fbpx

הכול בגלל זבוב קטן

מעניין אתכם למה החלטתי לכתוב יומן? אל תִּטעוּ, זה לא עוד יומן של איזה חנוּן. נעים מאוד, שמי לינוֹי, אני חוקרת צעירה, וזהו יומן המֶחקר שלי. יש כל כך הרבה תוֹפעות מעניינות שאני רוצה להבין, אז אני עורכת ניסויים, מדפדפת באינטרנט, לפעמים מתייעצת עם מדענים אמִתיים # יומנה של חוקרת צעירה: מדור אורח מגליליאו צעיר

 

לינוי גלמידי
החוקרת הצעירה לינוי גלמידי

אם רכבת נוסעת במהירות של מאה קילוֹמטר לשעה, וזבוב בתוכה עף במהירות של עשרה קילומטר לשעה, האם הוא
יעוף אחורה?

 

זבוב קטן ומטריד התיישב על האף שלי כשנסעתי בנחת ברכבת. לפני שהספקתי להעיף אותו ממני, הוא עף להטריד מישהו אחר. אז שמתי לב לדבר מוזר – הרכבת נוסעת במהירות של יותר ממאה קילומטר לשעה; האם זה הגיוני שגם הזבוב עף במהירות הזאת? חיפוש קצר בגוגל לימד אותי שמהירות הזבוב היא רק עשרה קילומטר לשעה. אני צריכה לחקור את העניין.
אני מוצאת קו על רצפת הרכבת, נעמדת עליו ומתכננת לקפוץ הכי גבוה שאוכל. האם אנחת על אותו הקו? שום כוח אינו דוחף אותי קדימה בזמן שאני באוויר, ובינתיים הרכבת ממשיכה לנסוע. אני מניחה שאחמיץ את הקו ואנחת מטר או שניים מאחוריו. קפצתי – אני הֲמוּמה! מתברר שנָחַתִּי בדיוק על אותו הקו. אילו הסתכל עליי מישהו מבחוץ הוא היה רואה ילדה עפה באוויר במהירות של רכבת מהירה. עכשיו אני מבולבלת. איך זה יכול להיות? אני כותבת בגוגל “זבוב עף ברכבת”, מגיעה לאתר של מדע, מעיינת במה שכתוב… רגע, מה זה?!
כתוב שיש איזה חוק בפיזיקה שנקרא חוק ההַתמָדה, והוא מדבר על זה שעֲצָמים מעדיפים להַתמיד במהירות שלהם. החוק אומר שכל דבר יישאר במהירות ובכיוון שהוא נע בהם שנייה קודם, כלומר ימשיך לנוע ישר ובמהירות קבועה, כל עוד לא פועל עליו כוח. אם פועלים על העצם כוחות רבים אבל הם מבטלים זה את זה, כמו חבל שמושכים אותו משני קצוֹתיו בכוחות שווים – גם אז יישאר העצם במהירות קבועה (מהירות קבועה יכולה להיות אפס).
האם זה יכול להסביר את ההתעוֹפפוּת המוזרה שלי ברכבת? שנייה לפני שקפצתי נעתי עם הרכבת במהירות שלה, ולכן גם כשריחפתי באוויר הִתמדתי במהירות שלי. הזבוב שפגשתי לא עף בכוחות עצמו במהירות של מאה קילומטר לשעה, אלא פשוט נשאר במהירות הרכבת.
אנחנו רגילים שכל דבר שזז ייעצר בסופו של דבר, וכנראה זה מה שבלבל אותי. לדוגמה, כדור שמתגלגל נעצר תמיד בסוף. למה הוא אינו מתמיד בתנועתו? התשובה היא שדווקא כן פועל עליו כוח – כוח החיכּוּך עם הרצפה. אבל אילו הוא נע בלי חיכוך, לדוגמה בחלל, הוא היה ממשיך לנוע באותה מהירות לעולם! נראה לי שהתעלומה נפתרה.
כשירדתי מהרכבת שמתי לב לזבוב שחוֹמֵק לו מהדלת. רציתי לומר לו תודה על הדברים המעניינים שלמדתי בזכוּתוֹ, אבל הוא עף בזריזוּת לחברים שלו. עכשיו הוא בטח מספר להם שהוא הצליח לטוס במהירות של רכבת.

רוצים לקרוא עוד? לקבלת מגזין גליליאו צעיר במתנה

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.