fbpx

גם הם זוכרים

 

הדור השלישי והדור הרביעי לשואה נרתמים ליוזמות שונות להנצחת הקרבנות ולתיעוד ניצולי השואה, וממשיכים להזכיר לכולנו את מה שאסור לעם היהודי לשכוח

 

 

1 # תיעוד

סרטונים חדשים בהשראת הפרויקט “לאסוף את השברים” של מכון “יד ושם”
לפני שלוש שנים החל הפרויקט “לאסוף את השברים” של מכון “יד ושם” לאיסוף מסמכים, תעודות, יומנים, תצלומים, חפצים ויצירות אמנות מתקופת השואה הנמצאים בידיהם של אנשים פרטיים בארץ. בשלב זה פנו סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תקשורת חזותית ב-HIT – המכון הטכנולוגי בחולון – למכון “יד ושם” והציעו ליצור סרטונים לתיעוד הסיפורים והפריטים שנאספו מניצולי השואה.

הסרטון “מפת הנדודים” שיצרה הסטודנטית ג’והנה אסרף

שיתוף הפעולה הזה נשא פרי. הסרטונים שיצרו הסטודנטים משמשים את “יד ושם” במערך ההדרכה והנחלת השואה לדור הצעיר, ובכל שנה לקראת יום השואה, מקפידים הסטודנטים להמשיך וליצור סרטונים חדשים לשימוש “יד ושם”. אין ספק כי שיתוף הפעולה הזה תורם לעיצוב זיכרון השואה בארץ ובעולם. “דרך הסרטונים אנו מגיעים לליבם של הילדים והנוער המבקרים ביד ושם בצורה חווייתית ומהנה שמדברת אליהם באופן מיוחד ומסייעת להם להתחבר לנושא חשוב זה”, אומרת דנה בן דוד, מנחת קורס מדיה במחלקה לתקשורת חזותית, HIT.
לערוץ היוטיוב של כל הסרטונים 

 

שואה בכיתה א’? נירית מזועזעת מהצעת השר ללמד ילדים רכים על השואה

התליון – ספר חדש עוסק בנערה שהתבגרה בצל זוועות השואה

האם לבני הנוער בישראל יש היום מודעוּת פוליטית?

 

2 # בלוג

RelatioNet: פרויקט בלוגים של תלמידי תיכון בכפר סבא שבזכותו ניצולי שואה מצאו את קרובי משפחתם בעולם
“לנוכח העובדה המצערת שמספרם של ניצולי השואה החיים עמנו הולך ופוחת, שמנו לנו למטרה לסייע להם בניסיון, כמעט אחרון, לאתר קרובים שייתכן ולא הצליחו לאתרם עד כה, ושהנם חיים במקומות שונים בעולם”. כך נכתב בעמוד הראשי של פרויקט הבלוגים הבית ספרי – RelatioNet – של תלמידי תיכון “כצנלסון” בכפר סבא.
הפרויקט נמשך בהצלחה מאז שנת 2005, ובזכותו כבר חמישה ניצולי שואה הצליחו לאתר את בני משפחתם החיים ברחבי העולם – קנדה, ארצות הברית, סקוטלנד וישראל. אפשר רק לתאר את שמחתם והתרגשותם של ניצולי השואה על האיחוד המחודש עם קרובי משפחתם.
פרויקט הבלוגים נערך כחלק מלימודי האנגלית של תלמידי כיתות י”א בתיכון. במסגרת הפרויקט, התלמידים פוגשים ניצולי שואה, מראיינים אותם ומעלים את הדברים, באנגלית, בבלוג שהם מקימים עבור אותו כל ניצול שואה בנפרד. הבלוג כולל סיפורי חיים, תמונות, מסמכים ופרטים אישיים על עיירת הולדתו של ניצול השואה, כדי להקל על זיהויו ועל איתורו. במקביל, התלמידים בעצמם גם מנסים לאתר עבור הניצולים את קרובי המשפחה האבודים המוזכרים בראיונות.
בית הספר קיבל על פרויקט זה את פרס “יד ושם לתכנית חינוכית בהוראת השואה” בשנת תשע”א.

 

אחד הבלוגים באתר ההנצחה
אחד הבלוגים באתר ההנצחה

 

3 # נרות זיכרון
מחוברים לשואה: מאות אלפי נרות זיכרון מחולקים בבתי הספר בארץ כחלק מפרויקט “נר זוכרים”

אתמול והיום (28-27 באפריל) חולקו בבתי הספר ברחבי הארץ מאות אלפי נרות זיכרון עם הכיתוב “נר זוכרים” במסגרת הפרויקט “מחוברים לשואה” שיזמו בהתנדבות תושבות רמת השרון, ליאת זכרון ואלישה יעקבי.
הילדים ובני הנוער מקבלים לביתם נר זיכרון, שעליו מופיעים פרטים אישיים של אדם שנספה בשואה, ומתבקשים להדליקו בבית עם בני משפחתם. בעת הדלקת הנר, הצעירים יכולים לסרוק את הברקוד שמופיע על גביו ולקרוא מידע נוסף על חייו של הנספה – המופיע באתר מחוברים לשואה.
מי שמעוניין יכול להדפיס דרך האתר את מדבקת “נר זוכרים” ולמלא בה את הפרטים של אדם קרוב להנצחת זכרו. אפשר גם להוסיף את פרטי הנספה למאגר “נרות זוכרים” שישמש לשנים הבאות.


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.