fbpx

חיים במגזין: מגזינים לילדים ולנוער ששרדו את מהפכת האינטרנט

 

האם בעידן המדיה הדיגיטלית עדיין נשארו עיתונים מודפסים לילדים ולנוער? סקירה קצרה של מדפי המגזינים המוצעים היום לקוראים הצעירים מגלה שמוקדם מדי להספיד את המדיה הכתובה. קריאת כיוון

 

אלה מאתנו שגדלו על מגזיני נוער כמו “מעריב לנוער” או ראש1  זוכרים בוודאי את התחושות שמתלוות לרפרוף הראשוני בגיליון השבועי החדש; הרצון לגמוע בקריאה את כל הגיליון בבת אחת מבלי לפספס אף שורה, ההתרפקות על הפוסטר של הלהקה הנערצת, האכזבה כשסיימנו לסקור את כולו, והתחושה המבוישת מעט שאנחנו שותפי סוד למשהו חדש – מעודכן ונועז.

[fancy_box]

 יש גם מגזינים דיגיטליים

הכירו את פרוגי (Frogi) – פורטל לצעירים

פרוגי הוא מגזין אינטרנט מבית ynet ידיעות אחרונות המיועד לילדים מגיל 12 עד 21. המגזין הוקם על ידי שני בני נוער, אלון אלבכרי ואלכס נסטר, ומציע דרך לצעירים להתעדכן בעניינים חדשותיים. בתוך כך מעסיק המגזין כתבים ועורכים צעירים ומאפשר להם להתנסות בעשייה תקשורתית. המגזין מתעדכן בתדירות גבוהה בתחומי אקטואליה, בידור, לייפ-סטייל, דיגיטל, יחסים ואהבה, מוזיקה, אוכל, סביבה ועוד, וכולל גם ביקורות סרטים, מופעים וכתבות מגזין ווידיאו.
למגזין האינטרנטי פרוגי

[/fancy_box]

מפתיע להיווכח שגם בתקופה שבה קשה יותר לחדש, לרגש ולהפתיע, וכשהמדיה הדיגיטלית היא זו שמכתיבה את הטון, עיתוני הילדים והנוער עדיין מוצעים על המדפים. והם פעילים כמעט כמו פעם. נכון, ה”תדרים” רועשים קצת יותר, האינטראקציה עם הקוראים פתוחה, נגישה ודיגיטלית יותר, אבל יש עדיין ילדים שמצפים לאותו יום בשבוע (או בחודש) שבו יחזרו מבית הספר וימצאו על המיטה את המגזין המנוילן. בדיוק כמו פעם, מגזיני הנוער כוללים הרבה מאותם תכנים ידועים – כתבות פרופיל על מפורסמים, מדורי מוזיקה, עצות בתחומי בנים-בנות ותחזית אסטרולוגית. לעומתם, המגזינים לילדים עדיין מציעים תוכן מעמיק בתחומים שונים, כמו מדע, טבע וטכנולוגיה. ההילה הנוסטלגית נעלמה אולי, אך בכל זאת נותר כאן אשנב קטן לעולם ישן שקצת נשכח. אילו מגזינים וכתבי עת מוצעים היום לילדים ולבני הנוער, ואילו מהם שרדו את תהפוכות הזמן ויצליחו לעורר בנו נוסטלגיה? הנה סקירה קצרה של כמה מהמגזינים וכתבי העת שמככבים היום בתודעת הצעירים.

 

מעריב לנוער

מיועד לגיל: 18-13
מו”ל: תכלת תקשורת
מספר עמודים: 67
מחיר: 11.90 שקל לגיליון
הפצה: מדי שלישי בשבוע למנויים ובימי רביעי בחנויות (ארבעה-חמישה גיליונות בחודש)

maariv lanoar

על אף שחווה כמה עליות ומורדות עם השנים, “מעריב לנוער”, מגזין הצעירים הוותיק והפופולרי, עדיין במשחק. המגזין מכוון לכל בני הנוער בארץ ועוסק בנושאים המעניינים אותו, ובייחוד בתחומי התרבות והבידור. חלק ניכר מהכתבות עוסק בכוכבים התורנים בארץ ובעולם, מליידי גאגא ועד ג’ניפר לורנס, וכולל ראיונות וכתבות פרופיל לצד כתבות ספורות בנושאים רציניים יותר. אפשר למצוא במגזין לא מעט כתבות ייעוץ והעצמה אישית, בנוסח “איך תסתדרו טוב יותר עם ההורים?” או “איך תשפרו את ביטחונכם העצמי?”.
מלבד הכתבות, יש במעריב לנוער גם מדורים קבועים ואהובים בנושאי אופנה, רכילות, מוזיקה, טלוויזיה וסרטים, ומדורי ייעוץ פסיכולוגי. אפשר אפילו למצוא בו עדיין את המדור הוותיק בנושאי מין – “על בנים ועל בנות”, ואפילו את המדורים “בחן את עצמך”, ו”איזה טיפוס אתה?”, משחקי חיצים ומדור בדיחות. גם הפוסטרים המיתולוגיים במרכז המגזין מהווים עדיין חלק בלתי נפרד מהגיליון.
מה מיוחד? המגזין מבסס את הקשר עם הקוראים הצעירים בעיקר באמצעות עמוד הפייסבוק שלו. בעמוד זה הקוראים יכולים לענות על סקרים, לשלוח תמונות ולפרסם ציורים שלהם. מדי פעם המגזין עורך הגרלות למנויים ומעניק לזוכים פרסים, כמו כרטיסים להופעות או אלבומי מוזיקה.
לפרטים נוספים: חלק מהכתבות מפורסמות באתר NRG מעריב I עמוד הפייסבוק של מעריב לנוער

