fbpx

במקום ריטלין: לעבודה ולמלאכה בחופש הגדול

Learning disability. shutterstock

 

לעבודה בקיץ ישנם יתרונות רבים עבור מתבגרים לקויי למידה או בעלי הפרעת קשב וריכוז. למה חשוב לעודד אותם לעבוד בחופש, אילו עבודות יכולות להתאים להם ואיך נסייע להם לחוות הצלחה בעבודה – כזו שתתרום להערכתם העצמית ולצבירת כוחות ומוטיבציה לקראת שנת הלימודים הבאה?

 

חלק גדול מבני הנוער בעלי הפרעת הקשב והריכוז, עם או בלי לקות למידה, מגיעים לחופשת הקיץ עם היסטוריה רצופת כישלונות ותחושה כללית של חוסר מסוגלוּת. חוסר ההצלחות בתחום האקדמי מביא אותם לא פעם להטיל ספק ביכולותיהם להצליח, והדבר ניכר בין היתר גם בתהליך חיפוש העבודה לחופשת הקיץ. אצל הנערים והנערות הללו נראה לא פעם ניסיון להדוף כל הצעה רלוונטית, עקב החשש מפני כישלון. לכן, לפני חיפוש העבודה רצוי לשבת עם מתבגרים לקויי למידה ולערוך יחד עמם רשימה של כל ההתנגדויות שעולות אצלם: קושי בהתארגנות, אי שליטה בחשבון, ועוד. תנו מקום לקשיים שמעלה הנער ואל תבטלו אותם, ומומלץ מאוד גם לשתף אותו בקשיים האישיים שלכם ובדרך שבה אתם למדתם להתגבר עליהם. מנגד יש להבליט (רצוי גם בכתב) את מלאי המשאבים שיעמדו לרשות הנער או הנערה במקום העבודה: נועם הליכות, חיוך, יושר, אמינות, כוח פיזי, אנרגיה בלתי נדלית, וכו’. בשלב הבא תוכלו כבר לקיים שיחה עם הילד על סוגי העבודות שיכולים להתאים לכישוריו, ועל האפשרויות העומדות לרשותו במקרים שבהם הוא ייתקל בקשיים.

“תנאים גרועים” בבית הספר

אבל בואו נלך צעד אחד אחורה. הורים לבני נוער, ובפרט לנערים ונערות לקויי למידה ו/או קשב, נרתעים לעתים מלעודד את ילדיהם לצאת לעבוד בחופשת הקיץ. “יהיה להם זמן לעבוד כל החיים, עכשיו שיתרכזו בלימודים”, הם אומרים לעצמם. מעבר לכך, גם אם הם לא יודו בקול רם, רבים מהם חוששים מפני האפשרות שהילד “לא יסתדר”, מכיוון שהלקות תקשה עליו בלקיחת אחריות, בהשתלבות במקום העבודה, בעמידה בזמנים, וכו’. אולם גם במקרה הזה, כמו במקרים רבים אחרים, הגנת יתר עלולה להזיק.
כדי שנוכל להבין את התרומה הרבה שיכולה להיות לעבודות הקיץ עבור בני נוער בכלל ולנערים עם הפרעות קשב בפרט, נחזור לכמה מחקרים משמעותיים בתחום. כך למשל, נמצא כי נערים לקויי למידה וקשב נוטים לעתים לסבול מרמות חרדה גבוהות, דימוי עצמי נמוך, ואף התנהגות עבריינית, נשירה מבית הספר ונטיות אובדניות – יותר מאשר בני נוער ללא ההפרעה. הסיבה לקשר הזה היא ברורה: ילד לקוי למידה וקשב נושא על עצמו כישלונות על גבי כישלונות, ובשנים שבהן בית הספר ממלא את כל עולמו – הוא סבור כי זהו העולם האמיתי. דמיינו את עצמכם לרגע עובדים במקום עבודה שבו לא משלמים לכם וגם לא מעריכים אתכם, ובמקרים מסוימים גם אינכם זוכים לחיי חברה מספקים. כמה מכם היו נשארים לעבוד שם? כך גם מרגישים תלמידים לקויי למידה ו/או קשב בבית הספר. על פי רוב הם אינם זוכים  להערכה, ופעמים רבות הם מקבלים נזיפות והערות משמעת. שכרם הוא ציונים לא מספקים, וכאמור ייתכנו גם קשיים חברתיים שיתווספו ל”משכורת” הגרועה.
החוויה המרכזית של הילד לקוי הלמידה היא בדרך כלל “קשה לי”. ואם קשה לי, אז גם לא כל כך מעניין אותי, ואני מתוסכל מאוד מהקצב האיטי שלי ומהישגיי הנמוכים ביחס להשקעה שלי. בגיל ההתבגרות, החוויה הזו נעשית מסוכנת יותר, מכיוון שהעצמאות החדשה והיכולת לבחון באור ביקורתי את חייו ופועלו עלולים להובילו לבחירות “מעשיות” יותר. צורת החשיבה עלולה להיות: “כאן בבית הספר אני משקיע המון ומקבל מעט מאוד, לכן מוטב שאזנח את בית הספר באופן חלקי או מוחלט, ואבחר לעצמי מקום חדש שבו תנאי הקבלה הם נמוכים יותר: חבורות, שוטטוּת, פשיעה, סמים, אלכוהול הימורים וכו'”.

