fbpx

לימודים הם משחק ילדים

לימודים הם משחק ילדים

מי אמר שהלימודים צריכים להתבצע רק באמצעות ספרים ומחברות? בכנס השנתי לתקשוב בחינוך ובהוראה נבחנה האפשרות לשלב בלמידה משחקי מחשב כמו ה-Angry Birds


בשבוע שעבר (8.3.11) התקיים במכון מופ”ת כנס בנושא שילוב משחקי מחשב בלמידה, שבמהלכו דנו חוקרים מתחום החינוך והטכנולוגיה בעושר המשחקים שמזמן העולם הדיגיטלי ובאפשרויות לנצלם לגיוון ולהעשרת דרכי הלמידה. תינוקות וילדים בגיל הרך לומדים להכיר את העולם באמצעות משחקים. אבל ברגע שהם מגיעים לבית הספר היסודי, לפתע יוצאים המשחקים מכותלי הכיתה, וכמעט שלא נותר מהם זכר בתהליך הלמידה הפורמלי. נשאלת השאלה: האם יש לכך הצדקה?
כנראה שלא, בעיקר מכיוון שהילדים עצמם ממשיכים לחפש את סביבת המשחק, ובעידן הנוכחי הם מוצאים אותה במאגר משחקי המחשב. אולם חלק גדול מהמשחקים הללו מספקים לילדים שלנו הרבה מעבר לשעשוע:”משחקי דעת” מקנים מידע, “משחקי אסטרטגיה” מפתחים כושר חשיבה, חשיבה מהירה וניתוח ביקורתי, ומשחקים אחרים מפתחים ערכים חשובים כמו שיתוף ותחרותיות הוגנת. מעבר לכך, אם המשחק מרתק הוא עשוי להפיח בלומד מוטיבציה ללמוד. ובל נשכח להוסיף לכך את היתרונות הבאים: הלמידה היא חווייתית, הלומד זוכה בתגובות מיידיות, וכישלון אינו גורר עונש – אלא הזדמנות נוספת במשחק הבא.

הכוח האדיר של האייפד

בשנים האחרונות, הטמעת התקשוב (יישומי מחשב) בהוראה היא מגמה כלל עולמית, הבאה לידי ביטוי בהכשרת המורים ובעדכון תוכנית הלימודים. בתוך כך, נעשות עבודות מחקריות שמטרתן להסיק מסקנות ולגבש המלצות לגבי הדרכים שבהן רצוי לבצע את השינוי. בתחילת החודש, הושקה בארץ התוכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21. התוכנית, שתיושם בשלב הראשון ב-900 בתי ספר בארץ, כוללת הכנת תשתיות והצטיידות בתי הספר (מיחשוב, מקרן, חיבור לאינטרנט ודוא”ל למורה ולכל תלמיד), לצד פיתוח מערכי שיעור מתוקשבים.
מלבד ההזדמנות לנצל את יתרונות הטכנולוגיה ולהתאים את תוכנית הלימודים לאופן החשיבה ולאורח החיים של ילדי המאה ה-21, המטרה היא לעודד מוטיבציה בקרב התלמידים. ומכאן החשיבות הרבה שיש להטמעת משחקי מחשב בלמידה.
כך למשל, אחת ההרצאות בכנס של מופ”ת עסקה ב’מהפיכת’ האייפד (iPad) והציעה שננצל אותה לצרכי למידה. זיו קיטרו, עיתונאי, סופר ויוצר משחקים מהמכללה האקדמית ביתברל, מציע כי משחק המחשב הידוע בכל העולם Angry Birds ישמש השראה למשחקים לימודיים. לדבריו, באמצעות האפליקציות של המשחק ניתן ללמד בין היתר מתמטיקה ופיזיקה בדרך מקורית ויצירתית. “אסור לשכוח שמסכי מגע נמצאים פה כבר מעל לעשור, אבל לראשונה הטכנולוגיה נמצאת במצב בשל שבו יש מגע ישיר בין האדם למסך”, אומר קיטרו. “כל פעולה שנעשית על ידי המשתמש מתורגמת מיד וללא אמצעים נוספים על ידי המחשב. השינוי הזה הוביל לכך שההתעסקות עם מכשירים כמו האייפד הפכה לפעולה טבעית, שאינה דורשת עקומת למידה. מי שלא מאמין צריך רק להביט בילדים שלוקחים את המכשירים ליד – בני שנתיים, ארבע, שמונה או 12 – הם מבינים את הממשק כי הוא טבעי להם”.
התכונות הייחודיות הללו הופכות את האייפד, לדידו של קיטרו, לכלי חיוני ביותר בלמידה, שעשוי לעזור לא רק בגן, אלא גם בתיכון ואף באוניברסיטה.
“בתיכון אנחנו יכולים לראות ספרים אינטראקטיביים ברמות שלא ראינו קודם לכן, אפליקציות המאפשרות לתלמידים להתעסק עם מרכיבי היקום באופן ישיר. תלמידים יכולים לבחון את היסודות, להתעסק עם מולקולות, להזיז אותן ולסובב אותן, לקרוא ולחוות אותן באופן ישיר”. קיטרו סבור כי שילוב של ממשק המגע עם ספרים ומשחקים ואפליקציות מתקדמות יכולים להוביל את התלמידים למקום שבו הלמידה הופכת טבעית וקלה יותר.

