fbpx

למורים יש פייסבוק?

teacher in facebook. shutterstock

 

למורים יש הנחיות ברורות לגבי אופן ההתנהלות מול תלמידים ברשתות החברתיות. אבל מה לגבי זכותם לקיים חיי חברה מעודכנים ולהשתמש במדיה הטכנולוגית להנאתם? אנשי חינוך לא חייבים להדיר רגליהם ממרחבי הפייסבוק, אך מוטב להם להקפיד על כמה כללי ברזל כדי לא להיפגע

 

בשנים האחרונות הפכו הרשתות החברתיות לכלי ראשון במעלה לניהול תקשורת בינאישית. אנשי החינוך של המאה ה-21 נדרשים אף הם להרחיב את המרחב הדיאלוגי שבין המורה לתלמיד, תוך התאמה למציאות המשתנה וניצולה לצורך יישום תפיסה חדשנית בחינוך. כניסתם של אנשי החינוך לזירת המדיה החברתית עשויה לסייע רבות בבנייה מחודשת של האמון בין עולם המבוגרים לעולם המתבגרים, אך היא חייבת להתבצע באופן הנכון ולהיתחם בתוך גבולות מסוימים. חוזרי המנכ”ל של משרד החינוך מפרטים הנחיות על אופן ההתנהלות הנדרש מהמורים מול התלמידים בפייסבוק, המבוססות על העובדה שכל מידע מכל סוג המתפרסם ברשת עלול להגיע גם לידי התלמידים והוריהם. לפיכך, אנשי החינוך מחויבים להפעיל שיקול דעת ולנקוט פעולות בסיסיות, כמו הגדרת אופן פרטיות המידע והקפדה על ניסוח מכובד. משרד החינוך קבע עוד, כי איש צוות חינוכי לא ייזום תקשורת עם תלמידים ברשת החברתית, לא יציע להם חברות ולא יאשר הצעות חברות שיתקבלו מהם. יחד עם זאת, פניית תלמיד למורה באמצעות רשת חברתית לאיש צוות – מחייבת תגובה. במקרה כזה, איש הצוות ימשיך לקיים תקשורת עם התלמיד בערוצים חלופיים המקובלים לשיח אישי, כדי להעניק את המענה הנדרש לפנייתו.

 כללי ברזל למורים עם פייסבוק

 בחוזר מנכ”ל שעודכן בשלב מאוחר יותר מתיר משרד החינוך שימוש ברשת החברתית לצורך למידה. במקרה כזה, המורה יפתח קבוצה סגורה שתנוהל על ידו או על ידי אחד התלמידים שיקבל הרשאה לכך (ולא יצרף אף חבר מלבד התלמידים שהוגדרו על ידי המורה). במקביל יפתח לעצמו המורה דף פייסבוק אישי-ייעודי, שישמש אותו לחברות בקבוצה. הדף המקצועי לא יכיל כלל מידע אישי על המורה. מנגד, כל תלמיד בקבוצה יפתח דף פייסבוק ייעודי לקבוצה, שלא יכיל מידע אישי על התלמיד עצמו. המורה יהיה אחראי להתנהלות השיח בקהילה, שימוקד רק בנושאי הלימוד. כללי האתיקה החלים על שיח זה יהיו זהים לכללי השיח הכיתתי.
אולם מה לגבי דף הפייסבוק האישי של המורה – כאדם ויצור חברתי? איך ניתן למנוע מצב שבו התלמידים ייחשפו למידע לא רלוונטי על מוריהם (שהם עלולים לנצל כנגדו), או לחילופין – שיהפכו את ה”קיר” של עמוד הפייסבוק של המורה לסוג של קיר מחאה או “ישתלו” בו תכנים פוגעניים?

לטור הקודם של יוסי שפרבר: חינוך מיני בבתי הספר – הדור הבא

מדד הנשירה: מישהו בכלל סופר כמה תלמידים נושרים מהמערכת?

כישורים חברתיים בעידן הפייסבוק

כל איש חינוך, בין אם הוא מחנך כיתה, מורה מקצועי או איש צוות אחר העובד עם ילדים ובני נוער, חייב לנקוט צעדים מסוימים כמקדם הגנה מפני הסכנות הטמונות בפייסבוק. אם אתם עוסקים בחינוך, הנה כמה כללים שאתם חייבים לאמץ לעצמכם במרחב הרשת החברתית. לגזור ולשמור (מומלץ להצמיד למסך)!

ייצוג הולם של המעמד – אנשי חינוך הם אנשי חינוך גם במרחב הווירטואלי. כלומר, מורים ומנהלים ממשיכים להוות דמויות חינוכיות בכל מרחב, ולכן עליכם להקפיד להשתמש בשפה ראויה ולייצג את עצמכם בכבוד.

פרסומים המאפשרים שמירה על צניעות ועל פרטיות – לרשת החברתית זיכרון אינסופי, ומכאן שכל מה שמפורסם בה ממשיך להתקיים לנצח. לכן, שקלו היטב מה אתם באמת מעוניינים לפרסם בפרהסיה הווירטואלית, והאם הפרסום הזה הולם אתכם כאנשי חינוך.

חסימת האפשרות הטכנית להגיע לפרופיל – כל מה שצריך לעשות הוא לחסום בהגדרות הפרטיות את האפשרות של הופעת פרופיל המשתמש (שלכם) במנוע החיפוש הכללי ברשת החברתית.

קיר פרטי בלבד – לשליטה בתכנים המופיעים בעמוד שלכם (בקיר – WALL), עליכם לקבוע בהגדרות הפרטיות את האפשרות שפרסומים על ה”קיר” יופיעו רק באישורכם.

חסימת תיוג תמונות פרטיות ברחבי הרשת – מומלץ לחסום את האפשרות לתייג תמונות ללא אישור, כדי למנוע הפצת תמונות שלכם ברשת ולשמור על תיוג מכובד.

תגובות אישיות –  התלמידים (או הוריהם) לא צריכים לדעת מהי עמדתכם על כל דבר ודבר, כולל סוגיות שנויות במחלוקת או ענייני פוליטיקה. השאירו לעצמכם את הזכות לשתף אותם בכיתה על פי שיקול דעתכם ועל פי כללי האתיקה. לכן, הגדירו בפייסבוק את האפשרות שרק חברים מאושרים יוכלו לצפות בתגובות שאתם כותבים.

הכותב הוא מנהל קמפוס “אנקורי” בירושלים. אנקורי היא רשת תיכונים אינטרניים פרטיים, בפיקוח ובהכרה של משרד החינוך

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.