fbpx

פדופילים ברשת: כך נמנע כניסה של פדופילים לחיי ילדינו

פדופילים ברשת: כך נמנע כניסה של פדופילים לחיי ילדינו

 

בניגוד לתפיסה הרווחת, רוב הפדופילים אינם מתחזים לילדים ואינם מנסים לאתר את הנער/ה על ידי פרטים בפייסבוק. הם נוקטים בטקטיקות הרבה יותר מתוחכמות ושפלות. איך בדיוק הם מפתים את הקורבנות? אילו ילדים מוּעדים יותר ליפול ברשת? ואיך נוכל להגן על ילדינו מפני פדופילים?

 

לפני כשבועיים עצרה המשטרה עשרות גברים החשודים כפדופילים, לאחר שניסו להיפגש עם שוטרת שהתחזתה לילדה, במטרה לקיים עימה יחסי מין. עד עתה הוגשו בפרשה שלושה כתבי אישום. הפרשה האחרונה שוברת מיתוס הרווח בקרב הורים רבים בעולם בכלל ובישראל בפרט, שלפיו רוב הפדופילים מתחזים לילדים ובני נוער ברשת כדי לפתות את קורבנותיהם למפגש. מיתוס זה נשבר גם באתר האמריקאי www.child-safety-for-parents.com, המזהיר הורים מפני פדופילים ברשת ומעניק להם כלים להתגוננות. באתר נטען כי רוב הפדופילים צדים את קורבנותיהם ברשת האינטרנט בדרך מתוחכמת ושפלה אף יותר: ההתחזות לבני נוער וילדים היא טקטיקה נדירה יחסית, ואילו רובם מעדיף לנקוט בדרכים מתוחכמות המצריכות מודעות והבנה רבות מצד ההורים.
כותבי האתר הנ”ל מסתמכים על מחקרים ונתוני רשויות החוק בארה”ב, המראים כי קורבנות פדופילים ברשת הם בעיקר בני עשרה שאינם מסתדרים עם הוריהם וחשים מתוסכלים ומדוכאים. חלקם הגדול בעל רקע אישי-משפחתי קשה, ולכן מהווים עבור הפדופילים ברשת טרף קל. אין זה אומר שהילדים שאינם מסוכסכים עם הוריהם ואינם מגיעים מרקע בעייתי חסינים מפני פדופילים ברשת, אך הם בהחלט לא המטרה המועדפת עליהם. בני הנוער הללו מחפשים ברשת ריגוש, ולעתים גם רומנטיקה, וחלק גדול מהם מוצא דרכו אל פורומים וחדרי שיחות של “מבוגרים”, בנושאי סקס ובאתרי פורנו.

[fancy_box]

הורים גם ברשת

סימנים מחשידים ודרכי התמודדות עמם

 

  • ערנות לשקרים: סתירה בין דברי הילד למידע קיים חייב להדליק אצל הוריו נורות אזהרה. אולם במקרה כזה חשוב לאפשר מציאות חשאית לילד, מכיוון שחקירה איכותית מתבצעת בזמן שהילד אינו עובר עימות עם שקריו. מומלץ על כן לאסוף נתונים מפי הילדים, מבלי לנקוט בענישה על השקרים (ביטול מתנות, ביטול ימי כיף וכו’).
  • מעקב אחר אופן התנהלות הילד: יש לבצע מעקב רגיש ועדין מצד ההורים, כדי להבחין בהתנהגויות מחשידות של הילד בחיי היומיום בלי לפגוע באמון וביחסים עמו.
  • התכתבות חשאית: שימוש במחשב נייד או התכתבויות מרובות דרך האייפד או האייפון עלולים לרמז, במקרים מסוימים, על ניהול חיים חשאיים שהילד מנסה להסתיר מהוריו.
  • שינויים בהופעה החיצונית: שינויים חדים במראה החיצוני, ביגוד חדש והלבשה תחתונה חדשה – כל אלה עלולים להצביע על מערכת יחסים הנרקמת בין הילד לבין פדופיל.
  • שינוי בשפה: השימוש ב”סלנג” חדשים רווח בקרב קורבנות של ניצול מיני, בייחוד כשמדובר במילים חדשות החורגות מהלקסיקון המוכר לבני גילו.
  • כסף מזומן: האם הילד מחזיק סכום כסף העולה על מה שניתן לו על ידי ההורים? אם כן, הדבר צריך להדליק אצלכם נורה אדומה.
  • היסטוריית גלישה: ההורים חייבים להיות ערניים לגבי הרגלי הגלישה של ילדם באינטרנט (שעות מאוחרות, התבודדות בחדר). אם במקביל לחשדות ישנו דיווח מצד גורמי החינוך על ירידה בלימודים, רצוי לפנות לייעוץ עם גורמים מקצועיים.
  • כניסת דמויות בוגרות חדשות לחיי הילד: דמויות בוגרות חדשות יכולות להיות “ידיד של חברה טובה”, “ידידה גדולה יותר של חבר קרוב” וכו’. שימו לב לכך!
  • מעקב בחופשות: כשם שהורים מתכוננים לחופשה, כך גם הילדים מפיצים סביבם מידע על חופשת הוריהם המתקרבת. לרוב הילד כלל לא מודע לסכנות הטמונות בהפצת המידע הזה. כאשר קיים יסוד לחשש, מומלץ לפנות לאנשי מקצוע מתחום החקירות ולהזמין ליווי ומעקב סמויים אחר הילדים במשך החופשה (כאשר הילדים נשארים לבדם בבית). במקרים מסוימים מעקב סמוי של חוקר פרטי עלול לחשוף בפני ההורים אמת כואבת, למנוע ניצול מיני ולעתים גם להציל חיים.

