fbpx

יש לי “סוד” בשבילכם

shutterstock_163654646
שומרים על הסודות. צילום: shutterstock

רבות כבר דובר על אפליקציית “סיקרט”, על הנזקים החברתיים שהיא עלולה לגרום, על תרבות הסוד שהיא מגלה, ועל האנונימיות המוטלת בספק. ועדיין, הפניות שמגיעות למרכז לאינטרנט בטוח מראות כי המסר לא הופנם וכי תופעת השיימינג והאאוטינג מציגה רוע בלתי ניתן לתיאור

 

האמת היא שזה כבר לא סוד. כבר נכתבו על אפליקציית “סיקרט” לא מעט מילים בחודש האחרון, ומי שלא שמע על זה עדיין, כדאי שיתעורר כי משהו לוחש על אוזנו, וזה נשמע כמו צעקה. מאוד מפתה לפתוח מאמר על “סיקרט” באזהרות בוטות כמו “מישהו ימות מזה”, או “אפליקציה שיכולה להפוך מילים לכלי נשק”. אך אני חוששת שהגם שהמשפטים הללו מאוד פרובוקטיביים, הם די מדויקים.
יחד עם זאת אני בוחרת לפתוח באופן מעט שונה: סיקרט היא אפליקציה חביבה שמאפשרת למי שרוצה לחשוף את צפונות ליבו לחלל הווירטואלי וגם לשמור על אנונימיות. כך שלמעשה, מישהו יכול להתוודות שהתאהב באשתו של חבר, אחר יספר שהחלום שלו הוא להחליף את הבוס שלו, ושלישי ישתף את המאזינים הווירטואליים בתסכול שתוקף אותו בגלל שלושת הקילוגרמים שהעלה בנסיעה האחרונה.
הרעיון של “סיקרט” הוא פשוט. הרי לפעמים עומד לנו משהו על קצה הלשון ואנחנו מתים לספר אותו, אבל יודעים שאנחנו לא יכולים, או לפחות לא יכולים שידעו שזה אנחנו כי אסור שהדברים ייוחסו לנו. בדיוק בשביל זה נולדה סיקרט. עכשיו אנחנו יכולים לספר הכול על עצמנו.

כן, אבל…

וזה אבל גדול. אנחנו יכולים גם לספר הכול על אחרים. בפועל, זירת השיימינג (Shaming – השמצות וביוש אדם), האאוטינג (Outing – חשיפת סודותיו של אדם, וביניהם גם נטיותיו המיניות) והרוע בכלל – עברה דירה. לפי שעה היא התמקמה ב”סיקרט”, וטוב לה שם.
לפעמים אני חושבת שחבל שהעולים החדשים לא נקלטים בארץ באותה המהירות שבה נקלטת, מעוברתת ומתאזרחת אפליקציה במחוזותינו. סיקרט, עושה רושם, שברה את כל השיאים. רק לפני שבועות ספורים היינו כולנו עסוקים בצורך להימנע מהפצת שמועות ומהשימוש המופרז בווטסאפ בעת הלחימה. היינו מזועזעים (ועדיין) מגילויי השנאה וההסתה שכבשו את הרשת, ובתוך כך, צצה לה סיקרט, והנה אנחנו שבויים בתוך ההלם החדש.
כמות הרוע, גסות הרוח והטעם הרע שאליהם נחשפתי בימים האחרונים, בעקבות פניות של ילדים, בני נוער ומבוגרים למוקד של המרכז לאינטרנט בטוח על “פוסטים” או תמונות שפורסמו עליהם ב”סיקרט” – אינה ניתנת לתיאור.

 

[fancy_box]

תוכנית מניעה

מה עושים כדי למנוע?

  • אנחנו לא בסיקרט – רצוי להחליט כיתתית/ קבוצתית. אם המורה לא עושה זאת, כדאי שתיזמו מהלך כזה בעצמכם.
  • הסברה – חשוב להסביר לילדים כמה מסוכן להעלות פוסט פוגע באחר.
  • החוק – ספרו לבני הנוער כי איום, הפצת שמועות וגילוי פרטים אישיים על אחר יכולים להיות עבירה על החוק.

 

תוכנית פעולה

מה עושים אם נתקלתם בתוכן פוגעני בסיקרט?

 

הקו הפתוח של איגוד האינטרנט משמש כתובת לציבור הגולשים בכלל, ולבני הנוער או הוריהם בפרט. אפשר לדווח על מקרים אלה מבלי לדרוש פרטים מהמדווח ומבלי לקחת את האחריות על ההתערבות הישירה במקרה הצורך.

טלפון: 03-9700911, לקו הפתוח

[/fancy_box]

עוד כתבות בנושא:

 

אז מה בעצם עושים?

המחשבה הראשונה היא כמעט אינטואיטיבית – לא לתת לילדים להוריד את האפליקציה, או לוודא שמי שהוריד, יסיר אותה. פעולה כזו מעבירה מסר של “אני לא לוקח/ת חלק במשחק המכוער הזה”.
יש שתי בעיות עם החלטה כזו. האחת, אין זה מונע מהאנשים להמשיך ולכתוב ולהעלות “פוסטים” מתוך כוונה לפגוע, וכל עוד אין לכם את האפליקציה לא תוכלו לדווח להנהלת סיקרט על תוכן פוגעני. הבעיה השנייה היא – אתמול זה היה ווטסאפ, היום זה סיקרט ומחר זה יהיה משהו אחר.
השינוי האמיתי הנדרש הוא שינוי חינוכי. כולנו צריכים להבין שמילים יכולות להכאיב לא פחות, ואולי אף יותר, ממכה פיזית, ושנדרשת אחריות אישית מצד המשתמשים באפליקציה. בצד כל אלו, כולנו צריכים להפנים ולזכור כי חלק גדול מההתנהגויות האלה הן עבירות על החוק. ויש כמה דברים שרצוי לעשות כשהילדים נחשפים לסוד ברשת.
כהורים, חשוב שנפעל בשני מישורים: נוודא שילדינו לא נפגעו, נוודא שילדינו לא יפגעו באחרים. עד כמה שזה נשמע שחוק – חייבים לדבר עם הילדים על זה, להזהיר מפני זה, ולהזמין אותם לפנות אלינו אם חלילה משהו קרה.

הכותבת היא מנהלת “המרכז לאינטרנט בטוח” של איגוד האינטרנט

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.