fbpx

גזרת המרובעים: אפשר לסמוך עליהם, אבל צריך ללמדם ליהנות. מזל גדי

Capricorn.shutterstock

 

הם חייבים שגרה ומסגרת, מסתייגים מרעיונות חדשים, מדייקים בזמנים ולא ממש יודעים ליהנות מהחיים. אבל הם גם אותם מתבגרים שההורים תמיד יכולים לסמוך עליהם. הכירו את הילדים הכי מחושבים, חרוצים ושמרנים בגלגל המזלות: הגדיים

 

ילידי ה-22 בדצמבר עד ה-20 בינואר

הגדיים נולדו בסוף הסתיו, תחילת החורף, וכל חייהם רצופים בדאגה מפני בואו של יום סגריר. הם נולדים בוגרים, רציניים, מפוקחים, מעשיים, רציונליים ובעלי יכולת התמדה. הם גם מרוכזים ומדויקים, אחראיים ובעלי שליטה עצמית חזקה. אם יש לכם ילד במזל גדי, בטח הבחנתם בהיותו שאפתן וברצון העז שלו להתקדם בחיים ולהגיע להישגים. בהמשך הוא גם ישאף בדרך כלל למעמד כלכלי וחברתי גבוה. כילד או מתבגר הוא שואף לציונים גבוהים ולמעמד חברתי מכובד ומקפיד על התנהגות למופת.
הגדי נחוש מאוד ובעל כוח סבל, בדומה לגדי או עז ההרים המופיע בסמל המזל. כמו עז ההרים בטבע, גם הוא מטפס בכוח רצון במסלול הררי – בזמן שהאבנים הקשות והמסוכנות שהוא עובר בדרך משמשות לו כאמצעי טיפוס להגיע למעלה, למטרה. את כל כולו מקדיש הגדי כדי להשיג את מטרותיו בחיים, ולעתים קרובות הוא יודע כבר בגיל שבע מה הוא ירצה להיות כשיהיה גדול (בעיקר עשיר ומכובד). בגיל הנעורים יש סיכוי טוב שתמצאו אותו מתנסה בכל מיני עבודות, כדי לחסוך כסף לעתיד ולמלא את הצורך שלו בהגשמת מטרות, בלי כל קשר לאפשרות הנתינה החומרית של הוריו.
אולם מה שמאפיין יותר מכול את הילדים והמתבגרים במזל גדי הוא המסגרת. הגדי נולד עם מסגרת מעליו, מסגרת נוקשה – כלכלית, רוחנית וחינוכית. וזה כלל לא משנה באיזה בית הוא נולד. הוא יכול להיוולד בארמון, ועדיין למצוא עצמו במסגרת נוקשה של חוקים, כללים ונהלים – ולהישמע להם. הסיבה לכך היא הנוקשות הרבה שלו כלפי המסגרת שבה הוא נמצא, המאלצת אותו כל העת לעמוד בחוקים. גם עמידה בזמנים היא עבורו בבחינת “ראה וקדש”, ולא תמצאו אותו לעולם ללא שעון או ללא יומן. חוש הומור? ממש לא. אבל כשכבר יש הומור, הם יעדיפו להפוך אותו לעבודה וקריירה. כזה הוא הגדי – מעשי מאוד, עד כדי כך שהוא מרגיש צורך להפוך למקצוע כל חוש אמנותי שבו הוא ניחן.

[fancy_box]

כל בני מזל גדי אותו דבר?

רותי לוי: “ההתייחסות היא לאנרגיה הבסיסית”

 בכל אחד מהמזלות המוצגים בטור, ההתייחסות שלי היא לאנרגיה הבסיסית של אותו מזל ולא באופן אישי לכל בני ובנות המזל (השימוש בלשון זכר בטור היא מטעמי נוחות בלבד).

גזרת המרובעים: אפשר לסמוך עליהם, אבל צריך ללמדם ליהנות. מזל גדי
למעשה, כולנו מורכבים מכל המזלות, ומכאן שהמטרה שלי היא להתייחס רק לאלמנטים הבסיסיים שקיימים אצל כל בני אותו מזל. מה זה נותן לנו?

