fbpx

תמיכה בתהליך האבחון

תמיכה בתהליך האבחון

יועצת בית הספר דורשת מכם לערוך לילד אבחון של בעיות קשב או למידה? כך תוכלו להקל עליו ועל עצמכם בתהליך הארוך והיקר הזה. חלק ב’: חמישה כללי מפתח להורים


בין אם הדרישה לאבחון מגיעה ממערכת החינוך ובין אם אתם אלו שמזהים קושי אצל הילד ומעוניינים לאתר את המקור לכך, חשוב שתנסו להקל עליו בתהליך, ככל הניתן. יפעת טמקין, מטפלת בקשיי תפקוד ולמידה ממרכז אלבאום למצוינות אישית, מציעה חמישה כללי מפתח:
1
אל תמהרו לתייג: בשלב הראשון, חשוב ביותר לערוך אבחנה מבדלת ולא למהר להגדיר את הקושי כלקות למידה או כבעיית קשב וריכוז. מצבים שונים מעוררים חשד לקיום הלקויות האלו, אך עלינו לזכור כי למעשה מדובר בסימפטומים. ילד עלול להתקשות בתפקוד לימודי עקב דימוי עצמי נמוך, חרדות, קשיים מוטוריים וסנסוריים, או סביבה רגשית שאיננה מותאמת לצרכיו. תפקודי הלמידה נפגעים כשהילד אינו פנוי ללמידה, או פנוי אליה רק חלקית.

2
היו מאורגנים ולִמדו את החומר: בפגישה עם יועצת בית הספר נמסר להורים מידע רב, שבאופן טבעי נקלט רק בחלקו (כולנו נוטים לסנן מידע כשהתוכן איננו קל להכלה). כדי שתוכלו להתקדם בתהליך, עליכם ליצור בהירות לגבי המצב. ההמלצה של טמקין היא לארגן מחברת שבה ירוכז כל המידע, שמתאסף ועוד יתאסף בתקופה הקרובה: מידע על בעיות קשב ולקויות למידה, מספרי טלפון, טיפולים אפשריים וכו’. בעמוד הראשון של המחברת, כִתבו בצד אחד מה הבנתם בפגישה בבית הספר, ובצד השני – דברים שלא הבנתם ונותרו פתוחים.


3
שתפו את הילד: בתוך כל ההתרוצצות והבירורים, אל תניחו לדברים ‘להתרחש מעל ראשו’ של הילד ולעורר בו בלבול ובהלה. תנו לו לבטא את הקשיים שלו ולשאול שאלות בנושא, ואם הוא נמנע מכך נסו ליזום שיחה בעצמכם.


4
לא רק בשביל המערכת: כדאי שתשאלו את עצמכם שאלות כמו: האם הבנתי את הקשיים של ילדי?, איך הם באים לידי ביטוי ומהי תדירותם?, האם אני מבין מהן ההמלצות של היועצת החינוכית ומהו האבחון שנדרש מאתנו? ולא פחות חשוב – מהן האפשרויות הנוספות העומדות לרשותי? (האם האבחון עונה לצרכים הייחודיים של הילד שלי, או שמא נובע מצורך מובהק של המערכת?).
לאחר שביצעתם את האבחונים שהמלצותיהם תקפות במערכת החינוך, זִכרו להתייחס גם לתפקוד הגופני של הילד. כאמור, קשיים גופניים, כמו גם קשיים רגשיים, עשויים להסיט את הקשב מלמידה, ולכן חשוב להתמודד עימם ולא להניח להם לגזול מהילד אנרגיה. ישנן שיטות שונות לאבחון וטיפול בקשיים גופניים, לִמדו את הנושא במקביל לתהליך האבחון המקובל.


5
פנו לגורם מקצועי מייעץ: בתקופה כזו של חוסר ודאות רצוי שיימצא אדם אשר ‘ייקח את המושכות לידיו’, כלומר שינווט את התהליך ויעזור לכם לקבל החלטות. אדם מבחוץ בדרך כלל רואה את התמונה כולה, ללא אינטרסים וללא חששות, והוא עשוי לסייע לכם להפחית במידה רבה את המתח. חשוב לאתר אדם בעל ניסיון בתחום קשיי הלמידה והתפקוד, שתפיסת עולמו תואמת את שלכם, והכי חשוב: שיכול לנסוך בכם תקווה ואופטימיות לגבי המשך הדרך.
לחלק הראשון של הכתבה, המונה את סוגי האבחונים הנפוצים

לילד שלכם אובחנה בעיית קשב? כך תעברו את גיל ההתבגרות בשלום

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.