fbpx

בין ניהול ללימוד: כך תעניקו לילד קורס מזורז בניהול שיעורי הבית שלו ובהכנה לבחינות

בין ניהול ללימוד: כך תעניקו לילד קורס מזורז בניהול שיעורי הבית שלו ובהכנה לבחינות

 

תלמידים רבים מתקשים בלימודים רק מכיוון שאף אחד לא לימד אותם מעולם “איך ללמוד”. חופשת הקיץ הקרבה היא הזדמנות פז להעניק לילד כלים יעילים להתנהלות נכונה עם שיעורי הבית ועם כמות החומר הגדלה משנה לשנה. 7 פתרונות ל-7 בעיות שכיחות

 

 החופש הגדול עומד בפתח, והורים רבים כבר מוצאים את עצמם דרוכים לקראת שנת הלימודים הבאה שעתידה לזמן לילדיהם אתגרים חדשים. “זה לא יכול להמשיך כך, בשנה הבאה הילד חייב להקפיד על הכנת שיעורי הבית”, אני שומעת הורים אומרים. וגם “הוא חייב ללמוד איך להתכונן לבחינות, כל מבחן אותו סיפור – הוא ממתין לרגע האחרון ונכנס ללחץ”.
אבל מה בעצם אנחנו רוצים מהילדים שלנו? אחרי הכול, בבית הספר הם לומדים “מה ללמוד”. אף אחד מעולם לא טרח להסביר להם “איך ללמוד”. איך להתנהל עם כמות החומר, שרק הולכת וגדלה משנה לשנה. איך ‘להשתלט’ על שיעורי הבית האינסופיים, איך להתכונן לבחינה על כמות חומר כה גדולה שהילד “לא מוצא את הרגליים ואת הידיים”.
אסטרטגיות למידה והרגלי למידה נכונים הם נושא שהולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, ועדיין – הוא מוגדר כנישה נפרדת (המועברת על פי רוב לתלמידים לקויי למידה או קשב) ואינו כלול בתוכנית הלימודים. אולם אם אנחנו ההורים נהיה מודעים לכך, נוכל לעזור לילדינו להתגבר על קשיים לימודיים רבים.
הורים יקרים, רגע לפני שאתם נוהרים לשיעורים פרטיים ולחיפוש חוברות עזר לחופש הגדול (ומשלמים על כך ממיטב כספכם) – וכל זה במטרה “להדביק פערים לימודיים” – נסו להעניק לילדכם קודם כול הרגלי למידה נכונים ושיטות לימוד יעילות. “עשר פלוס” העביר לידיי שבע שאלות שכיחות שמטרידות הורים במהלך כל השנה, התשובות לפניכם:

1. “הילדה שלי נלחצת מאוד לקראת מבחנים, עד כדי כך שאינה מרוכזת בלמידה. היא כל הזמן אומרת: ‘יש המון המון חומר, אני לא יודעת מה לעשות’. איך אוכל לעזור לה”?

“לחץ לפני מבחן הוא דבר טבעי ואפילו בריא, אם ינותב למקום חיובי. כדי לעזור לבתך להתמודד עם תחושת הפאניקה עקב כך ש’יש המון המון חומר’, עזרו לה לפרק את ההכנה למבחן למטלות קטנות יותר. כך, כמות החומר שהיא צריכה ללמוד לא תיראה לה כה מאיימת.
איך עושים את זה? קבעו יחד “מיני-מטלות” והכינו רשימה המפרטת את הפרקים או הנושאים השונים המרכיבים את סך החומר למבחן. לדוגמה:
–          שלב 1: לקרוא ולסכם פרק 1 מתוך הספר
–          שלב 2: לפתור שאלות 18-10בחוברת העבודה…וכך הלאה.
ליד כל מטלה ציינו את הזמן המשוער שיש להקדיש לה, כדי לוודא עמידה בזמנים. בכל פעם שהיא מסיימת מיני-מטלה, היא תסמן לידה – וכך היא תרגיש שהיא מתקדמת במשימה הגדולה והכוללת של הלמידה לבחינה”.

2. “הבן שלנו ילמד בשנה הבאה בכיתה ד’. בכיתות הנמוכות הוא היה מקפיד על הכנת שיעורי הבית, אך השנה הוא כל הזמן חזר ואמר שנמאס לו ואין לו סבלנות. איך נוכל להגביר אצלו את הסבלנות לשיעורים, שככל הנראה הכמות שלהם רק תלך ותגדל בשנה הבאה”?

