fbpx

נערות בהריון: “להתחיל גלולות? אם אמא תגלה היא תהרוג אותי”

נערות בהריון: "להתחיל גלולות? אם אמא תגלה היא תהרוג אותי"

 

שרון אדלר, מנחה קבוצות של נערות, סבורה כי הריון לא רצוי בגיל הנעורים ממשיך להתרחש לעתים קרובות מדי עקב תפיסות שמרניות של ההורים וחוסר תקשורת עם הילדים סביב נושאים מיניים. “בהריון ובהפלה אין שום בושה, יש רק בורות עצומה שעלולה לגרום למקרים טרגיים…”

 

מתבגרת שנכנסת להריון חווה בשלב הראשון שוק. הלם מוחלט. לאחר מכן היא תתחיל לבכות. בשלב הבא היא תחווה ייאוש, שילך ויתגבר עד שיגיע לשיא. בנקודה הזו יקרה, בדרך כלל, אחד מהשניים: או שהיא תחשוף את הסיפור ותקבל עזרה, או שהיא תנסה להתאבד או לאבד את ההריון בדרכים מקוריות וכואבות. בסוף השבוע האחרון היינו עדים לפרשה עצובה וכואבת של הריון לא רצוי בגיל הנעורים, שניתן היה למנוע עם מעט מודעות ותקשורת פתוחה עם ההורים. במקרה הזה, ההריון התפתח במהרה לניסיון התאבדות ולמוות של רז אטיאס, נער תמים שכנראה ראה את החיים ב”שחור-לבן”.

עלינו להבין כי מעבר למשמעות שיש להריון והפלה בגיל העשרה, הנערה (ולעתים גם הנער) חווה לחץ נפשי הנובע בעיקר מהצורך לשמור את הדברים בסוד – מהחברים והחברות, מבית הספר, מהיועצת ומהמורה, אך בראש ובראשונה כמובן מההורים. נערות שנכנסות להריון אינן משתמשות באמצעי מניעה (במהלך עבודתי טרם נתקלתי בנערה שנכנסה להריון עם אמצעי מניעה למרות אזהרות הרופאים שגם גלולות או קונדום אינם בטוחים!), ונשאלת השאלה מדוע. איך זה שבעידן הגלולה, בעידן החופש המיני, בעידן שבו מדברים על מין באופן גלוי – הן בתקשורת והן במוסדות החינוך, בעידן שבו הידע עצום ונגיש לכולנו בספרים ובאינטרנט, עדיין כל כך הרבה נערות נכנסות להריון לא רצוי? הסיבה העיקרית לכך היא ללא ספק חוסר תקשורת מוחלט עם ההורים בכל הקשור למיניות וקיום יחסי מין והמסר הגלוי או הסמוי (אך ברור וחד משמעי) שחלק גדול מהם מעביר לנערים ובפרט לנערות: חל איסור מוחלט לקיים יחסי מין מלאים.
נערה אחת מתקשרת אלי בהיסטריה ומספרת ששכבה עם חברה מזה חצי שנה והוא “עשה חדירה חלקית”. האם אני יכולה להיכנס להריון? היא שואלת אותי. אני מבררת עוד פרטים, מחייבת אותה לקנות גלולה של היום שאחרי (שעלולה לגרום להרבה תופעות לוואי) ומקווה שתעבור זאת בקלות. שוב אני מציעה לה להתחיל לקנות גלולות, והיא שוב עונה: “אם אמא שלי תגלה היא תהרוג אותי”. הלוואי ששיחות כאלה  היו נדירות יחסית, אבל הן לא.

