fbpx

חופשי על המסך

teenager with smartphone. shutterstock

 

יסמין נכחה בהרצאה של גלעד האן לתלמידי תיכון ולצוות החינוכי, ויצאה עם ערכת בטיחות מוצלחת וחשובה. את עיקרי הדברים היא מביאה לפניכם, ומאמצת את המלצתו של האן – תנו לילדיכם לגלוש, אך הציבו גבולות שימנעו מהם פגיעה, ומאתנו ההורים – ניסיונות סחיטה (והיו דברים מעולם). כללי ברזל לכל מי שגולש ברשת

 

אירוע העשרה לתלמידי החטיבה העליונה, שאותם אני מלווה מתוקף תפקידי כיועצת, זימן לי מפגש עם גלעד האן – חוקר עבירות ופשעי מחשב. האן הגיע להרצות בפני התלמידים ובפני הצוות החינוכי כשהוא מצויד לא רק בניסיון רב, עובדות מוצקות ועצות פרקטיות, אלא גם ברטוריקה שנונה וביכולת לרתק אליו מתבגרים שלא תמיד לסוגלים לשבת זמן ארוך ולהאזין לאדם העומד מולם כשהם נטולי סמרטפון או אייפד.
האן סיפק לצופים, הצעירים והמבוגרים כאחד, מידע החיוני לשמירה על פרטיותם והבהיר היטב מהן ההשלכות הפליליות הנגזרות משימוש לא מושכל ברשת. המידע הנוגע לבטיחות ברשת נחוץ הן לילדינו, העלולים חלילה ליפול בידי פושעי מין למשל, והן לנו ההורים, שעלולים חלילה ליפול לסחיטה ואיומים. הנה כמה מהנקודות החשובות ביותר שאליהן מתייחס האן בהרצאותיו המרתקות.

10 הדיברות ברשת ובסלולרי – להורים ולילדים

1. לבצע הגדרות אבטחה – הגדירו הגדרות אבטחה בפייסבוק, במצלמה של המכשיר הנייד, באינסטגרם ובוואטסאפ. באתרים רבים שולפים מאתנו מידע, בייחוד באמצעות אפליקציות שונות, כך שחוקי להפיץ אותו – אלא אם כן נגדיר אחרת. האחריות, אם כן, היא של המשתמש בלבד, ולכן כהורים אנחנו נושאים באחריות על העבירות של ילדינו – גם אם הן ייעשו מתוך תמימות מוחלטת. מעבר לכך, לעולם אל תשאירו את המכשיר הנייד שלכם ללא סיסמה וללא השגחה.

2. להדביק פלסטר על המצלמה המובנית במחשב – בני נוער רבים צולמו בזמן שהם מחליפים בגדים בחדרם, למשל אחרי מקלחת, ונפלו קורבן לסחיטה ואיומים. תוכלו למנוע זאת בדרך פשוטה, על ידי כיסוי המצלמה.

3. להסיר אפליקציות זדוניות על ידי התקנת אנטי וירוסים – באייפון יש להתקיןlookuot , ובזמן ההתקנה לבחור בסיסמה אחרת מהמייל. באנדרואיד יש להתקין avg ולבדוק רק את הסמל של “אבטחה” (אם ירוק – אז תקין).

4. בפייסבוק – להקפיד על אמצעי בטיחות ועל שימוש נכון – בכל שלושה חודשים פייסבוק מאפסת הגדרות אבטחה של תמונות, ולכן יש ליצור הגדרות אבטחה מסוג) custom לעבור אלבום אחר אלבום או תמונה אחר תמונה ולהגדיר את אופן הפצתם). כמו כן, צריך לחזור ולהדגיש בפני הילדים שלא באמת ניתן למחוק תמונות מהפייסבוק. התמונות אמנם לא נראות בחשבון שלנו, אך יישמרו על ידי האתר לפחות ב-50 השנה הקרובות. בקיצור: לחשוב טוב טוב לפני שמעלים כל דבר בפייסבוק.
מעבר לכך חשוב כמובן שלא לאשר סלבס ו/או אנשים לא מוכרים. ילדים רבים מנוצלים, ולכן, מדגיש גלעד, “הבהירו לילדיכם – חבר אמיתי הוא חבר מוחשי”. לא פותחים בשיחה עם פרופיל לא מזוהה, בטח שלא בסקייפ. ועוד עובדה חשובה שעל כולם לדעת – “לייק” לקבוצה בעלת אמירות פוגעניות היא עבירה פלילית!

5. לא להתקין בשום אופן את האפליקציה “סנאפצ’ט” – מדוע? זה מכבר הוכח כי האפליקציה מסייעת (גם אם לא במכוון) בהפצת פורנוגרפיית ילדים ונוער.

6. לא להפיץ בשום מקרה תמונה אינטימית / פוגענית – חשוב שתדעו וגם תבהירו זאת היטב לילדיכם: מצלם התמונה אחראי להפצתה כל עוד הוא אינו מאבטח את הגדרות הרשת/האתר. אם קיבלתם תמונה פוגענית, יש לכם חובה מוסרית וחוקית לדווח על כך כדי שניתן יהיה להסיר אותה (ניתן לפנות לגלעד האן). מפיץ תמונה פוגענית עובר על החוק. כמו כן, אסור לצלם אדם ללא ידיעתו.

