fbpx

חברתית, אך לא חברותית

עורכי מחקר חדש שנערך בארה”ב ופורסם השבוע באמצעי תקשורת רבים, מבקשים לטעון כי שימוש ממושך ברשת החברתית עלול להוביל לדיכאון בקרב בני נוער ואף לפתח נטיות אובדניות. המחקר נערך בעקבות העלייה בשיעור הדיכאון בקרב בני נוער מאז עלה הפייסבוק לרשת, אולם החוקרים מדגישים כי לא ניתן עדיין להסיק כי קיים קשר ישיר בין השניים. עם זאת, עורכי המחקר טוענים כי הרשת החברתית מעניקה נקודת מבט מעוותת של המציאות ושל יחסים חברתיים, לצד מסרים המנותקים לעתים מהקשר מציאותי, וכי כל אלה עשויים לעודד אצל חלק מבני הנוער תחושת ניכור ובדידות חזקה שיכולה להוביל לדיכאון.
בעולם ידועים גם כמה מקרי התאבדות שקושרו להתעללות באמצעות הרשת החברתית. האחרון דווח לפני כשבוע, כשנערה אמריקאית בת 15 התאבדה לאחר שספגה, ככל הנראה, הטרדות אישיות והתעללות חמורה באמצעות הפייסבוק. אצלנו בישראל פורסם לפני כחודשיים וחצי על התאבדותו המצערת של נער בן 16, שעל פי החשד חווה ברשת החברתית התעללות מצד חבריו לכיתה.
יחד עם זאת, חוקרים בתחום מציינים כי לצד הסיכונים הטמונים בשימוש ברשת החברתית, יש לה גם יתרונות עבור בני נוער. ד”ר תום גומפל, מרצה וחוקר בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, מומחה לבריונות וסייבר בריונות (בריונות וירטואלית), אומר כי “עבור ילד או נער הסובל מהתעללות רגשית, פייסבוק לרוב אכן יחזק את תחושת הבידוד. עם זאת, קשה לטעון כי השימוש בפייסבוק הוא זה שיוביל לדיכאון”. לדברי ד”ר גומפל, יש להביא בחשבון כי על פי רוב ההתנהלות ברשת היא המשך ישיר של ההתנהגות בפועל. “על אף כל ההיבטים השליליים שלו, פייסבוק יכול להוות גם כלי מצוין לחיזוק הדימוי העצמי ולתחושת המסוגלות בסיטואציות חברתיות”, הוא מסכם.
הילדים שלכם בפייסבוק? כדאי שתכירו את סכנת הבריונות ברשת

פיקוח הורי בפייסבוק – זה אפשרי!

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. תבדקו היטב אם ההתאבדות לא היתה אחרי שהילד כבר קיבל תרופות נוגדות דיכאון הידועות כמעודדות אובדנות כחלק מתופעות הלוואי

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.