fbpx

ובמקום הראשון…

ובמקום הראשון...

במקום להספיד את העולם הספרותי של הנוער, יצאנו לשטח כדי לשאול מתבגרים האם יש ספר שבכל זאת הצליח לתפוס אותם בין סמס אחד למשנהו. יונתן בן ה-10, ירדן בת ה-12, יובל בת ה-13 ואסף בן ה-18 שמחו לשתף אותנו בספרי הנוער האהובים עליהם. קבלו 4 המלצות

מה לא אמרו על הרגלי הקריאה של בני הנוער העכשוויים? אמרו שהמתבגרים לא קוראים בכלל וכל היום רק מול המסכים, שאם הם כבר קוראים משהו זה כתוביות על המסך, ושאין להם סבלנות לסיים אף ספר שהם מתחילים. ערב שבוע הספר תשע”ב יצאנו לשטח כדי לתור אחר מתבגרים מדור הפייסבוק והסמארטפון, שבכל זאת מצליחים לשלב בלו”ז שלהם גם קריאת ספרים. ונחשו מה? גילינו שיש לא מעט כאלה. את רשימות רבי המכר שמנו לרגע בצד וביקשנו מארבעה קוראים צעירים להמליץ לנו על ספר שהם קראו ואהבו, והם נעתרו למשימה בהתלהבות רבה. אז לפני שאתם ממהרים להספיד את נוער הספר, הרי לכם המלצות של ארבעה מתבגרים בגילאים שונים, שפתחו לנו צוהר אישי לעולמם הפנימי דרך הספרים האהובים עליהם.

גילוי נאות: ירדן סלומון היא בתה של אמתכם הנאמנה, שלאור העיסוק העיתונאי של אמה בדרך כלל מודרת מפרויקטים מהסוג הזה. לרגל שבוע הספר, “עשר פלוס” נאות לאפשר לה להשתתף.

הספר: הארי פוטר, מאת: גיי. קיי. רולינג. הוצאת ידיעות אחרונות

הממליץ: יונתן קרייטלר, בן 10, מתל אביב, תלמיד כיתה ד’ בבית ספר “גרץ”

 

ובמקום הראשון...

ז’אנר ספרותי מועדף: “אני מעדיף ספרי פנטזיה. כשאני קורא אותם, אני רואה את ההרפתקה בעיניים בזמן שאני רואה את השורות הכתובות”.

הספר האהוב עליך: “כל סדרת ספרי הארי פוטר. הספר הראשון בסדרה יצא לאור בשנת 1998″.

על מה מסופר: “סדרת ספרי הארי פוטר מתחילה בבית משפחת דארסלי הנורמלי, שם גדל הארי פוטר לאחר שהוריו נהרגו מסיבה לא ידועה. בתחילת הספר הראשון מסתבר שהארי הוא קוסם, נצר למשפחת קוסמים, והוא מתחיל ללמוד בבית הספר לקוסמות בשם ‘הוגוורטס’. שם הוא חווה את רוב ההרפתקאות שלו. מסתבר שהאויב העיקרי של הארי הוא רוצח הוריו, טום רידל, המכונה הלורד וולדמורט. יחד עם שני חבריו, רון וויזלי והרמיוני גריינג’ר,  הארי נאבק בוולדמורט, המנסה להשתלט על עולם הקוסמים ולהרוס את עולם המוגלגים (אנשים שלא יודעים לעשות קסמים). במהלך הסדרה הארי פוטר מתבגר, והופך מנער צעיר לבוגר. הוא מגלה את היכולות שלו, כמו חסינות מקסם המוות והיכולת לדבר עם נחשים, וגם את אומץ לבו ונחישותו”.

מה הכי נגע בך בספר? “אהבתי מאוד את העולם הדמיוני הקסום שג’יי קיי רולינג יצרה. היו רגעים שנראה כאילו הכול רע, ופתאום משהו מציל את המצב. ממש הרגשתי את הפחד של הארי, את העצב, את השמחה, את כל התחושות שהוא הרגיש. הספרים האלה מרתקים, ברגע שאתה מתחיל אתה לא יכול להתנתק מהם. הם גרמו לי לקרוא בקצב הרבה יותר מהיר משהייתי קורא לפני כן. בהתחלה כל ספר נראה ענק וגורם לך לחשוב שלעולם לא תצליח לסיים אותו, אבל אחריהם אני יודע שאני יכול להתמודד עם כל ספר”.