ראש 1

מיועד לגיל: 17-12
מו”ל: ידיעות אחרונות
מספר עמודים: 68
מחיר: 12.50 שקל לגיליון
הפצה: בכל יום רביעי בשבוע למנויים ולחנויות

rosh1

 

מגזין ראש1 פונה גם הוא לבני הנוער המתבגרים ועוסק בנושאים המעניינים אותם. בכלל, נראה כי הקרב הוותיק בין “מעריב לנוער” לבין ראש1 לא יגווע לעולם. ההבדל המשמעותי הוא באג’נדה. בראש1 תמצאו, לצד התוכן הקליל והמבדר יותר, גם כתבות בנושאים רציניים יותר, כמו: יחסי הורים-בני נוער, דימוי עצמי, משקל ובריאות, שיפור הלימודים, העצמה נשית, עזרה לזולת, בריונות ואלימות. מערכת העיתון מורכבת, אגב, בעיקר מכתבים צעירים. ויש גם מדורים קבועים כמו: “ראש גדול” בנושאי אקטואליה, “אסטרו” – תחזית אסטרולוגית שבועית, מדור מוזיקה וקולנוע, “צעירים חסרי מנוח” בנושאי יחסים וחינוך מיני, ומדורי אופנה ומפורסמים.
מה מיוחד? במגזין יש מדור קבוע בשם “הקיר”, שבו מפרסמים תגובות, המלצות והקדשות של קוראים. הקוראים גם מעורבים בנגזרות האחרות של המגזין – באתר האינטרנט, דף הפייסבוק ודף האינסטגרם. באמצעות פעילויות ומבצעים שנערכים בעמודים אלה, מחלקים לקוראים מתנות, כמו: דיסקים, פוסטרים או צמידים. השנה, לדוגמה, הכריז ראש1 על הגרלה גדולה שבה שני מנויים (כולל ההורים) יזכו בחבילת נופש זוגית וכניסה להופעה של מיילי סיירוס בווינה, ושלושה מנויים יזכו בחבילת נופש הכוללת הופעה של להקת “וואן דיירקשן” באמסטרדם.
לפרטים נוספים: באינטרנט I עמוד הפייסבוק של ראש1 I דף האינסטגרם

 

גליליאו צעיר

מיועד לגיל: 14-7
מו”ל: גליליאו צעיר בע”מ
מספר עמודים: 68, מודפס על נייר נטול עץ
מחיר: 30.90 שקל לחודש
הפצה: רק למנויים, אחת לחודש

001.pdf

“גלילאו צעיר” הוא ירחון המיועד “לילדים סקרנים”, כפי שמופיע בעמוד השער. המגזין עוסק בתחומי החיים מנקודת מבט מדעית וכולל תכנים מקוריים ומותאמים, בשילוב עם תמונות ואיורים צבעוניים. בין שאר הנושאים, אפשר למצוא במגזין כתבות קצרות בגובה העיניים בנושאי טכנולוגיה, פיזיקה, כימיה וביולוגיה, טבע ובעלי חיים, היסטוריה ותרבות, הצעות לטיולים בארץ ועוד. בנוסף לכך, בכל גיליון תמצאו חידונים ושעשועונים נושאי פרסים בתחומי המדע והמחשבה.
המגזין כולל גם מדורים קבועים, כמו: סביבה ירוקה, חידושי מדע, תעלומות מדעיות, תעודת זהות (מתעמקת במדינה אחת בכל חודש), המלצות לבילויים, מדעי האוכל, מדור עולם החי ומדור “לומדים מניסיון” המציג ניסויי מדע פשוטים שאפשר לבצע בבית.
מה מיוחד? הקוראים שולחים מכתבים וציורים למערכת ומקבלים מענה לשאלותיהם בנושאי מדע. מדי חודש מתקיימת תחרות המצאות ובוחרים את הממציא הצעיר, ובסוף השנה – נערכת תחרות גדולה שבה בוחרים יחד עם הקוראים את שלושת המקומות הראשונים מבין 12 הממציאים החודשיים. המגזין מתחזק גם דף פייסבוק פעיל עם פיסות אינפורמציה קטנות וסרטונים בנושאים מסוימים.
לפרטים נוספים: באינטרנט I עמוד הפייסבוק של גליליאו צעיר

