fbpx

המחזור כראי הנפש

המחזור כראי הנפש

מדי חודש בתי סובלת ממחזור קשה המלווה בדימום רב, למרות שאני דווקא חוויתי בגיל ההתבגרות מחזורים קלים יחסית. בדיקות של הגינקולוג העלו כי מבחינה פיזיולוגית הווסת תקינה. מה יכולה להיות הסיבה למחזורים הקשים שלה ואיך אוכל להקל עליה, מלבד שימוש במשככי כאבים?

[credit] מאת: רותי לוי, 29.10.12 [/credit]

 לחוויה קשה של מחזור יש שתי סיבות אפשריות. האחת היא דפוס התנהגותי נרכש. כלומר, תפיסת המחזור כחוויה קשה באופן נרכש העובר מדור לדור – מהסבתא לאם ולנכדה (מה שנראה מדברייך שאינו המצב כאן). האפשרות השנייה היא שהדימומים הכבדים, כאבי הבטן והגב או אי הסדירות במחזור מעידים על  לחצים נפשיים של הנערה או המבוגרת.
לא סתם המחזור נקרא גם “וסת”. הרפואה המשלימה גורסת כי למחזור החודשי יש תפקיד: לווסת את חיי הנערה או האישה כדי לאפשר בהם איזון. כידוע, האישה והגבר בנויים פיזיולוגית באופן שונה, בהתאם לתפקידם. אחד התפקידים העיקריים של האישה הוא ללדת ילדים, ולשם כך קיימת בגופה מערכת רבייה והולדה. מבחינה פיזיולוגית, המחזור הוא תהליך שמתרחש בגוף מדי חודש, שבמהלכו עוברת ביצית מהשחלה דרך החצוצרה לרחם. הביצית מחכה שם 27-21 ימים, ואז היא מתפוררת ומופרשת מהרחם בצורת דימום. זהו המחזור, שבמצב “נורמלי” נמשך בערך חמישה ימים.
אולם הגבר והאישה שונים לא רק במבנה הפיזי שלהם, אלא גם במבנה הנפשי. בדרך כלל האישה רכה, ‘חשופה’, פגיעה ומורכבת יותר מהגבר. היא מעורבת בתחומים רבים ומושפעת מכל אירועי היומיום. לכן, מדי חודש מצטברים בה מתחים, שבאים לידי ביטוי בכעסים, בדאגות, בחששות וב“עצבים” – שבאים ידי ביטוי במלוא העוצמה בייחוד בימים הסמוכים למחזור (מה שמכונה “התסמונת הקדם וסתית“). פעמים רבות מלווים את ימי המחזור עצמו כאבי בטן שנוצרים כתוצאה מהתכווצות הרחם בזמן הדימום, או כאבי ראש. הרופאים מנמקים את הכאבים הללו כהתכווצות של כלי הדם בזמן המחזור, אך איך נסביר את העובדה שיש נערות שמקבלות מחזור ללא כאבים והתכווצויות, בעוד אחרות סובלות מאוד? ידוע למשל שבשמורות האינדיאניות, בזמנים קדומים יותר, המחזור של האישה האינדיאנית נמשך יום אחד בלבד! ההסבר לכך הוא שנשים אלו ידעו בדיוק מה מקומן ומה תפקידן והיו שלמות עם עצמן, ללא לחצים, מתחים, פנטזיות ועגמות נפש (בניגוד למצב היום, בייחוד בגיל הנעורים). מחזורים קשים, אם כן, מעידים לעתים קרובות על כך שהנערה חווה תקופה לא פשוטה מבחינה נפשית וכי היא נתונה בלחצים רבים ושונים, אם עקב תקופות מבחנים, לחצים חברתיים, בעיות משפחתיות (גירושים של ההורים, בעיה כלכליות), ועוד.

אמא יקרה, ככל שהחיים שלך יהיו רגועים, ודאיים ובטוחים יותר (הן מבחינת הזוגיות והן מבחינת המימוש העצמי), כך גם המחזור שלך יהיה קל יותר. וככל שתהיי את יציבה וחזקה מבחינה נפשית, כך תוכלי להתפנות כדי לעזור לבתך המתבגרת לבנות גוף ונפש בריאים ובטוחים.

המשיבה היא יועצת ומדריכה המלווה על פי נתונים אישיים במפת הלידה, אסטרולוגית מאבחנת, מחברת הספר “אפקט הבחירה”. www.rutylevy.co.il

 המחזור הראשון שלי: המדריך החדש לנערה

איך מעלים את ההערכה העצמית של המתבגרת?

נשיות וקריירה: מה יש במצליחניות שהופך אותן לכאלה? 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.