fbpx

בקצב היוגה: כל הסיבות לעשות יוגה בגיל ההתבגרות

בקצב היוגה: כל הסיבות לעשות יוגה בגיל ההתבגרות

 

מתבגרים לא מתחברים ליוגה בקלות, בשל הקצב האיטי שלה. אבל האמת היא שדור הסמארטפונים והזומבה בהחלט יכול להתאהב בה, אם רק ינסה. איך נראים שיעורי יוגה למתבגרים? למה כדאי לנערות להתנסות ביוגה נשית? ואיך כל זה קשור לדימוי הגוף? יוגה זה לא רק לאמהות ולתינוקות!


יוגה מתקשרת אצל רובנו בעיקר לצעירים וצעירות בעשור השני לחייהם, או לאנשים מבוגרים שמעוניינים לשמור על גמישות וכושר, או…לילדים ותינוקות (מה שנקרא “בייבי יוגה”). את המתבגרות נמצא בדרך כלל בשיעורי הזומבה, בשיעורי אירובי ועיצוב הגוף – מקסימום בפילטיס. אמרתם יוגה? בעיני המתבגר/ת הממוצע/ת מדובר בפעילות גופנית איטית מדי, אולי אפילו משעממת, שלא עולה בקנה אחד עם הקצב המהיר והמתחלף בנוסח הפייסבוק והסמארטפונים שמנהלים את עולמם. אולם ליוגה מיוחסות סגולות מופלאות שיכולות לעשות למתבגרים ולמתבגרות רק טוב, בייחוד לאור העובדה שישיבה ממושכת מול המסכים פוגמת בגמישות ובתנועתיות של גופם. ועוד לא אמרנו כלום על התמורה הגדולה שיש ליוגה להתמודדות עם הסטרס הרגשי שבו מצויים, לעתים קרובות, המתבגרים.

מפוגגת מתחים, מחזקת את הגוף

ורד שפי, חברה בארגון מורי היוגה המלמדת יוגה נשית, סבורה כי פעילות מהסוג הזה יכולה לתרום לא מעט למתבגרים ובעיקר למתבגרות. “היוגה תורמת להגמשת השרירים, ליציבות ולנשימה שמאפשרת רוגע.  באמצעות היוגה אנחנו לומדים, בכל גיל, איך להתחבר לגוף שלנו ולהתייחס אליו באופן נכון”.
שפי מציינת כי ליוגה ישנם יתרונות הייחודיים לגיל ההתבגרות, בשל הסערות הרגשיות והשינויים בגוף שמתרחשים בשנים הללו. “יוגה יכולה ממש לפוגג מתחים וקשיים סביב בעיות של קשב וריכוז ולחצים מבחינות, בעזרת תרגילי נשימות והרפיה לבנים ובנות כאחד”. לדבריה, הישיבה הארוכה מול מסכי הטלוויזיה והמחשב הובילה לכך שמתבגרים רבים מתקשים לשבת ישיבה מזרחית. כתוצאה מכך, היא אומרת, יכולים להיווצר כבר בגיל צעיר דלקות במפרקים ותנוחה לא רצויה של ראש שפוף וגב כפוף. “היוגה באה ועוזרת בעניין הזה, היא פותחת את הגוף ומחזקת אותו”.
מעבר לכך שהיוגה עוזרת לנו “לסדר את הבלגן בראש” שאופייני לגיל ההתבגרות, שפי מציינת גם התמודדות טובה יותר עם בעיות אכילה. “היוגה מציעה הן לבנים והן לבנות תרגילי נשימה מיוחדים, שעוזרים לנו לבנות גוף, ונעשית מודעות רבה יותר למה שאנחנו אוכלים. אם השיעור בערב, אז לפניו רצוי לאכול משהו קל ולאחריו רצוי לאכול פסטה – שזו אנרגיה זמינה ולא מכבידה לקראת הלילה. לפני שיעורי בוקר אפשר לשתות ולאכול טוסט קטן, ולאחר השיעור לאכול ארוחה מלאה – עם ביצה, ירקות ולחם”.

שפי מציינת כי בשיעורי יוגה המיועדים למתבגרים ולמתבגרות בגילאי 18-12 מועברים בשיעורים פחות תכנים פילוסופיים.  תחת זאת נעשה שימוש במילים פשוטות, שמסייעות למשתתפים להתחבר לשיעור ולגופם. “שיעור היוגה מתבצע בצורת פעמון. פותחים את השיעור עם חימום הגוף, לאט מגיעים לשיא הכוח, ובהדרגה מרגיעים את הגוף ומביאים אותו להרפיה”.
מהי מידת ההיענות של מתבגרים ומתבגרות לשיעורי יוגה?
“היוגה ידועה היום בכל העולם וזוכה לחשיפה רבה, אך בפועל ישנם פחות שיעורים למתבגרים. עם זאת, בשנים האחרונות אפשר למצוא בתי ספר ותיכונים שבהם משולבים שיעורי יוגה וישנה היענות רבה יותר מצד מתלמידים – אם כי בעיקר מקרב הבנות”.
האם מורים ליוגה עוברים הסמכה כלשהי לעבודה עם מתבגרים, כמו ביוגה לתינוקות, יוגה בהריון או יוגה לילדים?
“חשוב שהמורים שמעבירים שיעורי יוגה יעברו הסמכה מקצועית ויהיו בעלי אוריינטציה לעבודה עם מתבגרים. אולם אין הסמכה מיוחדת לאוכלוסייה הגילאית הזו, כמו במקרים אחרים. מדריכות ‘יוגה נשית’ מוסמכות ללמד נערות. ההורים מבחינתם צריכים לשים לב מי המורה ליוגה והאם עבר הכשרה מתאימה, מתוך הבנה שכל עיסוק לא מבוקר בפעילות גופנית יכול להזיק“.

