fbpx

מיליארד סינים לא שמנים

מיליארד סינים לא שמנים

השמנת יתר היא מחלת המאה, אבל הרפואה הסינית רואה בה רק סימפטום. כיצד נוכל ליצור שינוי באמצעות התבוננות בגורמים להשמנה? איך הסינים היו מתמודדים עם השמנה? ומה נוכל לעשות בבית (עד שנגיע לדיקור) כדי לשנות את הגזרה? דיאטות אאוט, בריאות אין


שיעור ההשמנה בקרב המתבגרים הולך ועולה בשנים האחרונות, והשמנת יתר הוגדרה זה מכבר כמגפת המאה. הסיבות העיקריות להשמנה הגורפת ידועות לכול: אמהות עסוקות, ג’אנק פוד, לחץ בלימודים, שעות מסך ממושכות והיעדר פעילות גופנית. לפיכך, ההשמנה היא רק הסימפטום (תסמין), ולכן כדי להתמודד עמה מתמקדת הרפואה הסינית בהבנת הגורמים השונים ובניסיון ליצור בהם שינוי.

[fancy_box]

משקל מאוזן

כך תעזרו למתבגר לווסת את משקלו ללא דיאטה מחמירה

  • מזון טרי ואיכותי: מצאו את הזמן לבשל, והימנעו מהגשת מזון מעובד ולא טרי לילדכם. הסבירו לילדים את חשיבות העניין, הציגו בפניהם את הנתונים התזונתיים המופיעים על גבי האריזות ועזרו להם לפתח מודעות שתוביל אותם לשאת באחריות אישית.
  • כמויות המזון: למדו את הילדים להיות קשובים לגופם ואל מערכת העיכול, ולא אל עיניהם.
  • פעילות גופנית: זו אינה בגדר המלצה, אלא חובה. הביאו לכך שילדים ישתתף בפעילות ספורטיבית קבועה כחלק משגרת חייו.
  • ארוחות קבועות: נסו להקפיד על ארוחה משפחתית אחת ביום סביב השולחן. מעבר להרגלי התזונה, תוכלו לשפר אצל ילדיכם גם את תחושת השייכות והמשפחתיות.
  • שינה מרובה ומספקת: מתבגרים נוטים לסבול מהיעדר שעות שינה, ויש לכך השפעה ישירה על תפקוד הגוף ועל תהליכים פיזיולוגיים פשוטים החשובים לו. גוף עייף הוא גוף עצל – לא רק בתנועה אלא גם בתהליכים הפנימיים. עצלות פנימית של מערכת העיכול יכולה להוביל אף היא להשמנה.

[/fancy_box]

מערכת העיכול כיסוד האדמה

מערכת העיכול ממוקמת במרכז הגוף, והיא מסמלת ומתפקדת כמרכז ההזנה של האדם. מעבר לתפקוד הפיזיולוגי של מערכת העיכול מתווסף גם התפקוד האל-חומרי (האנרגטי), המשויך ברפואה הסינית ליסוד האדמה. ובדיוק כמו האדמה בחיינו, גם כאן היסוד הזה הוא חוף המבטחים שלנו, הוא היציבות וחיי השגרה שלנו. לכן, כאשר חל שינוי בחיי האדםיסוד האדמה מגיב מיד,כלומר מערכת העיכול שמייצגת את היסוד הזה בגופנו. כך למשל, כאשר ילדים מתרחקים מהבית בשל נסיעה או ביקור אצל חברים, הם עשויים לדווח על רעב פתאומי או רצון לאכול. הצורך שלהם, במקרה הזה, נובע בעיקר מהשינוי הפתאומי ומהרצון של הגוף להבטיח יציבות וקביעות, למרות הנסיעה.

הורות חסרה = חיפוש מקורות הזנה

נראה כי במציאות המודרנית, יותר ויותר אמהות קרייריסטיות נעדרות משגרת חיי הילדים, ועקב כך נגרמים להם לא אחת חסכים בנוכחות ההורית – זו המקנה תחושת ביטחון ויציבות. ההורים הם בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על הילד בכל הקשור לתחושת יציבות וחיי שגרה, והם אלה המהווים עבורו את מקור ההזנה הראשוני. כשהם נעדרים,נחלש יסוד האדמה בגופו – ובהתאמה לכך מערכת העיכול – ומכאן קצרה הדרך לחיפוש מקורות הזנה אחרים.