“כבוד המשפחה” יש גם אצלנו

למה יחסי מין בגיל הנעורים הם עדיין טאבו בקרב משפחות רבות? הסיבות מגוונות: אישה צריכה לשמור על עצמה ועל כבודה, עליה להישאר בתולה עד החתונה , “בנים רוצים רק לנצל אותך”, וגם “אם את נותנת את לא שווה”. הנערות סופגות לנשמות שלהן את המסרים הללו, אך גיל ההתבגרות מזמן להם לעתים קרובות קשר אהבה מעורר ומסקרן, מלהיב ומרגש, שגורם להן לשכוח את האזהרות – ובעיקר לסמוך על המזל יותר מדי פעמים.
חוסר היכולת לגבור על הבושה ולשתף, חוסר ידע וכלים למי לפנות ומה צריך לעשות, והעובדה שעדיין אין בושה גדולה מזו עבור נערה (למעט אונס, לצערנו) מובילים נערות רבות לשפת תהום – לעתים עד כדי כך שהן ירצו להתאבד כדי לסיים עם ה”בושה” הנוראית הזו. בהריון ובהפלה אין שום בושה, יש רק בורות עצומה שעלולה לגרום למקרים טרגיים – ואלו יכולים להימנע אם רק נחליף את עצימת העיניים בלקיחת אחריות מצד ההורים, הנערות והנערים גם יחד.
ערכים מעוותים כמו כבוד המשפחה וכבוד הבת אינם מנת חלקם של מגזרים חשוכים בלבד. הם חיים ונושמים לצערנו גם בחברה המערבית, המודרנית. מעבר לכך, לא נוכל להתעלם מעמותת “אפרת” (העמותה הפנתה אליה חיצים בפרשת המוות של רז אטיאס). “אפרת” מייצגת רבים דווקא מהאוכלוסייה שבה נערות מועדות יותר להיכנס להריון: מסורתיים “לייט” לצד  דתיים המתנגדים להפלות. אולם כפי שאנו יודעים האוכלוסייה זו, שמתנגדת להפלות, מתנגדת גם לקיום יחסי מין בגיל ההתבגרות. כלומר, מדרך הטבע, האוכלוסייה הנפגעת ביותר היא זו של הנערות שמלכתחילה אסרו עליהן ההורים לקיים יחסי מין – בלי קשר ליחסי הזוגיות שלהן, לעולמן הרגשי או להתבגרותן הגופנית והנפשית.

מסר חשוב ביותר לאם ולנערה

אם יש חשד שהנערה נמצאת בקשר זוגי שעשוי לכלול יחסי מין, יש לשוחח עמה על כך. התנגדות גורפת של ההורים ליחסי מין, בלי להקשיב או לנסות להתיידד עם המצב הנתון, תביא להסתרה אך לא תמנע קיום יחסי מין. המסר להורים צריך להיות ברור: אתם לא רוצים לדבר עם הבת שלכם על יחסי מין “כדי לא להכניס לה רעיונות לראש” (זה מה שאני שומעת מהורים רבים)?, אז יש לי חדשות בשבילכם: מין נמצא בראש של כל הנערות ובראש של כל הנערים, הם לא צריכים אתכם בשביל זה.
מעבר לכך חשוב להעביר מסר גם לבנות העשרה: נערה, אם את מרגישה כי אינך יכולה בשום אופן לשוחח עם אמך, את יכולה ללכת לרופא נשים כדי לקבל ממנו מרשם לגלולות ללא ידיעת ההורים, בתוקף חיסיון רופא- לקוח. מצב כזה אמנם כרוך בהסתרה ובשקר ואינו מקדם תקשורת אידיאלית עם ההורה, אך אם אין ברירה מוטב כך מאשר להיכנס להריון לא רצוי.

 הכותבת היא מנחת קבוצות במסגרת “בתים חמים” לנערות בסיכון, מנחת קבוצות של בני נוער בנושא “חיזור אלים”, מטפלת באמנות ומדריכת הורים www.sharonadler.co.il

סמים בקרב בני נוער: רשמים של מנחת קבוצות הורים ומתבגרים 

הנהלות בתי הספר בתפקיד “משמרת הצניעות”

הילד חווה חרם / נידוי חברתי? אורות אדומים להורה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.