fbpx

“פיטרו אותי מהעבודה”

father was fired. shutterstock

“בשבוע שעבר נערכו פיטורים בחברה שבה אני עובד, ואני בין העובדים שקיבלו את ההודעה המצערת. יש לנו שלושה ילדים, שניים מהם בגילאי התיכון ואחד בכיתה ו’. אשתי אמנם עובדת, אך אין ספק שנתקשה מאוד להסתדר עם משכורת אחת ונאלץ לשנות באופן משמעותי את אורח החיים שלנו. לפחות עד שאמצא עבודה חדשה, וזה יכול לקחת הרבה זמן. אשתי ואני טרם בישרנו על הפיטורים לילדים, ואני מחפש דרך לעשות זאת בלי לעורר בהם תחושת דאגה ובלי שירגישו בלחץ שאני חווה עקב המאורע. מצד שני, חשוב לנו להכין אותם לבאות. האם יש לכם עצות איך לעשות זאת נכון? ואולי בכלל מוטב לא לשתף אותם בעניין”?

[credit] מאת: מיכל שביב, 10.11.13 [/credit]

פיטורים הם אחד המשברים המשפיעים ביותר על חיי הבית והמשפחה. עליך להבין כי אירוע כזה משפיע באופן מיידי על חייכם ומעמיד אתכם במצב של חוסר ודאות, חוסר ביטחון ואולי אף חרדה כלכלית-קיומית. לא ניתן להתעלם מהשפעת הפיטורים על ילדיך – מלבד הפגיעה בתחושת הביטחון, הם יידרשו לבצע שינויים בהתנהלות היומיומית (אם בחוגים וברכישות השוטפות, ואם בבילויים המשפחתיים). שינויים אלה ישפיעו באופן מסוים גם על חייהם החברתיים. בנוסף, בשבועות הקרובים אתה – כאב שפוטר ממקום עבודתו – עלול לחוש חסר ערך, מאוכזב מעצמך וחרד לביטחון הכלכלי של משפחתך. הפיטורים עשויים להשפיע גם על זוגתך ואם ילדיך, שתידרש לתמוך בך רגשית, להכיל אותך ואת הילדים המתרעמים על ההרעה בתנאי המחייה שלהם, ולעתים אף להוביל את השינויים וההתאמות הנדרשים בביתכם במצב החדש.
עליך להבין כי הילדים הם חלק בלתי נפרד מהמשפחה וכי הם רגישים לכל המתרחש בבית. הם רואים, שומעים ומבינים, לפעמים הרבה יותר ממה שאנחנו כהורים נוטים לחשוב. לכן, הסתרת המצב לא באה בחשבון. הסתרת מצבי משבר בזמן שהילד מבין שמשהו קורה, עלולה להובילו להפליג בדמיון כך שמחשבותיו יעלו בחומרתן על תרחישי המציאות. לכן רצוי שתשתפו את ילדיכם במצב, כמובן כל אחד בהתאם לגילו.
שיתוף ילדיכם המתבגרים במצב שנוצר יעניק להם תחושה שאתם רואים אותם כחלק חשוב מהמשפחה, מכבדים אותם ומתחשבים בדעתם. כדאי לספר להם על כך שפוטרת, ולשתפם בשינויים שתצטרכו לבצע כמשפחה כתוצאה מכך. חשוב שתשמע מה הילדים שלך חושבים על כך ושתכיל את הרגשות שיעלו מהשיחה – רגשות כמו כעס, עצב, אכזבה או רחמים עצמיים.
התמודדות המשפחה עם הפיטורים יכולה להיות הזדמנות להעצמת הילד. כדאי שתשאלו כל אחד מהילדים מה הוא מציע לפני ש’תנחיתו’ עליהם את הגזירות הכלכליות. תוכלו לחשוב יחד על איזה חוג לוותר, לבדוק כיצד אפשר לגייס עזרה בלימודים ללא שיעורים פרטיים יקרים, באילו הוצאות אפשר לחסוך, כיצד אפשר לממן טיולים או רכישות בעזרת עבודה בשמרטפות, ועוד.
בתוך כך, חשוב שתביאו בחשבון את השפעת פיטוריך על השדה החברתי של המתבגרים, שעלולים להתבייש בכך שאחד מהוריהם פוטר. ייתכן שאחד מילדיכם יחשוש לספר לחבריו או להזמין חברים הביתה (כדי שלא יבחינו במחסור כלשהו), ויחוש צער על כך שאינו יכול לרכוש כחבריו. חשוב לדבר עם המתבגר על הנושא, ולשים לב לשינויים במצב רוחו ובהתנהלותו החברתית.  כדאי לשתף גם את מחנכת הכיתה של הילד, כדי שתוכל להבחין בשינויים בהתנהגותו או בהתנהלותו החברתית.  
עם כל זאת, כאמור, חשוב שתשתדל לראות בפיטורים משבר שיכול לזמן לכם צמיחה, גיבוש ולכידות משפחתית – סביב ההתארגנות למצב החדש. ילדיך המתבגרים מקבלים כאן שיעור חשוב לחיים, שיכול לתרום להתבגרותם  – כיצד להתמודד עם משבר.

המשיבה היא מנחת הורים ומשפחה ומרצה בכירה במרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים

 עוד ב”הורים שואלים”: איך בוחרים מורה פרטי לילד ומה צריך לדרוש ממנו?

בצפר: על נשירה והנשרה במערכת החינוך 2013

בלוג: ריקי ברוך חזרת מפגישת מחזור על חבריה מהתיכון עם רשמים מעניינים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.