fbpx

עובדים מהבית? 10 צעדים שיעזרו לכם לשרוד את החופש

עובדים מהבית? 10 צעדים שיעזרו לכם לשרוד את החופש

 

כל מי שעובד מהבית יודע שהחופשה תציב בפניו אתגר גדול, בייחוד אם ילדיו כבר עברו את גילאי הקייטנות. כן, בניגוד למה שחושבים, לעבוד כשיש מתבגרים בבית זה ממש לא “משחק ילדים”. הם עדיין זקוקים לנו, על אף גילם, ולפעמים בכלל אנחנו אלה שמתקשים לשחרר. אז איך עושים את זה?

 

בעידן המחשבים והאינטרנט ישנם לא מעט הורים שעובדים מהבית, במגוון תפקידים. אולם בחופשות מהגנים ומבית הספר, ובפרט בחופשת הקיץ הארוכה, ניכרים היטב החסרונות הנלווים לאופי עבודה זה (לצד היתרונות הברורים והרבים שיש בו). אם תשאלו אמהות שעובדות מהבית על שעות העבודה שלהן בימי החופש הגדול, התגובה השכיחה תהיה: “מתי שאני מצליחה לעבוד, אם בכלל”. והדבר נכון לא רק אם יש זאטוטים בבית, אלא גם אם הילדים כבר בגיל ההתבגרות. הורים חושבים לעצמם: “הילד כבר גדול, הוא אינו זקוק לי”, ומפתחים ציפיות גבוהות, המובילות לאכזבה ותסכול. מכיוון שגם המתבגרים, זאת כל הורה יודע, זקוקים לנו לא אחת במהלך היום (לפחות כל עוד הם בבית ואנחנו בסביבה). פעם הם חייבים להתייעץ איתנו האם ללכת לים או לבריכה, ופעם אחרת הם לא יכולים שלא לשאול ולהעיר שוב ושוב: “אמא, מה יש לאכול? לא בא לי פסטה”. כך או כך, כשהורה מנסה לעבוד, כל התערבות כזו היא הפרעה שמוציאה אותו מריכוז. אז מה עושים? ואיך בעצם קובעים את הגבולות בין העבודה לבית בחופש הגדול?

1. החליטו מראש כמה שעות תעבדו בכל יום: גמישות בשעות העבודה היא יתרון ברור בעבודה מהבית, אך יחד עם זאת היא מהווה מתכון בטוח למריחת זמן ו/או השתלטות מוחלטת של הילדים על הזמן שלכם. לכן חשוב מאוד להחליט בתחילת כל יום (ואף לתכנן שבוע מראש) באילו שעות בדיוק תעבדו בכל יום עבודה. הקפידו שלא לחרוג מהשעות שקבעתם, אם כי תוכלו לגלות גמישות בתכנון עצמו בהתאם לאופי ביתכם והצרכים של ילדיכם (תוכלו למשל לעבוד השכם בבוקר, כשרוב הילדים ישנים עד מאוחר. מה שמספיקים בריכוז מלא ובשקט מוחלט בשעתיים בבוקר משתווה לעתים ליום עבודה מלא). יחד עם זאת, כדאי לנסות, לפחות בחלק מהימים, לשבת עם הילדים לאכול בראנץ’ (אם הם קמים מאוחר) או ארוחת צהריים, ולאחר מכן תוכלו להמשיך לעבוד בשעה שהם צופים בטלוויזיה או יוצאים לפעילות. כך או כך, יום העבודה בבית צריך לכלול פרקי זמן מסוימים שבהם אתם מבלים עם הילדים, לצד פרקי זמן ארוכים שבהם יעסיקו את עצמם. כך תשיגו רוגע בבית ותאפשרו להם להרגיש שאתם לא “עובדים כל היום”.

2. הגדירו לעצמכם משימות: בסוף כל יום עבודה, הגדירו לכם את המשימות ליום למחרת. אם תהיו מתוכננים ומאורגנים, תגבירו את הסיכויים שתצליחו לבצע את מרב המטלות.