  1. להכיר טוב יותר את הילד שלנו – לזהות את התכונות הדומיננטיות שלו (תכונות טובות יותר ופחות).
  2. ללמוד לחיות עם הילדים שלנו באופן נכון והרמוני יותר.

 [/fancy_box]

המלצות להורים

עזרו לו לשמור על שגרה והפחיתו בשינויים: רוב בני ובנות מזל גדי עושים לאורך חייהם דברים קבועים במקומות קבועים (עבודה, בית, פעילויות קבועות בשעות קבועות מחוץ לבית). אפילו הנאות החיים נכנסות לתוך מסגרת (אם הם יעשו מנוי קבוע לקאונטרי הם ילכו בימים קבועים ובשעות קבועות). לכן מעברי דירה למשל עלולים להקשות מאוד על ילדים ומתבגרים במזל גדי, ולהכניס אותם לאי שקט ולחוסר מנוחה עד כדי חרדות. אמהות יקרות, רובנו אמנם אוהבות עיצובים ושינויים – אבל לטובת הגדי שלכן השתדלו שלא לשנות לו את החדר.
בשל המסגרת הנוקשה הזו, הגדי מצטייר כבעל חשיבה מרובעת, קפדנית, מחמירה, קרה ומחושבת, ותפיסת העולם שלו היא ארצית, חומרית, חומרנית, מוגבלת ושמרנית. כהורים יכול להיות לכם קשה עם זה: למשל הורה במזל טלה שאינו זוכר מה הוא הבטיח כלאחר יד, או הורה במזל קשת שמחייך אל העולם גם כשהוא בוכה וסומך על כולם. להם יכול להיות קשה להבין ולקבל את הגדי הבוגר והרציני כל כך. כבד אמרנו? אבל יש גם הרבה יתרונות לכך. אם את אמא במזל תאומים, למשל, הילד הזה נולד לך כדי שתלמדי להתפזר פחות ולהתרכז יותר.

עזרו לו ללמוד לגלות גמישות: הגדי ספקן ומסתייג מדעות ומרעיונות חדשים, לכן אל תחמירו את הנוקשות שממילא מוטמעת בו. כך למשל, מכיוון שהגדי דורש מעצמו אחריות ומשמעת, קשה לו לחוות כל איחור, היעדרות חד פעמית או אי ביצוע מטלה. אלה נתפסים בעיניו כחמורים, ולכן בפעמים המעטות שזה קורה לו אין מקום להעניש אותו ולהחמיר עמו אלא להפך – מוטב שתאפשרו לו ללמוד גמישות בחיים. כשילדכם יגדל, רוב הסיכויים הם שהוא ידייק בזמנים ויישא עמו יומן באורח קבע (נשים גדיות מסתובבות עם יומן קבוע בתיק גם כשהן יוצאות לבילוי).
הגדי הצעיר לומד מוקדם מאוד מה נכון ומה אינו נכון לעשות, ונוטה לשאת באחריות כבר מגיל שמונה או תשע. לעתים קרובות הוא גם מגלה אחריות רבה (אפילו מדי) על אחיו הקטנים. אולם דווקא מכיוון שהוא נולד עם גבולות טבעיים ונטייה לקפדנות, הוא עלול לחוות הגדרת גבולות חיצוניים נוקשים מדי כמו ‘כלא’.

הראו לו שאתם סומכים עליו: אם חד-הורית סיפרה לי שבנה בן ה-11, בן מזל גדי, אמר לה פעם: “אמא, תני לי את כל דפי החשבון והתשלומים שלך ואני אעשה סדר ואדאג שהכול יהיה בסדר, סמכי עלי”. כאלה הם הגדיים, כל הזמן דואגים ואף נוטים לפסימיות. אבל הם אלה שבאמת אפשר לסמוך עליהם ש’הכול יהיה בסדר’. לימים הם יהיו המנהלים, המפקחים ומחוקקי החוקים.

