fbpx

שעת כושר

שעת כושר

 

המאבק בתופעת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער מצריך מהם לשלב יחד עם הדיאטה גם פעילות גופנית. איך נצליח לגרום להם לעזוב את מסכי הטלוויזיה והמחשב ולהתחיל להתעמל?

פעילות גופנית חשובה בכל גיל. היא תורמת למערכת החיסונית, מגנה מפני מחלות, ובנוסף על כך מרוממת את מצב הרוח. אולם חשיבותה בגיל ההתבגרות גבוהה במיוחד, וזאת בשל העלייה שחלה בשנים האחרונות בשיעור התופעה של השמנת יתר. ‘המתבגרים החדשים’ שוהים שעות ארוכות מול מסך המחשב והטלוויזיה מבלי להניד עפעף (תרתי משמע), ועקב כך ישנם גם לא מעט ילדים בעלי משקל תקין, שעם התבגרותם משמינים באופן ניכר ובקצב מהיר.
להשמנת יתר סיבות שונות, אך לרוב היא נובעת בעיקר מחוסר איזון בין הצריכה הקלורית להוצאה האנרגטית. מחקרים מראים כי ככל שזמן הצפייה של הילדים בטלוויזיה ארוך יותר, כך עולה גם שיעור ההשמנה. הסיבה לכך היא כמובן שמעבר לפסיביות שבצפייה, ילדים נוטים לאכול ג’אנק (והרבה) מול המסך.
פעילות גופנית מהווה מרכיב חשוב בתוכנית דיאטה של ילד עם עודף משקל. הפעילות צריכה להיות בעלת אופי אירובי, אך גם אימון שרירי מחזורי מביא לתוצאות מרשימות. הליכה, ריצה, שחייה ורכיבה על אופניים הן כולן פעילויות אירוביות הדורשות חמצן והנעת קבוצות שרירים גדולות בגוף. השילוב של תנועה ותזונה מבוקרת מבטיח פיקוח יעיל יותר על משקל הגוף, באמצעות ירידה מתונה. כמו כן, נמצא כי פעילות מוכוונת של שלוש-ארבע פעמים בשבוע משפיעה בתהליך הירידה במשקל, בעוד שתדירות של עד פעמיים בשבוע היא לרוב חסרת השפעה.

5 דרכים לעידוד הפעילות

מציאת פרטנר: הליכה היא הפעילות הזמינה ביותר, אך חשוב לסייע למתבגר ולמצוא עבורו (או יחד איתו) חבר שיתלווה אליו להליכות, או לפעילויות מתאימות אחרות. תוכלו לסייע לו גם בכך שתצאו יחד איתו לפעילות בעצמכם.
התמדה: לחדרי כושר ולמרכזי החוגים ישנו יתרון גדול בהיצע הפעילויות. לכן, הורים רבים סבורים כי ברגע שהם ירשמו את הילד לחדר הכושר ה’בעיה’ תיפתר, אך הם מתעלמים מהעובדה שהקושי המרכזי הוא התמדה. לפני שאתם ממהרים לרשום את הילד לחוג או לחדר כושר, בקשו ממנו התחייבות לפרק זמן של חודש עד חודש וחצי ודרבנו אותו להשתתף בפעילות בשעה הקבועה, בהדרגה וברמת המאמץ המתאימה לו. סימון ביומן משפחתי והתגייסות משותפת מוכיחה את עצמה.
גיוון הפעילות: רצוי ומומלץ לשלב בתוכנית פעילויות שהילד אוהב: מוזיקה אהובה בפעילות האירובית, משחק כדורגל או ריקוד.
נטרול התחרותיות: ילדים רבים שחווים את עצמם כפחות טובים בספורט מאשר בני כיתתם ואף סופגים לעתים הקנטות ושמות גנאי בגלל עודף משקל, נוטים להימנע מכל פעילות גופנית בבית הספר. ילדים אלה זקוקים לחיזוקים חיוביים ולמקורות ‘מדרבנים’ אחרים, כמו חוגים או אימון כושר אישי, שבהם אין את המרכיב התחרותי הקיים בשיעורי ספורט בבית הספר. רק כך הם יוכלו להיות פעילים ולא יזנחו את תחום הספורט באופן חד משמעי.
הכוונה אישית: ברגע שהילד מחליט לנסות להוריד במשקל ולהיכנס לשגרה של פעילות גופנית,  מומלץ לשתף מבוגר שיעודד וידרבן אותו בתהליך. המבוגר הזה יכול להיות תזונאית, המורה לחינוך גופני, או דמות טיפולית אחרת המעורבת בחיי הילד.

התעמלות ‘על הדרך’

משקל גוף תקין אצל ילדים ובני נוער חשוב לבריאות ומהווה זרז והשראה לשיפור הדימוי העצמי. לכן, על ההורים ליצור הזדמנויות שבהן הילד יהיה פעיל מבחינה גופנית, ובתוך כך גם לשמש עבורו דוגמה אישית.
מלבד פעילות גופנית מכוונת ותזונה נכונה, אורח החיים הבריא מצריך תנועה יומיומית מתמדת. הכוונה היא לביצוע פעילויות פשוטות (טיול עם הכלב, ניקיון החדר והבית, עלייה במדרגות וכו’), המעלות את ההוצאה האנרגטית ובכך תורמות לתהליך הירידה במשקל.
פעילויות יומיומיות אלו אינן באות להחליף את הפעילות הגופנית הקבועה והסדירה, אך בהחלט עשויות לצמצם את שעות הישיבה והצפייה הפסיבית מול מסך הטלוויזיה/המחשב. כמו כן, ישנם מחקרים המראים כי שמירה על תנועה ופעילות יומיומיות כחלק מאורח החיים תורם לא רק לירידה במשקל, אלא גם לבריאות הכללית. על פי מחקרים אלה, אנשים שלא היו פעילים במהלך היום נמצאו בסיכון גבוה יותר למחלות לב ולחץ דם ביחס לאנשים הפעילים ברמה היומיומית.
מתבגרים שנכנסים לתוכנית כושר לצורך ירידה במשקל צריכים להביא בחשבון כי מדובר בתהליך ארוך, הדורש סבלנות ומוכנות לשינוי דפוסים אישיים ומשפחתיים. על ההורים לוודאי כי תהליך השינוי במשקל הוא מבוקר, מותאם לילד באופן אישי וכולל בתוכו פרמטרים מקבילים של תזונה ופעילות גופנית.
הכותבת היא מאמנת כושר אישית (אורית ברק – להאיר את הכושר), מורה מוסמכת בכירה לחינוך גופני וספורט B.Ed
http://www.oritbarak.co.il/
רוצים לדעת איך נוכל למנוע מהילדים המתבגרים שלנו לאכול ג’אנק פוד? הקליקו כאן

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.