fbpx

שילוב באמצעות המשפחה

autism - research. shutterstock

 

מחקר על אוטיזם: נבדקים עם אחים הציגו יכולות טובות יותר

עד היום, רוב המחקרים שנעשו על אוטיזם בהקשרים משפחתיים בחנו את השפעת הילדים האוטיסטים על אחיהם. אולם מחקר ישראלי חדש, שנערך באוניברסיטת אריאל, בחר לבחון דווקא את ההשפעה ההפוכה: כיצד האחים משפיעים על ילד או מתבגר שנמצא על הספקטרום האוטיסטי.
ממצאי המחקר מראים כי ילדים אוטיסטים הגדלים עם אחים בעלי התפתחות תקינה מציגים רמת התפתחות תפקודית גבוהה יותר. במסגרת המחקר, שנערך במחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטה, נבחנו תיקיהם הרפואיים של 617 ילדים המוגדרים ברצף האוטיסטי. הנבדקים היו בטווח הגילאים שבין שנה ל-18, אך הגיל הממוצע היה שלוש-ארבע. הנבדקים אובחנו כולם כאוטיסטים, ללא תסמונות או מחלות נוספות.
צוות המחקר חילק את הילדים לשתי קבוצות מרכזיות. הקבוצה הראשונה כללה ילדים שיש להם אחים בעלי התפתחות טיפוסית (‘נורמלית’), והשנייה כללה ילדים אוטיסטים שאין להם אחים.

ממצאי המחקר הראו כי אוטיזם ברמת החומרה הגבוהה ביותר נמצא אצל ילדים בספקטרום שאין להם אחים, ואילו נבדקים עם אחים הפגינו התנהגות חזרתית וסטריאוטיפית מתונה יותר ויכולות החברתיות-תקשורתיות גבוהות יותר. תוצאות המחקר הראו כי נבדקים עם אחים הציגו יכולות טובות יותר מאשר הנבדקים ללא אחים – וזאת בכל התחומים הידועים כפגועים בהפרעה האוטיסטית: יכולות חברתיות, תקשורתיות ושפתיות.
גם גיל האחים נמצא כבעל השפעה על התפקודים השונים. על פי ממצאי המחקר, נבדקים עם אוטיזם שיש להם אחים הצעירים מהם הציגו תפקוד טוב יותר בתחום החברתי-תקשורתי, ואילו נבדקים עם אחים גדולים הציגו תפקוד טוב יותר בתחום ההתנהגות החזרתית והסטראוטיפית.

הדס הוכמן, מעורכות המחקר, אומרת כי “התוצאות מדגישות את החשיבות הרבה שיש לשילוב ולחשיפת ילדים על הרצף האוטיסטי לכמות גדולה ככל הניתן של עמיתים בעלי התפתחות טיפוסית נורמטיבית. מכיוון שילדים אוטיסטים רבים נמצאים במסגרות של חינוך מיוחד, דווקא הסביבה הביתית צריכה להוות עבורם מקום חשוב ללמידה טבעית של יכולות חברתיות”. הוכמן מציינת כי ההחלטה להתמקד ב’אחים’ במחקר הזה נבעה מכך שילדים עם אוטיזם שוהים רבות בסביבת אחיהם, אולם ההמלצות והמסקנות נוגעות גם לעמיתים בעלי התפתחות טיפוסית שאינם אחים. במילים אחרות, כאמור, ממצאי המחקר מאששים את ההנחה שישנם יתרונות רבים לשילוב ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי בחברת ילדים רגילה.

כתבתה של גלית לוי: אבחון אוטיזם בגיל 13? יש דבר כזה 

בלוג: אוטיסטים נאבקים למען העתיד של ילדיהם 

נפש: אחד מתוך 25 בני נוער סובל מדיכאון 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

3 תגובות

  1. בהמשך לנושא, אני ממליצה לכם על הספר אוטיזים: פשר החידה, מאת אוטה פרית’, הוא ספר חובה לכל מי שידו בנושא. אוטה פירת’ היא מחלוצות המחקר בתחום האוטיזם, ומחקריה מהווים חלק גדול מהבסיס המחקרי והתיאורטי שלפיו עובדים מטפלים וחוקרים בתחום. היא היתה הראשונה להבין שאוטיזם הוא מום מוחי ולא תוצאה של הורות גרועה.
    הספר “אוטיזים: פשר החידה” הוא תרגום נאמן ומאיר עיניים של “Autism: Explaining the Enigma”. הספר מסביר ביעילות וחדות את הנחוץ לכל מטפל או הורה שמתמודד עם ילד אוטיסטי. קריאת חובה לעוסקים בתחום.

    יש אותו באתר כותר לקריאה:
    http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=94208796

    1. היי מעין, מקור המחקר נמצא אצלי, אנא כתבי כתובת המייל שלך ואשלח לך.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.