fbpx

גניבה לאור יום

גניבה לאור יום

כבר תקופה ארוכה שאנחנו חושדים שהבן שלנו, בן 15, גונב מאיתנו כספים.  אתמול  ראיתי אותו מתגנב לחדר ולוקח מהארנק של בעלי 400 שקל, כנראה במחשבה שאביו לא יזכור כמה מזומן היה לו בארנק. כששאלתי אותו אם הוא לקח את הכסף, הוא היתמם ואמר שאין לו מושג על מה אני מדברת. בנוסף לכך, לפני כחודש נתתי לו את כרטיס האשראי שלי כדי שיוציא עבורי כסף ובבדיקה שעשיתי אתמול ראיתי שהוא הוציא אלף שקל! אנחנו מאוד מודאגים ולא יודעים מה לעשות. מה יכול לגרום לו להתנהג ככה? האם ייתכן שזו בעיה נפשית והילד קלפטומן?

[credit]מאת:שרון אדלר.11 .09.11 [/credit]

נראה כי במקרה של בנך מדובר בהתנהגות בעייתית, שבאה לידי ביטוי בדפוס חוזר ונשנה של פגיעה בזכויותיהם של אחרים, ההורים במקרה הזה, ובהפרת נורמות חברתיות על ידי גניבה ושקרים. התנהגותו של בנך יכולה להיות קשורה לחינוך מתירני מדי או לחינוך סמכותי מדי, והיא גם יכולה להיות קשורה לכעס סמוי של הילד כלפיכם, ההורים. ייתכנו גם סיבות אחרות לגניבה, אולם דבר אחד ברור: מאחר שמדובר בהפרעה התנהגותית, המיקוד לפתרון הבעיה טמון בשינוי ההתנהגות של ילדכם.

אנשי טיפול רבים ימליצו לשלוח את הנער לטיפול, אך על מנת  שהטיפול יצליח הנער צריך לגלות מוטיבציה – וקשה לעורר מוטיבציה כשמדובר בהתנהגות בעייתית כזו, מכיוון שהיא פוגעת בעיקר באחרים (בהורים, בסביבה) ופחות במבצע הגניבה עצמו. לכן אני מציעה טיפול המסתמך על השגת שלוש מטרות מרכזיות.

1. שוחחו עם הנער, ובמידת הצורך התעמתו עמו בליווי הוכחה חד משמעית לכך שהוא אכן גנב: הנער מבין שהוא עשה עבירה, וכי ברגע שעושים עבירה משלמים על כך מחיר. לכן אני ממליצה שתעמידו אותו מול הדברים,ובשלב הראשון לאחר העימות, שמצריך הודאה מפיו, חישבו יחד עמו על הדרך שבה הוא ישלם על הגניבה בתוספת פיצוי.

2. נהלו פיקוח ומעקב אחר הילד: הוא מבין ש”רואים אותו”, ושיש פיקוח עליו ועל התנהגותו. לכן, בשלב הבא כדאי שתפקחו ותעקבו אחר התנהגותו בחודשים הקרובים, ותשימו לב האם התנהגותו השלילית חוזרת על עצמה. לאחר כחודש של פיקוח צמוד, בחפיפה לתשלום החוב, מומלץ לבדוק את הנער בפועל. תוכלו למשל לתת לו שוב את כרטיס האשראי ולבדוק מיד האם הוא בזבז יותר מכפי שנאמר לו.

3. פנייה לטיפול או הדרכה בהתאם לצורך: במקרים רבים, הנערים ממשיכים לנסות לגנוב והם ישנו את דרכם רק לאחר שיבינו כי עליהם לשלם מחיר גבוה על התנהגותם. כהורים אתם בוודאי מבינים את חומרת ההתנהגות של ילדכם. לכן, אם ההפרעה נמשכת חרף הפיקוח והסנקציות, מומלץ להתחיל תהליך של טיפול. אם הנער מסרב, כדאי שתפנו להדרכה הורית.

ולסיום, לשאלתך לגבי המונח “קלפטומניה” – חשוב שתדעי כי קלפטומניה היא הפרעה נפשית המתבטאת בגניבה אובססיבית של חפצים שונים, שבדרך כלל אין בהם שימוש עבור הגונב. למרות שאנו נוהגים להשתמש במילה זו לתיאור גניבות, הקלפטומניה היא מחלה נדירה יחסית. שכיחותה נמוכה מאוד (כ-0.6 אחוז באוכלוסייה) והיא ידועה בדרך כלל כמחלה של נשים.


הכותבת היא מטפלת באמנות ובתנועה, מנחת קבוצות של מתבגרים (בתיכונים, חטיבות ביניים ובתים חמים), מעבירה לבני נוער סדנאות למניעת אלימות והעצמת נערות, מדריכת הורים למתבגרים www.sharonadler.co.il

למה ההורים דורשים ממני יותר מדי?

מי הזיז את האוטו שלי?

רוצים לדבר על זה? כנסו לפורום הורים למתבגרים בתפוז

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.