“אם בנכם רואה בהכנת שיעורי הבית מטלה מעיקה או מיותרת, תוכלו בהחלט לסייע לו לשנות את התפיסה לגבי העניין. עזרו לו לראות את הצדדים החיובים בהכנת השיעורים: מטרתם לאפשר לו להבין טוב יותר את החומר הנלמד, לקבל ציונים גבוהים יותר ולזכות בהערכה טובה יותר מצד המורה והחברים לכיתה. כמו כן, המשוב החיובי יעניק לו הרגשה טובה יותר ויגביר את ביטחונו העצמי בכיתה. חזרו על היתרונות הללו בפניו שוב ושוב, ובד בבד המליצו לו לסיים את הכנת השיעורים מוקדם ככל האפשר על מנת שיוכל להתפנות לחוגים ולפנות את אחר הצהריים שלו לתחביבים וחברים.
מומלץ לקבוע שגרת לימודים ומועד הכנת שיעורי בית קבועה במהלך היום, בהתאם לשעה שבה אתם מזהים שהילד מרוכז יותר. מעבר לכך, נסו למצוא הזדמנויות לשבת יחד עם בנכם ולהפוך עבורו את שיעורי הבית לחוויה יצירתית ואפילו ‘כייפית’. תוכלו לשלב ולהמציא משחקים סביב המטלות לבית – כאלו שיגבירו אצלו את היכולת להתרכז – ואפשר בהחלט גם להציע ‘צ’ופר’ אחרי סיומם”.

3. “אני רוצה לעזור לבתי ללמוד לסכם מידע בתהליך הלמידה ואיני יודע איך לעשות זאת, מכיוון שאני מסכם באופן אינטואיטיבי. יש לכם רעיון”? 

“מלאכת הסיכום אינה מתבצעת באופן אינטואיטיבי על ידי כל אחד (אתה התברכת בכישרון), אולם אפשר ללמוד לסכם ולפתח את המיומנות הנדרשת. ניתן לפרק את תהליך הסיכום לכמה שלבים:

הבחנה בין עיקר לטפל: למדי את בתך לברור את העובדות והמשפטים העיקריים והחשובים ביותר מתוך החומר הנלמד.
כותרות צבעוניות: תנו לראשי הפרקים כותרות בולטות, אפילו בצבעים שונים, כדי להפוך את הסיכום למסודר ומאורגן יותר.
– הבלטה במרקר: מומלץ לשלב בסיכום כמה שיותר מושגים וביטויים שנלמדו בכיתה ולהדגיש אותם בקו תחתון או טוש זוהר.
– כתב יד קריא ומסודר או סיכום מוקלד במחשב: חשוב לרווח בין השורות, להתחיל נושא או רעיון חדש בשורה חדשה, וליצור טקסט קריא שניתן יהיה לחזור עליו כמה פעמים לקראת הבחינה. אם כתב היד לא קריא מספיק (לעתים בשל תחושת לחץ מהבחינה) אפשר להקליד את הסיכום במחשב ולהדפיסו (רצוי בצבע, בשל הכותרות וההבלטות).
– השתדלו שהסיכום יורכב בעיקר ממשפטים קצרים ולא מסורבלים.
– שלבו אלמנטים גרפיים בהתאם לצורך: עשו שימוש בתרשימים, טבלאות, חצים ואלמנטים גרפיים נוספים, כדי להציג ולהסביר את החומר בצורה ויזואלית שתקל על ההבנה ועל היכולת לזכור את החומר.
ככל שבתך תיישם את הטכניקות הללו, כך מלאכת הסיכום תהפוך להיות יעילה וטובה יותר”.

4. “מה עושים אם הילד נוטה יותר למקצועות רבי מלל ונרתע מחשבון”? 

“באופן טבעי, ישנם תלמידים שהם ‘הומאניים’ יותר ותלמידים שהם ‘ריאליים’ יותר. רתיעה של תלמיד ממקצוע החשבון יכולה לנבוע מנסיבות פסיכולוגיות יותר (חוסר ביטחון במקצוע, לעתים עקב כישלון קודם), או מקושי אמיתי בהבנת החומר. בשני המקרים, מומלץ לשבת עם הילד ולהקדיש זמן מיוחד להכנת שיעורי הבית בחשבון, ולתרגל במקביל גם מתוך חוברות עבודה שהן אינטראקטיביות ומהנות יותר. נסו להפוך את החוויה למהנה ומאתגרת עבורו, למשל על ידי הקניית אופי תחרותי למשחקים שתמציאו בפתירת בעיות חשבוניות (‘מי יצליח לפתור את השאלה מהר יותר’? – שחקו עם ילדכם ואפשרו לו מדי פעם לנצח), או על ידי הפשטת התרגילים (השתמשו בטושים צבעוניים ובקיפולי נייר לפתירת שאלות בגיאומטריה, ציירו את התרגילים על דף לבן גדול וכו’). כל אלו יסייעו לילדכם לחבב יותר את המקצועות הריאליים, והעיקר – לצבור ביטחון גדול יותר”.

5. “בני בן העשר אינו מסוגל להתרכז יותר מעשר דקות ברציפות, כשהוא לומד או מכין שיעורים בבית. בכיתה דווקא אין לו בעיה לשבת שעה שלמה בריכוז. איך נוכל להפחית את התזזיתיות שלו ולהגביר את יכולת הריכוז שלו בהיותו בבית?

