fbpx

רוחות הזמן

 

c0044.0011 c0906.0001

 

חלף עם הרוח. צילומים באדיבות יח”צ

הסרט “הרוח העולה” הוא תענוג ויזואלי לחובבי הז’אנר

 

“הרוח העולה” הוא סרטו האחרון של מפיק האנימה ואמן המאנגה היפני, הייאו מיאזאקי. מיאזאקי ביים סרטי אנימציה רבים ונפלאים לילדים שזכו להצלחה רבה בעולם (ביניהם “השכן שלי טוטורו”, “פוניו”, “המסע המופלא”), אבל סביר להניח שהילדים שלכם, כמו שלי, לא ראו אותם. למרבה הצער, מי שנחשב לאחד מיוצרי האנימציה המובילים בעשורים האחרונים וביים סרטי ילדים רבים שזכו להצלחה עולמית, אינו מוכר לרוב ילדי ישראל.
“הרוח העולה” מציג את עולמו של ג’ירו הוריקושי, מילדותו ועד לבגרותו, המבוסס על סיפור אוטוביוגרפי אמיתי. ג’ירו – עלם חולמני ורגיש – שחולם כל חייו על בניית מטוסים, מצליח להגשים את חלומו ולהיות מהנדס אווירודינמיקה שמעצב את מטוסי המיצובישי ‏A6M Zero היפניים, הידועים לשמצה, שהשתתפו בקרבות מלחמת העולם השנייה. העלילה מתרחשת בין יפן לגרמניה ובין לבין גם משלבת את סיפור אהבתו של ג’ירו לנערה יפנית צעירה, אבל זה בהחלט לא העיקר. הסרט מעורר את הצופה לקחת נשימה עמוקה בכל תמונה ותמונה. היופי הוויזואלי והאיורים המדויקים והעדינים משאירים את הצופים פעורי פה. אך לצד האנימציה המרהיבה, יש בסרט גם מסרים בעייתיים ומורכבים.
ניכר כי מיאזאקי לא כיוון הפעם אל הילדים הצעירים אלא אל המבוגרים יותר שבחבורה. בציירו דמות עדינה ונעימה שמגשימה את חלום ילדותה, מסתיר מיאזאקי את המציאות ההרסנית של תכנון ושימוש בכלי הטיס היפניים, המפגיזים של מלחמת העולם השנייה. העלילה מעוררת תהיות ואולי גם מחשבות על טוב ורע ועל השלכות של כל מעשה, כפי שמיאזאקי רצה לייצר אצל הצופים, אך אורכו של הסרט הוא בעוכריו. ילדתי בת האחת עשרה שהתלוותה אליי לסרט, התעייפה בשלב מסוים מהעלילה הסבוכה והאיטית והייתה כבר מוכנה ללכת הביתה.
לחובבי ז’אנר האנימציה היפנית זהו סרט שחובה לראות, אך אתם לא כאלה – תתכוננו לסרט ארוך למדי. מיאזאקי יצר יצירת מופת ויזואלית והתקשה (בצדק האמנות) לחתוך ממנה קטעים, לקצר ולתמצת אותה. וכך נולד לו סרט ארוך, מעל לשעתיים, בשפה היפנית, שפה קשה ללא הרבה רוך, שמתאר לפרטי פרטים את תהליך אהבתו של גיבור הסרט לבניית מטוסים, לאופן הטכני של הבנייה ולתהליכים רבים ומייגעים שבכל סרט עלילתי אחר היו נשארים גזורים על רצפת חדר העריכה.

# הרוח העולה – יפן 2013, אנגלית בתרגום לעברית, מה-24 ביולי באורלנדו סינמה בתל אביב. למועדי ההקרנה באתר אולנדו סינמה

הכותבת היא אמא לשלוש, מאמנת ויועצת להורים ליחסים שקטים, נעימים ומצמיחים. לאתר של שרון

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.