“אין דבר רציני יותר ממשחק”

לימור שגב, רכזת מחקר ופיתוח במיזם משחקי מנהלים, אומרת כי אם נממש את הפוטנציאל הטמון במשחקי המחשב ללמידה – כולנו רק נרוויח מכך. “מאז ומתמיד ידענו שאת הדברים החשובים והמסובכים ביותר לומדים דרך משחק, ושאין דבר רציני יותר ממשחק. משחקי מחשב הפכו בעשור האחרון לתעשייה המובילה בעולם הבידור, בזמן שהם משאירים מאחוריהם את תעשיית הסרטים והמוזיקה”. לדברי שגב, בני כל הגילאים מבלים יותר ויותר שעות בסביבות משחק, ובתוך כך הם רוכשים מיומנויות חברתיות, קוגניטיביות ורגשיות. עוד היא מוסיפה, כי בעולם נעשה מחקר רציני שמטרתו לבחון איך ניתן לשלב משחקים בתהליכי הכשרה ולמידה. בארץ, לעומת זאת, מדובר בתחום שנמצא עדיין בראשית דרכו (מחקר בתחום נעשה במרכז שגיא לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה).
כמובן שלא נוכל להתעלם מהעובדה כי תהליך הטמעת התקשוב בלמידה חייב להיות מבוקר ולא להחליף את הקשר הישיר עם המורים. שגב מסכמת: “על ידי שבירת המחסומים המלאכותיים שהטכנולוגיה הביאה איתה, לצד כל הטוב שסיפקה, אנחנו עדים למה שיכול להיות תחילת תור זהב בכל הקשור לתהליכי למידה – אם רק נשכיל להשתמש בכלים שסופסוף הגיעו לידינו”.
אוהבים לפנטז: מה מושך ילדים ובני נוער לז’אנר הפנטזיה?
הם מכורים למסכים, הגיע הזמן לגמול אותם!
“ליפול ברשת”: הצגה הממחישה את הצד ההרסני של הרשת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. לימוד באמצעות מחשב ואינטרט על כל הכרוך בכך, הוא רעיון מבורך. מכון ויצמן למדע בשיתוף עם משרד החינוך, אימץ שיטת לימוד ניסיונית כזו שנמשכת כבר כמה שנים – 500 ילד בממוצע מתווספים ללומדים בשיטה זו מידי שנה. השיטה נקראת כתו”ם – ראשי תיבות של “כיתה, תלמיד ומורה”.בני למד בחטיבה באמצעות שיטה זו. במקרה שלו זה היה מוצלח הרבה מעל המצופה מאחר והוא דיסלקט ובעל הפרעות קשב – עט ונייר זה מחוץ לתחום עבור ילדים אלו. בפרויקט הזה של מכון ויצמן כל ילד בכיתה וגם המורה מחזיקים במחשב אישי. ההורים רוכשים את המחשב עבור הילד במחיר ובתנאים מיוחדים. כך מתנהלים השיעורים בכיתה – באמצעות המחשב אישי, וישנם שיעורים מקוונים לעתים דרך המחשב מהבית.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.