fbpx

חוכמת האינטרנט

חוכמת האינטרנט

מכירים את התחושה הזו שבעצם “הכול בשליטה”, שאתם לגמרי יודעים מה קורה בחיי היומיום של הילד שלכם? לפעמים אתם פחות או יותר צודקים, אבל ישנם מקרים – בייחוד אם יש לכם מתבגר/ת בבית וגם האינטרנט נכנס לתמונה – שבהם אין לכם מושג. מה עושים עם זה?


לא מעט הורים מופתעים לגלות שהילד שלהם מכיר, מתמצא ואף בוחר לשתף את הסובבים אותו ב”תובנות” החדשות שהגיעו אליו דרך תכנים “עסיסיים” באינטרנט. ברוב במקרים התגובה הראשונית של ההורים תהיה הכחשה: “הילד שלי? הוא אמר שהוא ראה את הדברים האלה? אין סיכוי”, או “מה פתאום! אצלנו בבית לא מדברים בשפה כזו, הוא בכלל לא מכיר מילים כאלה”, וגם: “במחשב שלו יש חסימה לאתרים אלימים ואתרים שאינם מתאימים לגילו”.

ובכן הורים יקרים, צאו מהבועה, פקחו את העיניים והביטו סביבכם: אולי באמת הילד עצמו לא נכנס לאתרים הללו באופן יזום, אבל חשבתם על האפשרות הסבירה כל כך שאחיו בן ה-18 כן נוהג לצ’ט’ט באתרים מהסוג הזה – ואילו אחיו הצעיר ממנו בשש או שמונה שנים רק “מציץ מאחורי גבו”? הרהרתם פעם בתכנים שהוא רואה אצל חבריו, שאצלם בבית אולי לא הצטיידו בתוכנת סינון לאינטרנט?

למה זה כל כך חשוב?

ילדים ומתבגרים רבים בגילאי עשר ומעלה נחשפים ברשת לתכנים מיניים, אלימים ומסוכנים. חלקם מסתירים זאת מההורים, ואילו אחרים נוהגים לחלוק עם חבריהם את אותו “ידע” שהם רוכשים. עלינו לזכור שרבים מהילדים האלה נמצאים בפתחו של גיל ההתבגרות, שלב שבו הסקרנות הטבעית סביב נושאים “אסורים” מתעוררת ביתר שאת ומהווה חלק בלתי נפרד מהתפתחותם התקינה. חשיפה לתכנים שאינם הולמים את גיל הילד ואת בשלותו הרגשית עלולים לעורר בו חרדות, מחשבות לא מותאמות או התנהגות מינית שאינה תואמת גיל. מכאן החשיבות הרבה שיש לסינון התכנים שאליהם נחשפים הילדים, ובמקרים שבהם בכל זאת לא הצלחנו למנוע את החשיפה – כדאי ורצוי שנשוחח איתם על הנושא בהקדם.

גבולות וירטואליים

המקום שתופסת הרשת בחיי הילדים שלנו היא עובדה מוגמרת, פחות או יותר. מה שנשאר לנו לעשות זה לשמש כסוכני תיווך של המדיה הזו, כלומר למזער את הנזק ולנתב את ההשפעה למקום חיובי. במסגרת חובתנו לפקח ולהציב גבולות לילדים כדי למנוע מהם  חשיפה מוקדמת מדי לתכנים שאינם הולמים את גילם, נוכל לנקוט באחת או בכמה מהדרכים המעשיות הבאות:

  • בדפדפני האינטרנט: ניתן לחסום דרכם תכנים מסוכנים לילדים, כמו אלימות, סקס והימורים דרך הדפדפנים השונים
  • תוכנה שמרטפית: קיימות תוכנות ייעודיות שתפקידן לשמש כמו שמרטף של הילד במחשב, כלומר לא לאפשר כניסה לאתרים שאינם מתאימים לגילו.
  • מוצרים חיצוניים: מוצרים שבהם מותקנת חומת אש, שניתן להגדיר בה חסימה לאתרים המיועדים למבוגרים.
  • חסימה מהספק עצמו: ניתן לפנות גם לספק האינטרנט ולבקש ממנו חסימה לאתרים למבוגרים.

ערוץ תקשורת פתוח

כמו שכבר אמרנו, נוכל אולי לחסום את האתרים שאליהם נחשפים ילדינו המתבגרים אך לא את הסקרנות הטבעית שמתעוררת בהם כחלק מהתפתחותם התקינה. לכן, לצד חסימת התכנים ברשת חשוב לפתוח עמם ערוץ תקשורת פתוח שיאפשר להם לקבל את המידע שבו הם מעוניינים באופן ראוי ואחראי. כאן נכנס התפקיד שלנו כהורים להעניק לילדים מענה בכל נושא. עלינו לדבר עמם  בפתיחות, כשהמסר המועבר הוא שמותר להם לשאול על כל נושא, גם על מיניות. בתוך כך, נסביר להם גם על אתרים שאינם לגילם (הם הרי יודעים שזה קיים, גם אם לא “תגלו” להם) ונעביר להם את המסר שהחיים האמיתיים שונים בתכלית מהדברים שמוצגים באתרים כאלה.

אל תחששו “לתחקר”!

ועוד נקודה חשובה לסיום: הורים רבים תופסים את המרחב הפרטי של הילד המתבגר או הנער כמקום קדוש, ולכן נמנעים מלהתעניין ולשאול אותו (“לתחקר”) בנושאים כאלו. קורה גם שאנחנו בעצמנו נבוכים מאוד מלשוחח על הנושאים הללו עם הילדים ומייחלים לכך שמישהו אחר יעשה עבורנו את העבודה. ובמקרים אחרים אנחנו חוששים מלהעיר את הדובים משנתם – שמא הדיבור על הנושא יעורר בילדינו סקרנות בטרם עת.

הורים יקרים, להורים שלכם אולי היו חיים קלים יותר. היום, עם החשיפה העצומה בתקשורת ובמדיה לנושאים כמו מין ואלימות, אין לנו כהורים את הפריבילגיה “לעצום את העיניים” ולקוות בלבנו שיהיה בסדר. אז קחו אחריות, תשאלו שאלות, תבדקו למה הם נחשפים, עם מי הם מצוטטי’ם, ומה בדיוק בעולם הווירטואלי והממשי שלהם (שבין שניהם יש קשר הדוק, כמובן). השיחה עם הילדים על הנושאים השונים תתקיים כמובן תוך הצבת גבולות ברורים בכל הקשור להתנהגותם המינית ובכלל.

אין פתרונות קסם, אך אני בהחלט מאמינה שחינוך מגיל צעיר ותקשורת פתוחה וקשובה יאפשרו לנו להוביל את הילדים שלנו בדרך הנכונה והמיטיבה עם בריאותם הרגשית והנפשית.

הכותבת היא יועצת חינוכית M.A, מנחת קבוצות הורים מוסמכת. לעמוד הפייסבוק של גלי אורן

כנס באוניברסיטת ת”א: “זכויות הילד לפרטיות ברשתות החברתיות”

בריונות ברשת: המדריך המלא להורים לילדים גולשים

מגמה חדשה במערכת החינוך: שילוב משחקי מחשב בלמידה


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.