 

עיניים

מיועד לגיל: 13-6
מו”ל: קבוצת “הארץ”
מספר עמודים: 64
מחיר: 47 שקל לחודש למנויים, 49 שקל לגיליון בודד
הפצה: יוצא אחת בחודש למנויים, אפשר להשיג גם בחנויות הספרים.

einayim

“עיניים” הוא האח הקטן של “משקפיים” מבית “הארץ”. זהו מגזין שמתעמק בכל חודש בנושא אחר. המגזין כולל אייטמים קלילים לצד כתבות רציניות יותר, ואפשר למצוא בו תוכן בתחומי תרבות, מדע, אמנות, טבע ויצירה. כל גיליון מוקדש לנושא מסוים כמו “ירח”, “שקט”, “תקווה”. לדוגמה, הגיליון האחרון שיצא הוקדש לנושא “מצרים” וכל מדוריו עסקו בכך. במגזין מדורים קבועים רבים, כמו: קומיקס בהמשכים, ילדים שממשיכים בעצמם סיפורים שפורסמו בגיליון, היכרות עם חברים חדשים והתכתבות עמם. כמו כן, ילדים שולחים למערכת שאלות, סיפורים, שירים וציורים, ועוד.
מה מיוחד? כ-20 עמודים מתוך העיתון מוקדשים למדורים אינטראקטיביים. הקוראים מתקשרים עם מערכת המגזין בעיקר באמצעות אתר האינטרנט הפעיל, והביטוי לכך ניכר במגזין עצמו – שאלות, ציורים הקשורים למשימות, קומיקס וסיפור בהמשכים, צילומים לפי הוראות ברורות, ועוד. בחלק מהמדורים מקבלים גם פרסים.
לפרטים נוספים: באינטרנט I עמוד הפייסבוק של עיניים

 

מכתבים מג’ולי

מיועד לגיל: 7-13
מו”ל: דני עבודי ואופיר שמיר-כספי
מספר עמודים: 28 עמודים, מודפס על נייר נטול עץ
מחיר: 39 שקל לגיליון (180 שקל לשישה גיליונות למנויים)
הפצה: מגיע למנויים אחת לחודש. יופץ בעתיד גם ברשת “סטימצקי”

julie

לצד המגזינים המוכרים שמציעים מדורים וכתבות, אפשר למצוא גם כאלה חריגים קצת בנוף, עם תכלית אחרת. “מכתבים מג’ולי” הוא מגזין חדש שמגדיר עצמו כמגזין הרפתקאות חשיבה לילדים. הוא כולל אתגרי חשיבה מגוונים, כמו תשבצים, חידות, סודוקו, חידות חשבוניות, חידות היגיון, חידות גרפיות וחידות טריוויה.
מה מיוחד? הקונספט של המגזין נחמד וחדשני: בכל חודש הילדים מקבלים הביתה מעטפה מג’ולי שנמצאת במקום אחר בעולם, ובתוכה חוברת תשבצים וחידות העוסקת באותו מקום. ג’ולי משתפת את הילדים בהרפתקאותיה, והילדים מקבלים גם מתנה קטנה הקשורה לאותו יעד. אתגרי החשיבה משקפים נושאים האופייניים לאותה מדינה בתחומי היסטוריה, אמנות, ספורט ומדע. במגזין האחרון, לדוגמה, בנושא איטליה אפשר למצוא תשבצים, חידות ועובדות – כולם מתייחסים למדינה הנבחרת. המטרות הן: העשרת הידע, התמודדות עם בעיות ופיתוח למידה עצמאית. על החידות והתשבצים שבמגזין אחראי אופיר שמיר-כספי, חידונאי ותיק שכתב חידות לעיתונים שונים. כמו כן, אחד המדורים נכתב בשיתוף פעולה עם היחידה לחינוך מדעי של מכון וייצמן למדע. בדף הפייסבוק של המגזין, הקוראים יכולים לתת פידבקים, להגיב על פרסומים ולגלות אם זכו בתחרויות.
לפרטים נוספים: באינטרנט I עמוד הפייסבוק של מכתבים מג’ולי

להמלצות נוספות על ספרים למתבגרים

עוד בתרבות ופנאי: המתבגרים כותבים על הכישרונות ועל היצירתיות שלהם

דרך נוספת להכיר את עולמות התוכן שלהם – הכירו את שפת המתבגרים

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. ממליצה על עיתון ילדים מקסים – אדם צעיר. הילדים שלי מנויים ומכורים – עיתון איכותי ביותר!

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.