fbpx

כרטיס אשראי לילד

כרטיס אשראי לילד

 

אחרי בריטניה גם אצלנו: יוזמה חכמה או לחץ על ההורים?

בבריטניה יצאו באחרונה עם היוזמה להעניק כרטיסי אשראי לילדים החל מגיל 12. הרעיון הוא שילדים יוכלו להצטייד בכרטיס נטען ולעשות בו שימוש, בזמן שהוריהם יהיו האחראים על הטענתו בכסף. כל עוד היוזמה התקיימה הרחק מכאן יכולנו להרים גבה, להתפעל או להתעלם, אולם מכיוון שכעת גם אחד הבנקים בארץ (בנק דיסקונט) יוצא ביוזמה דומה בהשראת היוזמה הבריטית, לא נוכל שלא לעצור רגע ולשאול: האם יוזמה כזו נכונה לנו ההורים או שמא עדיף היה לנו בלעדיה?
קרוב לוודאי כי הורים שמחליטים להנפיק כרטיס אשראי לילדם עושים זאת לאחר מחשבה תחילה. בין השיקולים שלהם בטח נמצא את הרצון ללמד את הילד כבר מגיל צעיר מהי עצמאות כלכלית ולעודדו לעצמאות בכלל, ואם להשתמש במונח המקובל – “להקנות לו צרכנות נבונה”. אין ספק, שימוש בכרטיס אשראי עשוי ללמד את הילד, בעזרת ההורה כמובן, מושגי יסוד בכלכלה כמו: מהו בנק, מהו אשראי, וכיצד כל העסק הזה עובד. מעבר לכך הוא יוכל לרכוש מושגי יסוד בסיסיים בצרכנות: איך מנהלים תקציב, איך מקיימים מעקב אחר ההוצאה החודשית, איך קובעים סדר עדיפויות בהוצאות, ואיך ניתן לחסוך? על פניו נשמע כי הענקת כרטיס אשראי לילד בן ה-12 היא צעד חשוב וחיוני בתחילת תהליך הפיכתו למבוגר אחראי.
ויש יתרונות נוספים: שימוש נכון בתקציב יכול לעשות הרבה סדר בבית, וגם מחוצה לו. לא עוד הליכה לקניון שבמהלכה הילד מפציר בהוריו “תקנו לי תקנו לי” ללא הפסק. לילד יש כרטיס משלו, המאפשר לו להיות ממוקד יותר. מי יודע, אולי המודעוּת שתוטמע בו כלפי ערך הכסף עשויה לעודד אותו לחפש בהמשך אחר דרכים יצירתיות שבהן יוכל להרוויח כסף.

4 כללי מפתח לפני הטענת כרטיס לילד

הרעיון להנפיק כרטיס אשראי לילד נשמע נחמד מאוד כשחושבים על כל היתרונות שצוינו כאן. אבל לכל מטבע יש שני צדדים, ולא נוכל להתעלם מהצד השני גם בעניין הזה: הכרטיס עלול להגדיל עוד יותר את הנטל הכלכלי המוטל על כתפי ההורים ואף לשמש כסיבה נוספת למריבה עם המתבגר. בבתים רבים המלחמה תיסוב סביב דרישות הילד למלא את כרטיסו שוב ושוב, בשל רצונו לבצע עוד ועוד רכישות, ומהר מאוד ההורה עלול להרגיש שהוא מאבד שליטה. אז מה עושים? איך יוצרים מציאות שפויה ומציבים מראש גבולות לחופש הכלכלי שנעניק לילד?

 כדי להפיק את היתרונות הטמונים בכרטיס מוטב לקבוע כמה כללים:
1. שיחה על אחריות אישית: שבו עם הילד לשיחה והסבירו לו שהכרטיס הזה הוא לא בבחינת “כסף שגדל על העצים”, אלא דרך פרקטית ללמדו לנהל חשבון פרטי. מוטב לברר עם הילד עוד לפני שמכניסים את הכרטיס הביתה, האם הוא מוכן לצעד כזה או שהוא בכלל לא מעוניין בכך.
2. קביעת תקציב: קבעו מהו הסכום שאתם מעוניינים להזין בכרטיס מדי חודש, הסבירו לילד כיצד מנהלים את התקציב בצורה נכונה.
3. כללי שימוש: ענו יחד עם הילד כבר עכשיו על שאלות כמו: לאילו דברים הכרטיס מיועד (בגדים, ספרי לימוד וכו’ או רק “בזבוזים” של הילד עצמו)?; האם השימוש בכרטיס נעשה רק בנוכחותכם או שהוא יכול להשתמש בו גם באופן עצמאי, בלעדיכם?; ועוד.
4. עצמאות לצד תמיכה: לאחר שקבעתם כל זאת תנו לילד להתנסות, תנו לו לגלות אחריות אישית ולנסות לנהל את התקציב שלו בכוחות עצמו. וגם אם הוא טועה, לא קורה שום דבר – כך בדיוק לומדים. בתוך כך, הסבירו לילד שבכל שאלה או בקשה הוא יכול לפנות אליכם. בסופו של דבר הוא רק בן 12!

מאיזה גיל אפשר לפתוח חשבון בנק?

דמי כיס: המדריך המלא להורה המחושב 

מתי בדיוק הוא הפסיק להיות “ילד של אמא”?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.