“סביבת לימודים נוחה היא חיונית ביותר ליכולת של ילדכם להתרכז בהכנת שיעורי הבית שלו. לכן, רצוי לקבוע מקום קבוע להכנת השיעורים, בין אם מדובר בשולחן הכתיבה בחדר או בשולחן האוכל במטבח (לא מומלץ ללמוד על הספה או על המיטה). הקפידו על כך שהשולחן יהיה מסודר, ולא עמוס בדפים וקשקושים שעלולים להסיח את דעתו. פנו את השולחן לחלוטין ותיווכחו שיהיה לו הרבה יותר נעים ואפקטיבי ללמוד. כמו כן, הקפידו על מקום מואר, מאוורר ושקט –בדרך כלל ללא מוזיקת רקע או מסיחים אחרים, כמו מסך טלוויזיה או מחשב דלוק ברקע. המלצה נוספת: בכל 20 דקות לערך אפשרו לילד הפסקה קצרה, כדי שיוכל להתאוורר, או תנו לו צ’ופר קטן של הפסקת פירות או גלידה”.

6. “הבן שלי טוען שהמורה לא אוהבת אותו, ואילו המורה טוענת מצידה שהוא אינו מתנהג כראוי בכיתה ומפריע למהלך השיעור. מה אני יכולה לעשות”? 

“עזרי לילדך לשפר את התנהגותו בכיתה. הסבירי לו שכאשר הוא מפריע למורה במהלך השיעור, היא מתרשמת ממנו לרעה וההערכה שלה כלפיו נפגעת. לכן, התנהגות טובה ונעימה בכיתה היא לטובתו. דברי עם בנך על כללי התנהגות (בספר “הסוד בללמוד” מוצגים “עשרת הדיברות להתנהגות טובה בכיתה”), כמו: לא להפריע/לפטפט במהלך השיעור –  גם אם זה מצריך מהתלמיד הרבה איפוק וכוח רצון; להקפיד להגיע לשיעור בזמן ואף להשתדל להתיישב בכיתה שתי דקות לפני הצלצול; לא להתחצף למורה באף מקרה, ואם צריך אז לנשום עמוק ולספור עד עשר כדי שהזעם יחלוף.
במקביל, תוכלי ליזום שיחה נוספת עם המורה, יחד עם בנך, שבמהלכה יביע הילד בפני מורתו כוונה אמיתית לשפר את התנהגותו, להקשיב ולהתרכז בשיעור. תוכלי כמובן לתגמל את ילדך לאחר שבוע שבו את רואה כי הוא מתאמץ ומשתדל. הצ’ופר יכול להיות הליכה משותפת לסרט או כל פעילות מהנה אחרת”.

7. “בכל יום בצהריים, לאחר שבתי שבה מבית הספר, אני שואלת אותה אילו שיעורי בית יש לה והיא עונה שאין לה מושג! זה גם לא רשום לה בשום מקום.. אני מיואשת, איך אוכל לעזור לה להיות מסודרת ומאורגנת יותר”?

“למדי את בתך לתרגל את השיטה הבאה: רישמו מראש את המקצועות ביומן, לפי מערכת השעות הקבועה, עבור כל ימות השבוע. בסוף כל שיעור בבית הספר, בתך תכתוב ביומן מהם שיעורי הבית שהיא קיבלה – ליד שם המקצוע וביום הרלוונטי (ולא תסתפק רק בכתיבה במחברת). אם אין שיעורים במקצוע מסוים, עליה לציין ביומן “אין שיעורים” ליד אותו מקצוע. חשוב לתרגל את המנהג הזה ולהקפיד עליו מדי יום. תוך תקופה קצרה הדבר יהפוך למנהג קבוע, ותראי שבכל יום שבתך שבה מבית הספר היא פותחת את היומן כדי לראות באילו מקצועות יש לה שיעורים”.

הכותבת היא מנהלת השקעות, בעלת תואר ראשון ושני במנהל עסקים, שפיתחה ועיצבה שיטה להצלחה בלימודים; עוסקת בהדרכת יחידים וקבוצות, ומחברת המדריך “הסוד בללמוד” (הוצאת אוריון)

 70% מתלמידי התיכון נעזרים בשיעורים פרטיים

פרסום תוצאות המיצ”ב ונתונים על רמת האלימות בבית הספר – זה טוב או רע לנו? 

מכתבים לשר החינוך – כל מה שצריך כדי לקיים בישראל מערכת חינוך אידיאלית!

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. תודה שרון
    בכל הקשור לסעיף 6 אני מביאה את ניסיוני כמורה שעמדה מול מצבים דומים שוב ושב.
    הורים ציפו שהמורים יתמודדו עם נושאי ההתנהגות מבלי שיעניקו להם גיבוי.
    שת”פ מורים, הורים הוא המענה להצלחתו של התלמיד.
    תודה

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.