  [/fancy_box]

 פדופילים מול “מנצלי הזדמנויות”

רוב המחקרים הבינלאומיים מהשנים האחרונות מפרידים בין פדופילים בטבעם, הנמשכים מינית רק לילדים, לבין “מנצלי הזדמנויות”, הנמשכים הן לבני/בנות גילם, והן לילדים. במחקר שנערך בארה”ב בקרב 2,429 מורשעים בניצול מיני של ילדים, רק שבעה אחוזים דיווחו על משיכה בלעדית לילדים (פדופיליה). מחקר אחר מצביע על כך שפדופילים מטבעם נוטים לתקוף מספר הרבה יותר גבוה של ילדים מאשר “מנצלי הזדמנויות”, וכי 90 אחוז ממקרי הניצול המיני של ילדים נעשו על ידי פדופילים מטבעם. מדובר, אם כך, במיעוט המשחר לטרף. מחקרים מהעשורים האחרונים מראים כי פדופילים מהווים אמנם רק מיעוט מקרב המורשעים בניצול מיני של ילדים, אולם כל פדופיל פעיל פוגע כאמור בעשרות ואף במאות קורבנות.

טקטיקה רומנטית לבנות, טקטיקה אינטלקטואלית לבנים

על פי הנתונים המוצגים באותו אתר אמריקאי, רוב הפדופילים הפועלים ברשת אינם מנסים לאתר ילדים או לעקוב אחריהם בעזרת פרטים שהם משאירים. למעשה, פחות מחמישה אחוזים מפדופילי הרשת בארה”ב יוצאים לטרף בשלב הראשוני שלה ההיכרות עם הילד, רובם פועלים בצורה מתוחכמת ומסוכנת יותר. פדופילים ברשת מנסים לגרום לילד לעשות משהו מיני, לעתים לסחוט אותו בעזרת הסרטה של המעשה – אך בעיקר לשכנע אותו שהוא עושה משהו לגיטימי ו’קולי’. משם הרבה יותר קל להם להגיע למפגש מיני איתו.

