי. עדיין יש פער מול ילדים אחרים, אבל הוא מתקדם יפה”, אומרת האם בחיוך.
גם מיטל, שהייתה בת 17 כאשר התחילה את הטיפול, נעזרת בשיטה הזו. אף שלמדה בלי סוף, היא לא הצליחה לעבור את הבגרות בהיסטוריה כיוון שלדבריה נהיה לה “בלק אאוט” לאחר כל קטע שקראה – ואז היא נאלצה לקרוא אותו שוב. על המורה בכיתה קשה היה לה להביט, כי ‘האורות שיגעו אותה’. מיטל סיפרה אז שהיא נהגה לצאת כל שיעור לשירותים כדי לברוח מהתאורה בכיתה, וכי סבלה גם מכאבי ראש רבים ומאי שקט מוטורי – שהתפרש כהיפראקטיביות. אמה אף הייתה מספרת שהיא לא יכולה לשבת בשקט מול הטלוויזיה בבית, והיא כל הזמן מזיזה כריות.

המעבר לחטה”ב בעבור ילדים עם קשיי קשב וריכוז 

מיהו “הלומד השמיעתי” ומיהו “הלומד החזותי”?

שיח מתבגרים: העצמה נשית? הצחקתם אותם!
 
מיטל אינה היחידה. כאמור, ילדים ומבוגרים רבים מאובחנים לעתים קרובות בטעות כבעלי בעיית קשב וריכוז, היפר אקטיביות, קשיי קריאה ולמידה, או כמי שסובלים מכאבי ראש קשים (מיגרנות) ומרגישות גבוהה לאור. אולם כמו אביאל, כך גם מיטל – לאחר שהתחילה להשתמש במשקפיים מסנני הצבע, הקריאה נהייתה לה קלה יותר והיא עברה את הבגרויות בהצלחה. “את לא מאמינה, מיטל יושבת מול הטלוויזיה בסלון ולא זזה”, סיפרה לי אמה בהתרגשות.

איך מאבחנים ואיך מטפלים?

במהלך חטיבת הביניים והתיכון כמות הקריאה שהתלמידים מתמודדים עמה הולכת וגדלה, ולא פעם ילדים ש’הצליחו להסתדר’ בבית הספר היסודי, חשים שהם כבר אינם מסוגלים להתמודד עם כמות החומר שעליהם לקרוא. הטיפול באמצעות מסנני הצבע מאפשר לתלמידים רבים לשפר את העיבוד החזותי, במקרים שבהם המוח מעבד באופן לא יעיל אחד או יותר מהצבעים שבקרן האור. היעילות של הטכנולוגיה הזו הוכחה באופן מדעי על ידי מחקרים אקדמיים, ונמצא כי היא יכולה לשפר משמעותית את שטף הקריאה, את ההבנה, ואת יכולת הקשב והריכוז של המטופל.
מי שפיתחה את השיטה כבר בשנת 1983 היא הלן אירלן, פסיכולוגית חינוכית מארה”ב, שזכתה מאז להכרה בינלאומית המעוגנת במאות סיפורי הצלחה טיפוליים. אירלן מוזכרת ביותר מ-100 פרסומים בעיתונות המדעית בתחומי הרפואה, החינוך והפסיכולוגיה. ואכן, רוב המחקרים עד כה תומכים באופן מובהק בשימוש במשקפיים ובעדשות מסנני צבע למטרת טיפול בקשיים בעיבוד התפיסתי-חזותי. כיום, מעל 7,000 מטפלים ברחבי העולם הוסמכו לטפל בשיטת אירלן, רבים מהם עובדים בבתי ספר, ומיליוני מטופלים משתמשים בשקפים מסנני הצבע. האבחון נעשה בשני שלבים: הראשון – אבחון הבעיה, אם קיימת, והתאמת שקפים מסנני צבע לקריאה בלבד. השני – לסובלים מהתופעה בצורה חמורה מותאמות עדשות משקפיים המסננות צבע. בישראל ישנם מאבחני אירלן מוסמכים הפועלים ברחבי הארץ, בקליניקות ובמכונים פרטיים. הורים רבים נמצאים בחוסר אונים כיוון שהטיפול התרופתי אינו מספק וכמובן מלווה בתופעות לוואי, ולכן חשוב כל כך שהם יכירו את אפשרות הטיפול הזו. שיטת אירלן, מעניקה תקווה לילדים רבים ומאפשרת להם להתמודד בהצלחה עם הבעיה, ואנו מקווים כי באמצעות שבוע המודעות לתסמונת אירלן ולטיפול בה – יותר ויותר הורים יוכלו ליצור בעבור ילדיהם את השינוי המיוחל.

הכותבת היא מומחית לחינוך מיוחד, העומדת בראש המרכז ללמידה להוראה מתקנת במכללה האקדמית לחינוך ע”ש דוד ילין, בעלת מרכז “אירלן ישראל” (הוסמכה במכון הבינלאומי של שיטת אירלן על ידי הלן אירלן בקליפורניה).
לעמוד הפייסבוק של “אירלן ישראל”

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.