fbpx

94% גולשים בשיעור

94% גולשים בשיעור

 

“בכל רגע נתון חלק מתלמידי התיכון עושים שימוש בטלפון הנייד”

גם אתם מקבלים הודעת טקסט מהילד שלכם במהלך הבוקר ורותחים מזעם על כך שהוא עסוק בדברים אחרים במקום להקשיב בכיתה? אז תדעו לכם, גם אם זה לא מנחם, שהוא ממש לא היחיד. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מראה כי לא פחות מ-94 אחוז מתלמידי התיכון בישראל גולשים ברשתות החברתיות או באתרי שיתוף קבצים (יוטיוב) בזמן השיעורים. עוד נמצא, כי דווקא בקרב מורים מתירנים יותר נעשה שימוש נמוך ביחס למורים המשליטים משמעת נוקשה. כמו כן, מידת השימוש בנייד בזמן השיעורים פוחתת ככל שהמורה ותיק יותר וככל שרמת הלימוד עולה (במקצועות כמו מתמטיקה או אנגלית שבהן יש 4-5 יחידות). במקצועות ההומניים השימוש עולה.
העומדים מאחורי המחקר ציינו כי “התלמידים משתמשים בניידים שלהם במגוון דרכים – גלישה באינטרנט וברשתות חברתיות, האזנה למוזיקה, צילום, משחק ושליחת מסרונים ותמונות”. לפי הממצאים שלהם, אין כמעט רגע במהלך השיעור שבו תלמיד כלשהו אינו משתמש בסלולרי. המחקר החדש נערך בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה על ידי ד”ר איתי בארי ותלמידת המחקר דנה דניאל, לצורך בדיקת היקף השימוש, סוגי השימוש וזמן השימוש (באילו שיעורים). כמו כן נבדק, כאמור, האם קיים קשר בין שימוש בנייד לבין סוג המשמעת שהמורה משליט בכיתה. המחקר נערך בהשתתפות 591 תלמידים בכיתות י’-י”ב, לצד 144 מורים במקצועות שונים, משלושה בתי ספר תיכון יהודיים.
מבחינת השימוש בפונקציות של הסמארטפונים נמצא, בין היתר, כי 94 אחוז מהתלמידים נוהגים לשלוח דוא”ל ומסרונים, 91 אחוז משוחחים בנייד במהלך השיעור, ובממוצע כל תלמיד משתמש בנייד ב-60 אחוז מהשיעורים. “בולטת מידת השימוש הגבוהה בפונקציות אינטראקטיביות רבות משתמשים, שמידת הפרעתם למהלך השיעור היא רבה ויש בהם פוטנציאל הפרעה ונזק ארוך טווח, מתמשך ונצבר, הרבה מעבר לגבולות הפיזיים של הכיתה וזמן השיעור”, ציינו החוקרים. “הנזקים הפוטנציאליים הנובעים משימוש מוגבר בטלפון נייד במהלך השיעור, מעיבים על מערכת החינוך בכללותה, על האקלים הבית ספרי, על ההישגים הלימודיים של הכיתה, על חוויית הלמידה של התלמיד ועל שחיקתו של המורה בבואו להתמודד עם בעיות המשמעת בכיתה”.

נתוני המחקר של אוניברסיטת חיפה מצביעים על כך כי השימוש בטלפון הנייד במהלך השיעור הפך לדבר שבשגרה. “גם אם ברמת הפרט השימוש מתבצע מדי פעם, הרי שביחידת הלימוד המקובלת – כיתה שבה 30-40 תלמידים בכל שיעור – בכל רגע נתון חלק מהתלמידים עושים שימוש בנייד ואין מורה שלא נאלץ להתמודד עם התופעה הזו”.

מעורבות ומודעות פוליטית בקרב בני הנוער בישראל 

מתוך “בלוג של מורה”:תמונת מצב השנאה 17 שנה לרצח רבין 

“תראו איך גדל לי התחת”: איך הדימוי גוף שלך משפיע עליה? 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.