הסיבה לכך שפדופילים אינם מתחזים לילדים ולנערים היא שהדבר כרוך במאמצים רבים ומיותרים (קשה מאוד לגבר בן 40 להתחזות לילד בן 14), ולכן הם נוקטים בדרך של יצירת אמון אצל הילד או הילדה שמסומנים על ידיהם כקורבן. זהו תהליך ארוך, המתחיל לרוב באופן הבא: הפדופיל מוצא מטרה נעלה – כמו ‘הפסקת ההתעללות בבעלי חיים’, ‘עצירת זיהום הנחלים’, או מחאה חברתית כלשהי, נכנס לפורומים סביב הנושא באינטרנט ומחפש ילדים בגיל האהוב עליו. בשלב הראשון, הפדופיל מתיידד איתם ומחכה. הילדים יודעים שהם מדברים עם גבר בן 40 או 30, אין פה הטעיה, אולם כעבור כמה שבועות הילד מרגיש שנבנתה לו ידידות טובה עם המבוגר.
הזמן החולף והשהייה בפורום מאפשרים לפדופיל לבחון למי מהילדים יש רעב לתשומת לב, ומאיזה כיוון כדאי לגשת אליו. הפדופיל מבחין גם מי מהילדים חש שלהוריו לא אכפת ממנו, שכן אלו הם הקורבנות פוטנציאליים. בשלב הבא, הפדופיל יתחיל לטפח את הילד ולתת לו חיזוקים: “אתה כל כך בוגר יחסית לגילך”, “אני כל כך נהנה לדבר איתך”, “אני מבין, זה נורא עצוב, הלוואי שהייתי יכול לחבק אותך עכשיו”, וכדומה.
על פי האתר האמריקאי, אם התגובות הללו מוצאות אוזן קשבת אצל הילד, הפדופיל יתחיל לשאול את הילד או הילדה שאלות אישיות, אפילו שאלות שנוגעות במיניות שלהם. אם הם משתפים פעולה, הפדופיל יודע שנפלה לידיו מטרה טובה. משלב החיבוקים, הפדופיל יעבור לביטויים יותר גלויים כמו “אני אוהב אותך”. הפדופיל לא מסתיר את העובדה שהוא מחפש ריגושים. הוא מספר לילד או לילדה שהוא רוצה להיות במחיצתם ולבלות איתם בילוי אינטימי. הילד אומר לעצמו: “סוף כל סוף מבוגר שמבין אותי ולוקח אותי ברצינות”. “הוא כל כך בוגר ומבוגר, הוא בטח לא ישחק איתי משחקים”.
אם הטקטיקה של ההתאהבות לא מצליחה, כך מתארים באתר, הפדופילים נוקטים בטקטיקה חלופית: הדרך האינטלקטואלית. הפדופיל מציע לנער ללמד אותו על דברים מעולם המבוגרים, כשבדרך כלל מדובר בצורות שונות של ניצול מיני. כחלק מהטקטיקה הזו הוא קרוב לוודאי ישלח לילד תמונות פורנוגרפיות, לעתים אף קטע וידאו של עצמו באקט מיני.
לטענת אנשי האתר האמריקאי, השימוש בפורנו פותח את המוחות צעירים לאפשריות מיניות חדשות. על פי רוב זה מכין את הנערים והנערות להיות מנוצלים מינית ולראות את הדבר כמעשה לגיטימי ו’קולי’. ניכר כי הטקטיקה האינטלקטואלית נפוצה יותר בפיתוי נערים, בעוד הטקטיקה הרומנטית נפוצה יותר בפיתוי נערות.
ברגע שהפדופיל יודע שהילד משוכנע ב”אהבה” שלו אליו, הוא מארגן פגישה במקום נוח ובזמן מתאים. הפדופילים אוהבים לחכות שההורים לא יהיו בבית, ואז הם “רק יקפצו לבקר” ולאהוב את הילד “בנוחיות בחדר הפרטי שלך”. התוצאות הן כמובן טרגיות.

 מניעה: מיגון, מעקב, הסתרת קוד

ישנן כמה דרכים למניעת חשיפת הילד לפדופילים ברשת: ראשית מומלץ להיוועץ במומחי מחשבים, ולרכוש מערכות המסננות תוכן פורנוגרפי ממחשבי הילדים. ניתן להתאים את התוכנות גם למחשב הכללי של המשפחה, המאפשר לילדים קוד גישה שונה שיפעיל את מגבלות הגלישה. אם מתעורר חשש מחשיפת הילד לתכנים מסוכנים, יש לשקול התקנת תוכנות מעקב והקלטת גלישה. אולם חשוב לזכור כי גילוי תוכנות עיקוב על ידי הילד עלולות ליצור קרע אמון חריף בין הצדדים. פנייה לגורמים מקצועיים העורכים את ההתקנה והעיכוב עשויה למנוע את חשיפת התוכנות על ידי הילדים. כאשר הילד מצויד בסמארטפון, טאבלט או מחשב נייד, יש להקפיד איתו על יציאה מהרשתות החברתיות עם כל כיבוי של המחשב. כמו כן, יש להסביר לו את החשיבות בהסתרת קוד הגלישה והחלפתו מפעם לפעם, כדי למנוע חדירה למחשב על ידי גורמים עוינים.

 הכותב הוא חוקר פרטי ותיק, המתמחה בחקירות סמויות בתחום המשפחה ובתחומים העסקי והאזרחי, בעל ניסיון בחשיפת פדופילים ובהדרכת הורים להשגחה פרטנית על ילדיהם. לעמוד הפייסבוק של עירד תמיר

10 הדיברות ברשת: אמצעי זהירות מפני הטרדה מינית ברשת

עיניים שלהם: שעות ארוכות מול המחשב עלולות לפגוע בעיניים ובראייה

בלוג: מחצית מבני הנוער בישראל ללא תעודת בגרות. מה עושים עם זה?

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.