fbpx

דיסני, מה נסגר?


דיסני, מה נסגר? 

 

“דיסני” החליטה להפוך את גיבורת הסרט “אמיצה” לברבי הקלאסית. מסכימים?

בשבועות האחרונים אולפני דיסני הצליחו לעצבן אותי כהוגן. הם החליטו לערוך “מייקאובר” לדמות המצוירת של מרידה – כוכבת הסרט “אמיצה”, שיצא לאקרנים בקיץ הקודם. האמצעי: הפיכתה מנערה חמודה, בעלת לחיים עגולות ושיער פרוע בגוון אדום לוהט, לנסיכה בעלת מותניים צרות ומהודקות בשילוב עם עצמות לחיים גבוהות ושיער מסודר בתסרוקת אופנתית.
התוצאה: פתטית. הדמות החדשה, שהוצגה לצד שאר הבובות של “דיסני” ובתמונות באתר האינטרנט של החברה, לא ממש יכולה לרדוף אחרי דובים ביער עם המחוך בשמלתה, שלא מאפשר לה לנשום. בכלל, נראה כאילו תחרות מיס יוניברס הקרובה תעניין אותה הרבה יותר מאשר תחרויות קליעה בחץ וקשת.
בדרך כלל דיסני יודעים מה הם עושים, אבל הפעם נראה כי סוקרי דעת הקהל שלהם טעו. ובגדול. כי הקהל לא עבר לסדר היום אחרי המייקאובר הזה. בשבועיים האחרונים יצאה עצומה נגד השינוי שדיסני ביצעה בדמות, והעצומה הזו צוברת אלפי חתימות שרק הולכות ומתרבות.
בואו נדייק רגע: לא מדובר כאן במאבק על הדמות של מרידה, אלא במאבק על הקרב של מיליוני ילדות ונשים בעולם על תכתיבים צורמים בדימוי הגוף. נכון, מאז ומעולם נשים ונערות התאפרו והתקשטו כדי להדגיש את נשיותן ואת יופיין ולחוש מושכות ונחשקות. אולם בעידן הנוכחי התופעה הזו מאבדת כל פרופורציה, מכיוון שמדובר בעיקר בסוג של שטיפת מוח. בעולם שבו המדיה מציפה את מוחנו בתמונות ובתכנים הניזונים על חלומות מפלסטיק, נוצר מצב שבו נשים ונערות צעירות, אפילו ילדות, משוכנעות שהן צריכות להיראות כמו אותה ברבי מפורסמת שמשתקפת לעיניהן מכל שלט חוצות או קטלוג אופנה – בכל מחיר. וזה גם המסר המחלחל מהאקט האחרון של דיסני: כל האמצעים כשרים, העיקר שניראה כמו המודל גם במחיר של שינוי גופנו ואיבוד עצמנו.

דיסני, מה נסגר?
הבובה של “אמיצה”. איפה מרידה?

 

למעשה, מה שדיסני עושה ל”אמיצה” זה בדיוק מה שאנחנו רואים בסדרה הנצפית “חלומות מפלסטיק”, שבה נערות יפהפיות מתנתחות ומתייסרות באובססיה כדי להתאים את עצמן לדרישות יופי לא מציאותיות. לצערי, מקבלי ההחלטות בדיסני לא רואים עצמם כמעצבי דעת קהל בעלי אחריות (גם בסרטים קלאסיים שלהם, אגב, טמונים לא אחת מסרים שוביניסטיים לרוב, גם אם בהסוואה), אלא כשבויים של דעת קהל ורייטינג. מה שהם פספסו זה את העובדה שגם אם במדיה לא רואים עדיין מהפכה של ממש, הרי שבחברה עצמה כבר מתחוללים שינויים כאלה: דעת הקהל נוטה להשתנות, וכל הזמן יש ניסיון לערער על אותם תכתיבי יופי. עובדה שמול הכוח החזק הזה שנקרא “דיסני” קמה קבוצה רחבה של נשים, שקיבלה החלטה: לעצור את הטירוף. הן מקימות קמפיינים בעד יופי נשי המתקרב ליופי הטבעי, חף מפוטושופ ומדיאטות רעב (הקמפיין של DOVE הוא רק דוגמה אחת), ומנסות לשנות את התת-מודע הקולקטיבי לגבי היופי הנשי האידיאלי.

כי מה אנחנו בעצם רוצות? אנחנו רוצות לראות נשים אמיתיות, ואנחנו רוצות שהילדות שלנו יזדהו עם נערות אמיתיות, ירגישו וידעו שהן יפות ויוכלו להתרכז בדברים החשובים באמת. אנחנו קוראות למקבלי ההחלטות בדיסני להיות אמיצים כמו מרידה, לחשוב חדשני ויצירתי, ולהבין את תפקידם כמעצבי דרך החשיבה של דורות של נערות. מרידה אהובה כמו שהיא, אז למה להחליף נוסחה מנצחת?

מסכימים איתי? הצטרפו גם אתם לחתימה על העצומה

אוהבים סרטי אימה? לכו לראות את “מאמה”

12 מיתוסים על לקויי למידה

בלוג אורח: השקילה בכיתה בפומבי השאירה בי טראומה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.