למדו אותו לאהוב: הגדיים אינם אנשי רגש, חזון ואינטואיציה. אצל רובם, השכל הוא השולט ברגשות ובאהבה. כילדים האהבה שלהם פרקטית – תן וקח, וכבוגרים האהבה שלהם היא כדאית. לכן דברו איתם על אהבה ולמדו אותם שהחומר הוא לא המטרה בחיים.

למדו אותו ליהנות: הגדיים הם שומרי החוק הגדולים ביותר, הם נועדו ‘לעשות את העבודה’ בעולם הזה. לכן הם גם לא מתרגשים מעבודה קשה. הם יודעים שכך צריך, ולא סומכים על הנס אלא מכינים עצמם לימים קשים יותר. התחושה הבסיסית שלהם היא שהחיים קשים, ושמכיוון שהם עובדים קשה כל כך אז ‘מגיע להם’.  וזה נכון, הם אכן עובדים קשה ולא מוותרים (זה נכון גם לגבי ציונים והכרה חברתית). אולם כדי שיהיה להם יותר קל, כדאי שאנחנו כהורים נבין אותם ונקבל אותם כפי שהם. רק כך נוכל לעזור להם לגדול שמחים ולהקל על המלנכוליה הטבועה בהם. יחד עם זאת, נסו להראות להם שהעולם מחייך אליהם גם בזמן שהם לא מתאמצים כל כך.
הגדי השקול יודע לנצל כל הזדמנות לטובת קידום מטרותיו, כשהחשיבה שמנחה אותו היא האם העניין כדאי או אינו כדאי / שווה או אינו שווה (למעשה הוא שואל את עצמו: “תכלס, מה יצא לי מזה?”). לכן, כדי שהם לא ירגישו ‘מנוצלים’, כדאי גם לתגמל אותם מדי פעם ולהכניס אור לתוך המסגרת הנוקשה שלהם. יחד עם זאת, קבלו את העובדה שעבור רבים מהם אפילו בילויים, נסיעות, טיולים ושאר ההנאות בחיים חייבים להימצא בתוך מסגרת – כלומר הם יממשו זאת רק כשזה קורה ‘דרך העבודה’ או שפשוט יהפכו את זה למקצוע.

נקודות תורפה בגוף

כל מה שקשה בגוף – עצמות, שיניים, ציפורניים וברכיים; כל מה שקשור במסגרת של הגוף – עור ושיער.

הצצה למקרא

הגדי מגיע בראש חודש טבת, החל בנר השביעי של חנוכה. עיתוי זה נועד להכניס אור וגמישות למסגרת הנוקשה של הגדי ולהראות לו שאחרי הכול יש ניסים ויש רוח.

פלוסים ומינוסים

תכונות חיוביות: שומר חוק, שומר מסורת, צייתן, דאגן, צנוע, מחונך, מחויב, מאורגן, מתמיד, מנומס, איש עקרונות, שואף למעמד בחיים.
תכונות שליליות: תחושות אשם, חסימה, עיכובים, קושי, עצב, דיכאון, צמצום, שכר ועונש, חשבון נפש, ספקנות, יובש, פסימיות, ביקורת, מגבלה.
תחומי עיסוק אופייניים: מדעים מדויקים כמו מתמטיקה, כל מקצועות האדמה (חקלאות, ביולוגיה, מחצבים), בניין, פוליטיקה, כל מה שקשור למסגרות ונגרות. הגדיים בדרך כלל מגיעים לקריירה מכובדת בגיל מבוגר יחסית – לאט אבל בטוח.

הכותבת היא אסטרולוגית, מאבחנת, מדריכה ומלווה על פי הנתונים האישיים במפת הלידה, מחברת הספר “אפקט הבחירה”

לטור הקודם של רותי לוי: מתבגרים במזל קשת

עוד בגוף ונפש: החיסון הכי טבעי שיש כנגד שפעת 

ברדק הבגרויות: הרפורמה בדרך, מה צפוי לנו? 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.