fbpx

המתבגר שלכם טוב דיו? ביקורת על ספרה של ענת הררי

צילום: יח"צ

 

האם המתבגר שלכם טוב דיו? הספר החדש של הררי מציג אמירה משמעותית

 

ספרי עיון תמיד נדמים בעיני כסוג של כבדות שמצריכה קריאה מרוכזת עד אימה, כזאת שמלווה בשקט ובפנאי רגשי (שאין לי). לכן כשהספר של הררי נחת על שולחני הבטתי בו במבט מפוחד, כזה ששואל: “מתי אני אמורה בדיוק לקרוא את זה?”. החלטתי שאקרא עמוד אחד, ומרגע זה לא הצלחתי להפסיק. מהר מאוד שכחתי שמדובר בספר עיון, ושקעתי בסיפורים המרתקים של ההורים למתבגרים.

הספר מורכב מפתיח אישי, שמתאר את התבגרותה של הררי עצמה, משיחות שקיימה הררי עם אוכלוסייה מגוונת של הורים למתבגרים, ומדברי סיכום. דברי ההורים מובאים כלשונם, ומהם מצטיירת תמונה מורכבת של חיי המשפחה, שבה כל אחד מבני המשפחה עובר שינוי בעקבות גיל ההתבגרות. ההורים נחשפים ומבטאים את מגוון הרגשות שהם עצמם חווים לאור התבגרות ילדם, ומדברים על סוגיות שונות שמעסיקות אותם. חשיפה זאת מאפשרת להררי לבדוק כיצד מושפעים ההורים מההיסטוריה האישית שלהם וממציאות חייהם העכשווית. כמו כן בוחנת הררי את התנהלות ההורים לנוכח סימני התבגרות השונים שמפגינים ילדיהם (כגון: שפה מזלזלת, בעיטה בערכים הבסיסיים, מיניות, פרידה ואובדן, ועוד) תוך בחינת מצבים שונים שמעמתים את ההורים עם שאלות חשובות בנוגע לילדיהם ולקשר עימם.

הררי מראה כי אי אפשר להיות מוכנים לגיל ההתבגרות של הילדים, ולהצליח להתמודד עימו ללא שינוי אישי ומשפחתי. ההורים, שמתמודדים עם גיל ההתבגרות של ילדם, נסחפים גם הם, כמו המתבגרים עצמם, לתהליך של ערעור הזהות ובנייתה מחדש. תהליך הכולל חזרה לגיל ההתבגרות שלהם, והצגת שאלות קיומיות משמעותיות, כמו מי הם היו בעבר, מה קורה היום, ומי הם רוצים להיות בעתיד לבוא.
כמו כן חשובה גם אמירתה של הררי בבחירת שם הספר, שהינו פרפרזה לביטויו הנודע של הפסיכיאטר האנגלי דונלד ויניקוט “אמא טובה דיה”. ולמעשה, כך מעבירה הררי את המסר להורים כי לא צריך לדרוש מהילדים שיהיו מושלמים, במיוחד לא בגיל מעבר כמו גיל ההתבגרות, מספיק להעביר להם את המסר שיהיו טובים דיים.

# “ילד טוב דיו – להיות הורים למתבגרים”, מאת: ענת הררי (הוצאת בבל, 2014).

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.