fbpx

מלכה רודנית בכיתה

מלכה רודנית בכיתה

“בכיתה של בתי יש ילדה שתלטנית שרודה בה ומארגנת פעילויות בלי לשתף אותה. היא סוחפת אחריה את רוב בנות השכבה (היישוב שלנו קטן) ובתי סובלת ועצובה. הילדה השתלטנית כל הזמן אומרת לבתי שהיא גמדה ולא יפה ומנסה לבטל אותה. בתי, אגב, חכמה, יפהפייה, מוכשרת ועם אופי טוב. היא ישרה, רגישה מאוד ואמפתית לזולת. מה עושים, איך שוברים את הסטטוס קוו שנוצר?איך אוכל לעזור לבתי כדי שהדימוי העצמי שלה לא ייפגע עמוקות מהמצב הזה? האם אפשר להפחית את הכוח של המלכה הרודנית בדרך כלשהי? ניסינו לשוחח עם אמה, אך היא גילתה אטימות ורק החמירה את המצב”.

[credit] מאת: דליה אלוני, 25.12.12 [/credit]

דחייה חברתית היא ללא ספק חוויה קשה עבור כל ילד, בייחוד ביישוב קטן שבו החברה מצומצמת יחסית, סגורה ומאפשרת פחות ניוד בין קבוצות ילדים. יתרה מזו, קשה מאוד להיות הורה לילד דחוי חברתית והדאגה לבתך מובנת מאוד. אני מאמינה שבהחלט חשוב להבין מה קורה ושניתן לבחור מגוון דרכי פעולה כדי להביא לשינוי המצב. ההתמודדות צריכה להתבצע בכמה מישורים: מול בתך, במסגרת הבית ובמסגרת בית הספר.

ההתמודדות מול בתך: הזכירו לה שהתנהגותה וההתנהגות של הילדות האחרות נובעות משילוב של תפיסות, ציפיות, איכות היחסים ופרשנות. בדקי מהן הרגשות המתעוררים אצל בתך לנוכח הדחייה החברתית. מה היא חושבת ומה היא מרגישה, איך היא מבינה את המצב, ומה מוביל מבחינתה למצב יחסיה עם הבנות. בנוסף על כך מומלץ לעודד אותה להשתתף בפעילויות מחוץ למסגרת בית הספר ואף מחוץ ליישוב שלכם, בחוגים או סדנאות שיאפשרו לה להרחיב את מעגל החברים ולהכיר ילדים אחרים בעלי תחומי עניין משותפים.
במסגרת הביתית:
דפוס היחסים החברתיים של הילד תלוי מאוד בשותפים לקבוצה, הילדים בני גילה, אך גם במבוגר המשמעותי- ההורה והמורה. ברמת ההורה, חשוב שתשמשו לבתכם דוגמה אישית. חזקו אותה ועודדו אותה למצוא לפחות חברה אחת, ליזום פעילויות משותפות, לא לוותר ולא להתייאש.
במסגרת בית הספר: מומלץ ליזום במקביל פגישה עם הצוות החינוכי של בית הספר, לצורך חשיבה ופעולה משותפת. בדקו עם בית הספר האם בתכם היא הילדה הדחויה היחידה בבית הספר? מהם המדיניות והמשאבים העומדים לרשות המחנכת והצוות החינוכי? מה נעשה עד היום בכיתה ברמה המערכתית? אמנם בגיל ההתבגרות קשה יותר לצוות החינוכי להתערב בדינמיקה בין ילדים, אך עדיין חשוב לנסות להתערב כבר בשלב מוקדם ובצורה מערכתית. כך ניתן יהיה לסייע לבתכם להשתייך לקבוצת בני גילה ולשוב למסלול של יחסים חברתיים תקינים.

המשיבה היא פסיכולוגית חינוכית, מומחית לאבחון וטיפול בילדים ובני נוער

לכתבות נוספות בנושא דחייה וחרם חברתי 

פסיכודליה: סודות מנפשו של נער בקליניקה

מחקרים ומידע: אחד מתוך 25 סובל מדיכאון בגיל ההתבגרות 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.