3. אל תיגררו לסידורי הבית בזמן שהוגדר מראש לעבודה: הפרידו בין מטלות בעבודה למטלות בבית, ואל תתפתו “להשחיל” כביסה, טלפונים או קניות בזמן שהגדרתם מראש לעבודה. זה קשה אך זה אפשרי! הגדירו זמן נפרד לעבדות הבית, ונסו לבצע את חלקן בשיתוף עם הילדים (אם הם מספיק גדולים, האצילו עליהם סמכויות).

4. הקצו “חדר עבודה”: גבולות ברורים בין העבודה לבין הבית מחייבים גם גבול פיזי. כלומר, יש להקצות מקום ספציפי לעבודה, המופרד יחסית מהמולת הבית, כל שכן אם אתם רגילים לעבוד מהסלון או מהמרפסת במהלך שנת הלימודים. רצוי כמובן להקצות חדר נפרד עם דלת שניתן לסגור, כדי שגם לילדיכם יהיה קל יותר להפנים את העובדה שאתם עובדים ולמעשה לא זמינים אליהם, ולכבד את המרחב הפרטי שיצרתם. בנוסף לכך רצוי להסביר לילדים באילו מקרים הם בכל זאת יכולים לגשת אליכם ולהפריע (הימנעו ממונח כללי כמו “עניין דחוף”, כי עבור הילדים שלנו הכול “דחוף”).
אמהות לילדים גדולים יחסית מספרות לי שבזמן שהן מקיימות שיחות עבודה חשובות הילד נכנס ומפריע, אז אמנם קשה לשנות הרגלים אבל נסו לעמוד על שלכן והזכירו לעצמכן שהגיע הזמן שהוא ילמד לדחות סיפוקים. אגב, אחת הדרכים להחדיר בילדיכם מוטיבציה לשתף עמכם פעולה היא להבטיח פעילות מהנה יחד אתכם מיד לאחר שתסיימו לעבוד.

5. החזירו לעצמכם את השליטה העצמית: זו אולי המשימה הקשה ביותר עבור הורים העובדים מהבית. אמא הנוכחת בבית מרגישה לעתים קרובות מחויבת להגיב לכל בעיה שמתעוררת, ולכן מתקשה להתנתק. זו יכולה להיות מריבה קולנית בין האחים, צלחת שנשברה, העובדה שהילדים זוללים ג’אנק פוד מול הטלוויזיה או מעבירים שעות ארוכות מול הפייסבוק, ואפילו השעמום שלהם – שגורם לך להרגיש צורך למצוא להם תעסוקה ועכשיו (לפני שיחפשו עם מי לריב). אז קודם כול חשוב שתחזקו את השליטה העצמית והמשמעת הפנימית שלכם, ותעמדו בהחלטה לאפשר לילדיכם עצמאות ושיקול דעת מלאים בזמנים שהוגדרו לכך. כדי שזה יקרה, יהיה עליכם לתאם ציפיות מולם בכל הנוגע לתחומי אחריות, כללי התנהגות וכו’. וזה מוביל אותנו לצעד הבא.