הספר: המערכת, מאת: עודד שלום, הוצאה: ידיעות ספרים

הממליצה: ירדן סלומון, בת 12, מקריית ביאליק, תלמידת כיתה ו’ בבית ספר “ביאליק”

 

ובמקום הראשון...
ז’אנר ספרותי מועדף: אני הכי אוהבת ספרי מתח.

הספר האהוב עלייך:המערכת – בעקבות מפצחי הכספות“.

 

על מה מסופר: הספר מביא סיפור על חבורת ילדים שהם עיתונאי בית הספר. בעירם התרחש שוד כספות מהבנק הראשי של העיר, וחבורת הילדים מתבקשים לגלות מי הגנב שביצע את השוד. במהלך החקירה הם מגלים שיתוף פעולה ולומדים איך לעשות דברים יחד – וגם שאם רוצים יכולים”.

מה הכי נגע בך בספר: “מה שהכי נגע לליבי זה שיתוף הפעולה והפרגון של החבורה, כי בסך הכול הם ילדים שלא הסתדרו ביניהם. בסוף הם מגלים שבזכות זה שהם ניסו הם מצאו חברות שלא הייתה להם במשך כל השנים – כשהם לא הסתדרו ביניהם.”

הספר: כוח הלב 1 – הסוד של איתן, מאת: זוהר אביב, איורים: נורית צרפתי, הוצאת מודן

הממליצה: יובל ספיר משמשית, בת 13, מקיבוץ יפעת, תלמידת כיתה ז’ בעמק המערבי

 

ובמקום הראשון...
ז’אנר ספרותי מועדף: “אני אוהבת ז’אנר עלילתי רומנטי-דרמתי”

הספר האהוב עלייך:כוח הלב – הסוד של איתן, שהוא אחד מתוך 11 ספרים בסדרה שמספרת על יחסי חברות, אהבה וזוגיות”.

על מה מסופר: איתן, הדמות המרכזית בסיפור, מאוהב בילדה בשם מיכל, שהיא מלכת הכיתה. לאט לאט קורים סיבוכים ביניהם וגם לכל האחד בנפרד. ומה יקרה להם בסוף? האם הם יהיו חברים? תצטרכו לקרוא בעצמכם כדי לדעת”.

מה הכי נגע בך בספר הזה: התחברתי מאוד לספר הזה כי הוא מסופר בצורה מעניינת וכיף לקרוא אותו. יכולתי לקשר את המקרים בספר למקרים שיכולים לקרות בכיתה שלי. כל הסדרה של הספרים האלה יפה מאוד, ומשהתחלתי לקרוא אותה לא הפסקתי”.

הספר: אראגון, מאת: כריסטופר פאוליני, הוצאת כנרת זמורה ביתן וכתר ספרים

הממליץ: אסף עזרא, בן 18, ממודיעין, תלמיד כיתה י”ב בישיבת בני עקיבא “לפיד מודיעין”

 

ובמקום הראשון...

ז’אנר ספרותי מועדף: “אני אוהב ספרי פרוזה ופנטזיה”.

הספר האהוב עליך: “אראגון” ושאר הספרים בסדרה “הירושה”. “אראגון” יצא בשנת 2002, והספר הרביעי בסדרה שנקרא “הירושה” יצא בשנת 2011.

על מה מסופר: “בספר אראגון, נער צעיר מוצא אבן יקרה בצבע ספיר, שמתגלה בהמשך כביצת דרקונית שממנה בוקעת ספירה – הדרקונית שלו וחברתו הטובה ביותר. גורלו כרוכב דרקונים נקבע מרגע סימונו על ידי ספירה, והוא יוצא במסע ללמוד על עצמו ועל הדרקונים. בתחילת דרכו מתלווה אליו זקן תימהוני בשם ברום, שמלמד אותו על דרקונים וקסמים. הספר מציג מהלך יפהפה של התבגרותו של נער צעיר והשתלבותו בעולם קסום שהיה רחוק ממנו”.

מה הכי נגע בך בספר? “הדבר שהכי נגע בי בספר הוא המסע שהגיבור נאלץ לעבור בעל כורחו והקשר המיוחד שמתפתח בינו לבין הדרקונית שלו. אפשר לחוות את ההשתנות שלך תוך כדי הקריאה יחד עם ההשתנות של אראגון, שמנער הפך לרוכב דרקונים. תיהנו!”.

שלושה סופרים גדולים ממליצים על קלאסיקות למתבגרים

ספרי הורות מומלצים, העוסקים בגיל ההתבגרות

ומה עם קצת אתנחתא בדי-וי-די עם הקלאסיקה של “זהו זה”?


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.