fbpx

הולכים מכות

יש לי שני בנים, בן עשר ובן 12, ולמרות שהם חברים די טובים באחרונה הם מתקוטטים ביניהם פיזית יותר ויותר. הצעיר חזק מאוד מבחינה פיזית, ואילו אחיו הבוגר מנסה כל הזמן להוכיח שהוא יכול לו. אני מתבוננת מהצד וחוששת מאוד שמא המריבות יסתיימו בפציעה של ממש. האם עלי להתערב? איך גורמים להם להפסיק להתקוטט?
[credit]מאת: ד”ר אלי שגיא. 30.01.11 [/credit]
התשובה תלויה בערכים הנהוגים בביתכם ומקובלים עליכם כהורים. אני יכול להבין את רצונך בכך  שילדייך לא יריבו, אולם חשוב להבין גם את הצורך של הילדים ‘ללכת מכות’: ההתקוטטות עוזרת להם לבחון את העוצמה ואת הכוח שיש להם, וזאת בייחוד בגיל ההתבגרות, שבמהלכו מתפתח גופם ומגיע ליכולות פיזיות חדשות.
שיחת הבהרה/קבלת החלטה: בשל הנאמר, חשוב שתשוחחו עם הילדים על הנושא ותבררו איתם האם המריבות הפיזיות מפריעות להם, האם אחד מהם היה רוצה שייקבע חוק שלפיו לא מרביצים בבית, וכו’ (אמנם כהורים יש לכם סמכות להכריז על חוק כזה גם ללא הסכמתם, אך חשוב לשמוע מה דעתם כדי שתוכלו לגייסם למטרה).
אם כן: מריבות מסודרות: אם הילדים ישיבו שהמריבות הפיזיות דווקא מתאימות להם ואינן מפריעות, וגישתם זו מקובלת גם עליכם, תוכלו לבקש מהם לעשות זאת באופן מסודר: לשים מזרנים על הרצפה ולהתקוטט בחדר ללא סכנות. זה יכול לקרות גם בחוץ, על הדשא. כמו כן, חשוב לקבוע יחד איתם סימנים קבועים: מתי מתחיל “משחק מכות” כזה ומתי הוא נגמר (למשל: אם אחד הילדים מרים את ידו או אומר “הפסקה” – סימן שהמשחק הסתיים).
אם לא: החלטה על סנקציה: אם תחליטו על חוק בבית הקובע שלא מרביצים, עליכם כמובן לאכוף אותו (אחרת אין טעם בחוק כזה). כדי שיהיה לילדים קל יותר לנהוג לפי החוק, חשוב שתסבירו להם את נחיצותו מבחינתכם,  ובשיחה מיושבת יחד עמם תגיעו גם להסכמה (או שתודיעו להם) מה קורה אם חורגים מהחוק, כלומר אילו סנקציות יינקטו. כדי שהסנקציה תהיה מקובלת עליהם, חשוב לשמוע את דעתם. אם הם יבחרו מהי תהיה, כמובן בהסכמתכם, הרי שבהחלט יהיה להם קל יותר לקבל אותה אם וכאשר תצטרכו ליישמה.

דוגמה לסנקציה/עונש: אם הילדים מקבלים דמי כיס, תוכלו להגיד להם שבמקרה שהם לא יעמדו בחובות שלהם, זכות זו תיפגע (אישית, אני תמיד בעד לקצץ 50 אחוז מדמי הכיס השבועיים ולא לבטלם לחלוטין).
המשיב הוא פסיכותרפיסט (ph.D) ומטפל זוגי ומשפחתי, מדריך הורים ומנחה קבוצות
www.some1totalk2.com

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.