fbpx

קואצ'ינג לנשמה

קואצ'ינג לנשמה

גם אתם נתקלתם לאחרונה במונח “אימון הוליסטי” ולא הבנתם למה הכוונה? בשביל זה אנחנו כאן. מה מייחד את שיטת האימון הזו ואיך היא יכולה לתרום למתבגרים ולבני נוער? אוברול של אימון

בעשור האחרון הפך האימון (קואצ’ינג) לאחת הדרכים הנפוצות שבעזרתן מוצע לאנשים לשפר את מציאות חייהם. ואם חשבתם שמדובר בטרנד חולף, היום אתם בטח כבר מבינים שהאימון כאן כדי להישאר.
בין סוגי האימון שמוצעים היום בולט במיוחד “האימון ההוליסטי”, השואב השראה רבה מ”האימון הרוחני” המקובל זה כמה שנים בארץ ובעולם. מהו אימון הוליסטי ואיך הוא יכול לתרום למתבגרים ולבני נוער? על כך בכתבה הבאה.

סדר בחיי המתבגר

איציק רצימור, מאמן בכיר העוסק שנים רבות בתחום הריפוי הטבעי וההתפתחות האישית, מכשיר בתחום הזה מאמנים הוליסטיים רבים במכללת רידמן. עם תלמידיו נמנים לא מעט מנהלי בית ספר, עובדים סוציאליים ואנשי מקצוע אחרים העובדים עם מתבגרים ובני נוער.
מה ההבדל בין אימון רגיל לאימון הוליסטי?
“על פי האימון ההוליסטי, אי אפשר לבנות הגשמה עצמית בזמן שהיסודות פגומים. לכן, בשונה ממאמן רגיל, למאמן הוליסטי יש גם יכולת טיפולית”, מסביר רצימור. “באימון הוליסטי קיים קשר הדוק בין תחום האימון לתחומי הריפוי ההוליסטי. גישה זו רואה את האדם כמכלול של מחשבות, רגשות וצרכים רוחניים ופיזיים, ולא רק ישות ‘רובוטית’ ומשימתית”.
רצימור מציין כי ההכשרה של מאמנים הוליסטיים נמשכת כשנתיים, וכוללת בתוכה התנסות. הוא מוסיף כי בשנה האחרונה עבר מקצוע האימון מהפכה המקודמת על ידי ‘לשכת המאמנים בישראל’, במטרה “להפוך את המקצוע ליוקרתי ונחשב ולקבוע סטנדרטים גבוהים של לימוד, המגובים בחשיבה רבה ובשיתוף בתי הספר הבכירים לאימון”.
מהי המטרה של האימון ההוליסטי האישי?
“האימון עובד על ה’פנטהאוז’ של החיים, על ההגשמה. הוא בוחן מה הנשמה של האדם רוצה, לא מה החינוך וכל השאר גרמו לו לחשוב שהוא רוצה. המטרה היא לחפש את הדי.אן.אי של האדם, כלומר מה שהוא נולד לעשות”.
באיזה אופן האימון ההוליסטי יכול להתאים למתבגרים ולבני נוער?
“לא פעם תכונה הקיימת באנשים, ובכלל זה ילדים ובני נוער, מזוהה על ידי המערכת הקונבנציונלית כבעיה שצריך ‘לתקן’ או לרפא. לדוגמה, יש מתבגרים שהקופצניות שלהם, שאולי אינה מתאימה לישיבה רציפה של שש שעות על ספסל הלימודים, נועדה להוביל אותם למקצוע/ייעוד מתאים. מבחינת המערכת, קופצניות נחשבת בעייתית אף כי מדובר בתכונה חיובית וחשובה. מאמן, במקרה הזה, יכול להעצים את בן הנוער, במקום לחזק אצלו את התחושה שהוא בעייתי”, אומר רצימור. “כיום ידוע כי האינטליגנציה הרגשית, ולא השכלית, היא המשפיעה המרכזית על איכות החיים של האדם בכל הרמות. אולם לצערי, המערכת עדיין מנסה להכניס משולש לתוך מרובע. בגיל 30 זה יוצר אנשים כבויים או אנשים ‘מחפשים’, המצויים עדיין בתוך בלבול ובשאלות מתמידות: האם משהו אצלם לא בסדר?, מה הם בעצם רוצים לעשות?, וכו’. כל זה יכול להשתנות באמצעות התבוננות, פרשנות מעצימה והכוונה למקומות הנכונים. האימון ההוליסטי בודק את הדברים, ומנגד פועל לחיזוק רגשי ושחרור אמונות מגבילות שנוצרו בקרב המתבגר או הנער”.
למה בעצם שלא ניקח את המתבגר לפסיכולוג, אם הוא חווה קושי או משבר רגשי?
“אני טוען כי האימון מהרבה בחינות מהווה חוויה מתקנת לפסיכולוגיה”, משיב רצימור. “הפסיכולוגיה, על מרבית זרמיה ושיטותיה, יצרה תהליכים ממושכים מאוד, הנמדדים בשנים, שעיקר הדיון בהם הוא סביב הכאב של המטופל. היו כבר עשרות מטופלים בתחום הפסיכולוגיה שאמרו לי שהם מרגישים מודעים יותר בעקבות הטיפול, אך הכאב נשאר ודפוסי ההתנהגות לא ממש השתנו.
“האימון יוצר תהליך קצר בהרבה, הנמשך חודשים ספורים, והתכנים ברובם חיוביים יותר. המיקוד הוא פחות בעבר ויותר ברצונות ובתשוקות של המתאמן בעבודה לגבי ההווה-עתיד, ולכן זוהי דרך שמתאימה גם לבני נוער”.
המתבגר מצוי עדיין בשלב שבו הוא מגבש את זהותו העצמית, האם אימון מהסוג הזה לא יכול להגביר אצלו את הבלבול?
“האימון מאפשר למתבגר לחוות תהליך חקירה של רצונותיו. מתבגרים לא רצים להגשים את עצמם, הם לא בשלב הזה, אז הגילויים לא הופכים את עולמם. האימון יכול לגרום לו למשל לאהוב יותר את הלימודים – כלומר לעשות בחייו סדר ולא כאוס”.