 

יוגה נשית להקלה על הווסת

שפי מדגישה את הרלוונטיות שיש ליוגה לנושא של דימוי גוף, התופס מקום מרכזי בגיל ההתבגרות, בייחוד אצל בנות. “בגיל הזה הגוף משתנה, החזה גדל והווסת מופיעה. בשיעורי היוגה לומדת המתבגרת תנוחות ותרגילים, המובילים אותה למסע פיזי ומנטאלי בהתמודדות עם קשיים פיזיים ונפשיים. ישנם למשל תרגילים מורכבים מאוד שבסיסם בשיווי משקל, והיכולת של הנערה להחזיק את עצמה בתנוחה מסוימת מעניקה לה תחושה טובה של הצלחה עצמית. זהו מעין אתגר שמתחבר ישירות לדימוי הגוף”.
מהי בעצם “יוגה נשית”?
“בשיעורי יוגה נשית נעשה שימוש ביוגה הקיימת, בתנוחות המלומדות ובתרגילי ההרפיה, תוך הפניית הדגש למקומות הנשיים והרגישים”.
שפי מוסיפה כי ליוגה הנשית יש כוח עצום במיתון הרגשות והכאבים בגוף הנערה המתבגרת. “מבחינה הורמונלית, המטרה היא ללמוד להשתמש בשריר קרקעית רצפת האגן שנקרא ‘מולה בנדהא’ (Mula Bandha) – ממנו ניתן לווסת את התרגילים בהתאם למצב הנערה.  היוגה הנשית מסייעת במיוחד בעניין הווסת, בכך שהנערה המתבגרת לומדת עם הזמן לזהות מתי היא צריכה לקבל את הווסת החודשית לפי שינויים שונים בגופה ובנפשה. ישנן בנות שבזמן מחזור מתכנסות בתוך עצמן ונעשות לא חברותיות, יש מצבי רוח של עצבנות, חוסר סבלנות, רגישות יתר. ההורמונים משתוללים, אולם בעזרת היוגה ניתן ללמוד תרגילים שמסייעים לנו לווסת את המצבי רוח וללמוד על הגוף שלנו ואיך להשתמש בו כדי להירגע. למעשה, המתבגרת מתאימה את התרגיל למצבה הפיזי בחודש, כלומר יהיו תרגילים שייעשו בצורה שונה בזמן מחזור. היוגה מסייעת גם למצב המנטלי שאופייני לתסמונת הקדם וסתית, והיא יכולה לעזור גם במקרים של מיגרנות”.

 

 

הגמשת הגוף, לא מתוך כאב

על אף התמחותה ביוגה נשית, שפי מדגישה כי גם נערים יכולים להיתרם מהיוגה, בדרכים רבות, גם אם לעתים קרובות הם הרבה פחות גמישים מאשר בנות. “היוגה מועילה לדימוי הגוף של הנער, ליציבה שלו ולהתמודדותו עם הסערה ההורמונאלית שבה הוא מצוי”. היא מוסיפה כי היוגה אינה אמורה להיות אגרסיבית, וכי “תפקידה למקם את התנוחות על פני מידת היכולת שלנו”.
הרעיון של היוגה הוא לא להגיע לכאב. “בתחילת כל שיעור, על התלמיד\ה לגשת למורה וליידע אותה אם יש משהו שמפריע או לא נוח במצבו הפיזי. הידיעה הזו מאפשרת למורה להעניק תשומת לב רבה יותר למתרגל ולהדריך אותו לבצע בווריאציה אחרת תרגילים מסוימים, תוך התאמה למצבו”.

אנורקסיה: באילו מצבים יש לשקול אשפוז של הילד/ה?

לא ניתן למסכי המחשב להרוס לילדים שלנו את העיניים

יחסים הרמוניים בין אחים מתבגרים – יש דבר כזה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. אני ממליץ לחלק גדול ממטופליי להירשם לתירגולי יוגה, כחלק מתכנית שיקום. אני ממליץ בחום על שילוב מלא של יוגה בחיי השיגרה. כמובן שחובה לוודא שהמדריך או המדריכה מקצועיים ובעלי ניסיון שכן תירגול לא נכון עלול גם להזיק. התירגול ביוגה משפר את הגמישות והיציבה, מחזק את השרירים ותורם רבות להפחתת סטרס.
    ד”ר שחף אורקן – כירופרקט

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.