7. למנוע מעקב אחר מיקומכם באמצעות מצלמת המכשיר – תמונה מכילה מידע על מיקום, והאן מספר כי לא מעט אנשים נפלו לסחיטה קשה בדרך הזו. כדי למנוע זאת יש לפעול בדרך הבאה:
באייפון: פרטיות – שירותי מקום – לסגור את האופציה של המצלמה.
באנדרואיד / בגלקסי האופציה הזו סגורה אוטומטית; בכל השאר: מצלמה – הגדרות – סגירת תיוג מקום/תיוג .gps.

8. להקפיד על פרסומים חיוביים בלבד, כדי שהשיבוץ בצה”ל לא ייפגע – האן סיפר כי חלק מהציון בצו הראשון ניתן על בסיס פרסומים ברשת. כך למשל, נערים שהעלו תמונות של שימוש בסמים, נרגילה או אלכוהול, והעלו אותן עם הסטטוס “מגניב” – לא יכלו להתקבל ליחידות מובחרות או קרביות בצה”ל. וזה כלל לא משנה אם הנערים הללו עשו שימוש בפועל באותם סמים/אלכוהול או העלו את התמונה סתם כך, בשביל הכיף, כדי להיות “מגניבים”.

9. למנוע מעקב באינסטגרם – לצורך כך הפעילו . post are privet

10. להתקין את “הכפתור האדום – ודווחו על כל מקרה אלימות ברשת שבו אתם נתקלים. בעולם הווירטואלי, כמו בעולם האמיתי, שותפים לפשע הם גם אלו העומדים מהצד ולא מנסים לעצור את הפושע – ויש לכך גם השלכות פליליות.

 

ועוד כמה עצות כלליות

האן מדגיש בהרצאתו כי הטלפון החכם אינו מכשיר המכיל סכנות בלבד, ולכן אין להתייחס אליו כ”מסוכן”. יחד עם זאת, כהורים מוטלת עלינו החובה להיות מודעים לסיכונים הכרוכים בשימוש בו, להנחיל מודעות זו לילדינו, וליישם את כללי הזהירות. “רק חינוך לתרבות גלישה, לימוד שמירה על הפרטיות, פנייה לעזרה בזמן אמת, שיחה פתוחה וגלויה, יידוע לגבי מצבי הסכנה ודרכי התמודדות ואפילו התקנה אמצעי ניטור יאפשרו את צמצום הפגיעות והסכנות”, אומר האן. וכדי להפיץ את אמצעי הזהירות הוא מקיים הרצאות לתלמידים בבתי ספר ברחבי הארץ, ומרצה גם בפני מורים והורים.
עד שיזדמן לכם להשתתף, כמוני, באחת ההרצאות המרתקות של האן, תוכלו לבקר באתר האינטרנט שלו, המכיל עוד מגוון רחב של עצות מעשיות. עצות אלו ישרתו אתכם בייחוד בימים אלה, של חופשת החג, כשהילדים שוהים בבית ומבלים זמן ארוך מול מסך המחשב או מתייחדים עם הסמרטפון שלהם. הניחו להם לגלוש, אבל ציידו אותם בעצות של האן: הזכירו להם שיש להשתמש באתרים מאובטחים ומוכרים בלבד, ולהתנתק מהאתר בסיום הגלישה (בייחוד מתיבת הדוא”ל). כשהטלפון שואל אותם (ואתכם) האם הם מעוניינים לשמור את הסיסמה – שיסרבו; במקביל, הקפידו להוריד אפליקציות מאתרי החברות המוכרים, “גוגל פליי” או “אפסטור”, ולא מכל קישור שנשלח אליכם. בדקו שהאפליקציות זכו לציונים גבוהים והורדו על ידי אנשים רבים; התקינו תוכנות אנטי וירוס למכשירי הסמרטפון, כמו:AVG ,Norton ואחרות; השתמשו גם בתוכנות למניעת ריגול לאיתור וסריקת אפליקציות פוגעניות וזדוניות, וכמובן הימנעו מפתיחת הודעות וקישורים לא מוכרים. אם החלטתם לצייד את ילדכם הצעיר בטלפון חכם, הקפידו להשתמש בתוכנות חסימה, סינון או ניטור מידע. לחילופין תוכלו לבקש חבילת סינון בסיסית (ללא תשלום) מספק הסלולר שלכם.

גלישה בטוחה וחג שמח!

הכותבת היא יועצת חינוכית של החטיבה העליונה בבית ספר מקיף ממלכתי 

הצד האפל של האינטרנט – אילו סכנות אורבות לילדינו ברשת?

תופעה: בני נוער מחפשים אהבה באתרי היכרויות וברשתות החברתיות 

כך נמנע מפדופילים גישה לעולם של ילדינו

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.