fbpx

רוקדים עם מתבגרים

רוקדים עם מתבגרים

הילדות שלנו כבר מזמן זרקו את חצאיות הבלרינה לטובת השמלות הסקסיות של הריקודים הסלוניים. את הבנים, לעומתן, נמצא בעיקר בחוגי ההיפ-הופ. המחול שייך לצעירים


אם גם אתם התבגרתם בשנות השמונים, לא תוכלו להתכחש לקסם הרב שהיה לסדרה הפופולרית Fame (תהילה), שעוררה בחלקנו תשוקה עזה כלפי תחום המחול, או לכל הפחות כלפי לירוי, הרקדן המיתולוגי המפורסם. באחרונה, ישנה תחושה שהקסם של הריקוד חוזר למסכים, והפעם הוא גם מצליח להקים מכורסת הטלוויזיה הרבה מאוד צעירות, וגם קצת צעירים, ולגרום להם לא רק לדבר על התוכניות אלא גם לצאת במחולות – בעיקר בקצב הזומבה, ה-MTV והמוזיקה הלטינית.

הבנים עדיין מתביישים

את ההשפעה הזו נוכל לייחס בין היתר לתוכניות המציאות (ריאליטי), המעמידות בקדמת הבמה צעירים ומבוגרים שלא בהכרח רוקדים מגיל אפס או לומדים בבית ספר לאמנויות (כמו ב-Fame הנוסטלגית). המנצחת הבלתי מעורערת בתחום היא מן הסתם “רוקדים עם כוכבים”, שכבר סגרה שש עונות, וקשה היום למצוא סלב שיסרב להזמנה להצטרף אליה. גם לתהפוכות שעבר עולם המחול עצמו, כשהבלרינות שבו פינו מקום לסגנונות ריקוד קלילים ומגוונים יותר, יש כמובן צד בעניין.
סערת המחול הזו גורמת לילדים שלנו לנהור אל חוגים בסגנונות ריקוד שונים, המתרבים ברחבי הארץ כפטריות אחרי הגשם. ואם פעם ילדות החלו לרקוד בגיל שש או שבע או ויתרו על כך לגמרי, הרי שהיום לא מאוחר להתחיל בכל שלב – אפילו בסוף היסודי או בתיכון.
חן נס, מנכלי”ת סטודיו למחול בשם D-Dance, אומרת כי בשונה מתקופת ילדותנו, שבה תחומי המחול הפופולריים היו בלט וג’אז, כיום רוב הילדים ובני הנוער מעדיפים לפזז בחוגים של ריקודי MTV, Street Dance וריקודים סלוניים. “אלו סגנונות שאמנם לא הכרנו בתור ילדים, אך החיים גלגלו אותנו להבין שזה מה שאוהבים היום”, אומרת נס. “בין היתר זו השפעה של קליפים בטלוויזיה, ובעיקר של התוכנית ‘רוקדים עם כוכבים”.
לצד הריקודים הללו, נס מזכירה גם את סגנון הזומבה המפורסם. “באחרונה הייתה דרישה מצד הבנות הצעירות בסטודיו, אז פתחנו קבוצה. אבל הסגנון הזה פופולרי יותר בקרב נשים מבוגרות, ופחות מכך אצל מתבגרות ונערות. הכנסנו את הזומבה לצעירות בגלל החיבור היפה שיש לו עם המקצבים הלטיניים, כמו בריקודים סלוניים, אך זהו סגנון שונה מאוד – אירובי יותר”.
יש הרבה רעש סביב הריאליטי “רוקדים עם כוכבים”. האם את מזהה עלייה בביקוש לחוגי ריקוד בתקופות שבהן משודרת התוכנית?
“כן, ובייחוד כשיש את הספיישל ‘רוקדים עם ילדים’. הורים רבים מגיעים כדי לרשום את הילדים שלהם לחוגים ולקבוצות של הריקודים הסלוניים”.
ומה לגבי בנים, האם מהפיכת “בילי אליוט” כבר כאן?
“ממש לא, יש לנו בעיה קשה עם בנים, אפילו בריקודים סלוניים”, משיבה נס. “בגיל ההתבגרות הבנים מתביישים מהחברים, ולכן גם אם הם התחילו לרקוד בגיל צעיר, רובם נושרים עם התבגרותם. זאת על אף שמדובר דווקא בתחום גברי מאוד, כי בריקודים הסלוניים יש לבנים תפקיד מובהק: הבן הוא זה שצריך להוביל, להרשים ולחזר, והסטריאוטיפ של תנועות נשיות הוא כלל לא נכון. עם זאת, אפשר למצוא יותר בנים בסגנונות ה’היפ-הופ’ וריקודי MTV”.
נס מספרת כי מתבגרים ובני נוער המשתתפים בחוגי הריקודים הסלוניים כמהים להשתתף בתחרויות ובהופעות, אולם בשל המחסור בבנים נוצרת בעייתיות. כי כמו שכולנו יודעים, צריך שניים לטנגו – אחד מכל מין.

הבנות בעקבות העקבים

התלבושות הססגוניות והסקסיות של הרקדניות החדשות הן ללא ספק גורם מרכזי בתשוקה העזה שפיתחו באחרונה ילדות ומתבגרות לעולם הריקודים. חן מספרת כי כבר בגיל צעיר מבקשות הילדות לעלות על נעלי עקב וללבוש שמלה אופיינית, “אבל אנחנו מסבירות להן שיש להתחיל בלבוש בסיסי”, מסבירה נס. הלבוש הזה כולל חצאית, אך לא נעלי עקב אלא נעלי ריקוד סלוניות שיש בהן מעין הגבהה. “נעליים אלה נמוכות בהרבה ממה שחלק מהילדות נועלות לבית הספר”, אומרת נס, ומוסיפה: “דווקא בריקודי ‘היפ-הופ’, התלמידים רוצים לחקות את המורה ולכן מתאימים את סגנון הלבוש שלהם לסגנון ולובשים הרבה שכבות”.
בשונה מהבלט והגאז’, ישנה תחושה שריקודי ה-MTV והריקודים הלטיניים אינם מבוססים על טכניקה חזקה הנבנית בהדרגה ובשיטתיות. האם סגנונות הריקוד האלה אינם יכולים לפגוע בהתפתחות התקינה של הילדים?
“אנחנו לא מתחילים לרקוד מיד, אלא עוברים חימום והגמשה של הגוף. התהליך הזה הוא הכרחי, והמורות מקפידות על כך מאוד. ילדים צעירים יותר עושים רק ‘מבוא’ ומכינים את הגוף לקראת הריקוד, גם כדי שבאופן קוגניטיבי הם יבינו את החיבור של הראש לתנועות, ילמדו איך להחזיק את הגב ואת הבטן ולקפל את הברכיים כשצריך, כדי שלא תהיה פציעה”.
בגיל ההתבגרות דימוי הגוף עלול להיות בעייתי, וילדות רבות נוטות להשמין דווקא בשנים הללו. האם העיסוק בריקוד אינו מפעיל עליהן לחץ גדול מדי?
“פולינה, אחת המורות המובילות בסטודיו שלנו, שגם השתתפה בריאליטי ‘רוקדים עם כוכבים’, ערה במיוחד לנושא הזה. לה עצמה אמרו בצעירותה כי היא לא תוכל להיות רקדנית בטענה שאין לה את ‘הגוף המתאים'”, מספרת נס. “הצוות כולו משתדל מאוד שהבנות לא יכנסו לתסביכי גוף. בתוך כך, אנחנו דואגים להסביר להן על חיזוק השרירים, יציבה נכונה, חימום אירובי ושמירה על הגוף”.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.