דמיון מודרך, כתיבה וציור

רצימור, המעיד על עצמו כמי שגיבש את שיטת האימון ההוליסטי בארץ לפני כארבע שנים, מספר מה הוביל אותו ליצור את השיטה הזו ולהעדיפה על כל שיטת אימון אחרת. “כמאמן, נוכחתי כי מרבית התהליכים האימוניים המקובלים פועלים על שחרור האמונות בעיקר ברמה המנטלית-תפישתית, אך אינם פותרים ומשחררים אותן ברמות הרגשית, האנרגטית והגופנית. מגבלות אלה עלולות להוביל אנשים לנטוש את התהליך האימוני במהלכו, או להגיע למטרה אך לקרוס רגשית בגלל אי היכולת להכיל אותה. לכן, הבנתי שיש ליצור מאמן אולטימטיבי – כזה שיהיה גם בעל הכשרה טיפולית ממוקדת שתאפשר לו לסייע למתאמן בתהליך האימוני שהוא עובר, כלומר עם ההצפה של אמונות בעייתיות, פחדים, בלבול, ספקנות, חוסר ביטחון, אשמה ועוד”.
רצימור מדגיש כי האימון ההוליסטי משלב גישה רוחנית, המלמדת את המתאמן לקחת אחריות ומנהיגות על יצירת המציאות האישית שלו, במקום לייחס אותה לכל מיני סיבות חיצוניות.
מהם הכלים הטיפוליים הייחודיים לאימון ההוליסטי?
“הכלים הטיפוליים משולבים באימון הזה יחד עם שיטות רבות עוצמה, כמו דמיון מודרך, כתיבה וציור. לאמונתי רק כך, בראייה הוליסטית כוללת, יתבססו השינוי וההגשמה לאורך זמן”.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.