פרופורציות וחוויית הצלחה

בשל התהליך הרגשי הזה, האופייני לילדים לקויי למידה וקשב, תפקידנו כהורים הוא להקטין את החלק היחסי שממלא בית הספר בחיי הילד. כלומר, אם נחלק את עוגת השעות שלנו, לא בטוח שנכון יהיה להגדיל את נפחו של בית הספר באמצעות זמן להכנת שיעורים פרטיים ושיעורי בית. ייתכן כי דווקא מציאת עיסוקים משמעותיים בשעות הפנאי (כמו: חברות בתנועת נוער או בקבוצת ספורט, וכמובן עבודה בחופשות), גם במחיר “בזבוז זמן לימודים / הכנת חוברות לקיץ” – תעניק לילד פרופורציות שיטיבו עמו. המסר שהוא יפנים יהיה: “העולם הוא לא רק בית הספר, שבו אני חלש, אלא גם כזה שמאפשר לי לממש כישורים אחרים שיש לי”.
תעסוקה בחופשת הקיץ היא הזדמנות מצוינת עבור המתבגר להיחשף אל “העולם האמיתי” ולהפנים את העובדה שהקושי בבית הספר לא חייב ללוות אותו כל חייו. עבודה בקיץ עשויה בהחלט לאפשר לילדכם לגלות כישורים שקיימים בו, ושקודם לכן הוא מעולם לא הצליח לראות את הערך הרב הקיים בהם.
כוח פיזי, כריזמה, קשרים עם אנשים, משמעת, יכולת לקבל מרות, תבונה, מראה חיצוני, ועוד – תכונות אלה ואחרות יכולות לעמוד לרשות המתבגר שלכם במציאת עבודה מתאימה. והתוצאה לא תאחר לבוא: חוויות של הצלחה במהלך העבודה בקיץ יכולות, ללא ספק, למלא את המתבגר בכוחות ובמוטיבציה לקראת שנת לימודים נוספת – עד החופש הבא.

התהליך: מודעות, למידה, יישום

באמצעות פיתוח מודעות וערנות לנקודות החוזק של הילד המתבגר שלכם ולקשייו, תוכלו לסייע לו לבחור מקום עבודה הולם במהלך חופשת הקיץ. בתוך כך חשוב שתעודדו אותו לבקש עזרה במקומות שבהם הוא מתקשה, ובעיקר להפנות את תשומת ליבו לכך שקיימות בו הרבה מאוד תכונות טובות – שגם אם  עד כה לא באו לידי ביטוי בהישגיו האקדמים, הן בהחלט עשויות לתרום לו רבות בשוק העבודה.
הנה כמה דוגמאות קטנות מהקליניקה שלי, הממחישות עד כמה עבודות קיץ יכולות לתרום לבני נוער עם קשיי קשב ולמידה:

  • ילד המתקשה להבין הוראות בעל פה למד לבקש מהממונים עליו למסור לו את המטלות בכתב.
  • ילדה שעובדת בדוכן גלידות למדה להקיש בקופה את הסכום שהיא מקבלת, כך שהקופה הרושמת תציין את העודף המדויק שעליה להחזיר.
  • נער שצריך להימצא כל הזמן בתנועה סירב לעבוד בעבודה פקידותית (מתוך מודעות והבנה שהוא יתקשה לשבת במקום אחד כל היום), ובמקום זאת הוצב במחסן ועבד תקופה ארוכה ובהצלחה מרובה בסידור ובסחיבת כלי עבודה.

כהורים, עלינו להכיר בכך שגם רמת העניין של הילד במקום העבודה מהווה גורם קריטי בגיוס משאבי הקשב. מכיוון שמדובר בעבודה לתקופת זמן קצובה, יש להניח כי ההתלהבות והחידוש הכרוכים בעבודות הנוער יצליחו לגייס באופן מלא את כל משאבי הקשב הנחוצים לילדכם לתקופה שבה יהיה מועסק.

בהצלחה!

עוד ב”קשב וריכוז”: המעבר לחטיבת הביניים עבור ילדים עם הפרעת קשב 

בקולנוע: עדיין לא ראיתם את “בית ספר למפלצות?” רוצו לראות!

“האח הגדול”: מי מאשר פורנוגרפיה של יחסים בפריים טיים?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.