 6. תאמו ציפיות ורעננו ערכים חשובים: ציירו לעצמכם תמונה אופטימלית – איך הייתם רוצים שהתקופה הזו תיראה. מהם התפקידים ומהי מסגרת האחריות של כל אחד מבני הבית; אילו פעילויות משותפות הייתם רוצים לקיים יחד; מהם המאכלים שהילדים מעדיפים (אפשר לקבוע מראש, למשל, שפעם בשבועיים מזמינים פיצה, כדי למנוע את האפשרות שהילדים יציקו כל יומיים עם “בא לי פיצה”). לאחר שאתם ההורים תחליטו על דרככם, שבו יחד עם הילדים ורשמו לפניכם את כל הדברים שהם רוצים לעשות בחופש. הקשיבו להם, אולם הבהירו כי אתם הפוסקים האחרונים. בתוך כך, הדגישו בפניהם כי ישנה הגבלה של התקציב המשפחתי. כמו כן, הבהירו שיש להם חופשה מהלימודים אך לא מהמשפחה ומהבית, ולכן עליהם להיות שותפים במטלות הבית (תנו לכל אחד מהם לבחור מתוך מגוון המטלות). תיאום הציפיות צריך לכלול: סדר יום ברור, משימות ומטלות, בילויים אישיים ומשפחתיים, לצד כללים ברורים לגבי: שעות השינה, משך השימוש במחשב ובפייסבוק, שעות החזרה מבילוי (אל תהססו לדרוש עדכון לנייד ממקום הבילוי, ולפתח עמם שיחה על מצבי סיכון). כל אלו יקנו לילדיכם, וגם לכם. מסגרת וביטחון.

7. ערכו יחד עם ילדיכם טבלה של ימי החופש הגדול: לאחר תיאום הציפיות בקשו מהילדים להכין טבלה על בריסטול צבעוני, ובה לציין את כל הפעילויות שעליהם הסכמתם בתאריכים מסוימים. על פי הימים ה”ריקים”, תוכלו לחפש יחד עמם תכנים נוספים המעניינים אותם – והיו אתם אלו שעוזרים להם באיסוף המידע (מתוך ההיכרות שלכם עמם). אולי יש קורס צילום שיכול להתאים לאחד מהם, וקורס גלישה שיכול להתאים לאחר? ואולי אפשר להסתפק באטרקציות לבני נוער במתנ”ס, בתשלום סמלי. כמו כן, כדאי לעודד אותם למצוא תעסוקה חיובית, כמו התנדבות בעמותות או השתתפות בתנועות הנוער.

8. שתפו פעולה עם בן הזוג וחלקו ביניכם את האחריות: העובדה שאת עובדת מהבית אינה אומרת שכל האחריות על הילדים צריכה להיות מוטלת רק עלייך (הערה: בהחלט ישנם גם אבות העובדים מהבית, אך לרוב אלו הן אמהות). לכן, תאמו עם בן זוגכן את חלוקת העבודה, ונסו לבחון אפשרות שגם בן הזוג יעבוד מדי פעם מהבית – אם זה אפשרי. כך תוכלו לעבוד ללא כל הפרעה בימים מסוימים (תמיד אפשר לצאת עם הלפ-טופ לבית קפה כדי להתנתק באמת).

9. הכינו הסכם משפחתי חתום: ערכו הסכם רשום, שבו יצוינו הכללים, הצ’ופרים והגבולות  המרכזיים שעליהם הסכמתם. כל אחד מבני הבית יקרא את ההסכם בעיון, ויחתום על כך שהוא מתחייב לו.

 10. קחו לעצמכם חופש אמיתי: עבודה מהבית בזמן חופשה ארוכה עלולה בהחלט להיות שוחקת. לכן, נסו למצוא זמן שבו אתם יכולים לצאת לבלות עם חברים (מכיוון שאתם כל היום עם הילדים, כמעט אינכם רואים מבוגרים). ואם זה אפשרי, אפילו קחו יומיים-שלושה חופש מהעבודה – אך לא לצורך מטלות הבית, השגחה הורית והסעות של הילדים לפעילויות.

 לסיכום: בפני הורה העובד מהבית במהלך החופש הגדול עומד אתגר לא פשוט. המתכון להצלחה הוא להיות אחראיים, סמכותיים, עקביים ונאמנים לעקרונות שלכם, ויחד עם זאת גם לגלות גמישות, להפגין אהבה ולהנהיג את משפחתכם באופן מושכל.   

הכותבת היא מאמנת אישית לקריירהיועצת תעסוקתית בהתנדבות לעמותות “עלם” ו”פעמונים”, ואמא למתבגרים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.