מעבר לכך, עידן ההורות החסרה והעסוקה משפיע ישירות על המטבח הביתי ועל איכות המזון. אוכל מוכן ומעובד דל יותר בהיבט התזונתי ועתיר בחומרים משמרים, ולכך יש כמובן השפעה על הגוף. את המציאות המשפחתית המודרנית קשה יהיה לשנות, אך עם זאת ניתן לשלוט על הרגלי התזונה בבית: הקפדה על מזון איכותי ושילוב כל אבות המזון, טריות ובישול ביתי משפיעים ישירות על עקומת ההשמנה אצל ילדים ומתבגרים. בקרה גדולה יותר על חטיפים וממתקים, שמהווים בעיקר “נחמות קטנות ומזיקות”, יכולה אף היא לסייע רבות. זיכרו: הזנה לא מבוקרת ולא מאוזנת עלולה לפגוע בצמיחה של הילד ולהוביל את הגוף להישען על אנרגיות החיוניות לו.

שעות מסך = חוסר תנועה

העולם שבו אנו חיים הפך להיות הרבה יותר נגיש, אך לצערנו הנגישות מתבטאת בעיקר במסכים. שעות צפייה בטלוויזיה, שיטוט באינטרנט ובילוי בפייסבוק הם כיום מוקדי הבילוי המרכזיים של הדור המתבגר. מעבר לתכנים המועברים דרכם, הם גורמים למתבגרים להימצא במנח פיזיולוגי מסוים מרבית שעות היום (הוסיפו לכך שמונה שעות לימוד יומיות בבית הספר).במציאות הזו, הגוף של הילדים שרוי במצב של סטטיות מרבית שעות היום, והזמן שמוקדש לתנועה או לעבודה פיזית גופנית הולך ופוחת.
בסין נהוגה עבודה גופנית המכונה “צ’י גונג”. מדובר באמנות עבודת הגוף, שמעודדת את המתאמן להניע את כל חלקי גופו באופן נכון התורם לחוסנו הפיזי ולתחושת חיוניות מתמשכת. בשנים האחרונות אנו עדים לחדירת הצ’י גונג אל העולם המערבי: בני נוער ומבוגרים בוחרים לעשות שימוש באימונים אלו למטרת בריאות ואיכות חיים.

לומדים יותר = אוכלים יותר

כולנו היינו תלמידים,כולנו עברנו את תקופת המבחנים, וכולנו יודעים שבתקופות הלחוצות האלה אנו נעשים רעבים יותר ויותר. לעתים אפילו תוקפים אותנו בולמוסי אכילה. על פי הרפואה הסינית, יכולת החשיבה והריכוז של האדם נשלטת על ידי יסוד האדמה בגוף, שהוא כאמור בא לידי ביטוי מערכת העיכול. כאשר אנו שקועים בשקידה, למידה ממושכת וריכוז – מערכת העיכול שלנו נחלשת ורוצה להתחזק על ידי אכילה, ומכאן התקפי הרעב הפתאומיים. תחושת הרעב הפתאומי נגזרת בעיקר מהמאמץ הלימודי וקשה לשלוט בה, אולם ניתן לשלוט על כמות ואיכות המזון במצבים אלו. נשנושים של קלחי תירס, ירקות פרוסים ופירות טריים יכולים להיות אלטרנטיבה למגוון המזונות המזדמנים (פיצה, צ’יפס או חטיפים באריזות מרשרשות). חשוב לציין שמתבגרים שאינם סובלים מהשמנה בעקבות התזונה הקלוקלת, ניזוקים בדרכים אחרות, כמו: פצעי בגרות, תסמינים קדם וסתיים מועצמים ומצבי רוח משתנים.

הפוך על הפוך: אנורקסיה

דיאטה של נערה לא חייבת לעבור דרך אנורקסיה, אבל למרבה הצער לעתים זה מה שקורה.בכל קבוצת בנות תמיד נמצא את הילדה שאוכלת פחות, שבוררת את האוכל, ושהיקף מותניה מתחיל להידמות להיקף כף ידה. אנורקסיה נרווזה היא אחת המחלות הבולטות בעולם המודרני והמתועש, ומאחר שהיא מזוהה עם עולמן של דוגמניות רבות  – מחוקקי הכנסת הכריעו לאחרונה לגבי “הנתונים הנכונים” שדוגמניות צריכות להחזיק באמתחתן (משמעות החוק היא איסור על העסקת דוגמניות ודוגמנים בתת משקל ושימוש בפוטושופ לצרכי “הרזייה”).
מחלה זו הופכת את המתבגרת לשבר כלי ומביאה אותה להרס גופני, שעתים קרובות לא ניתן להשתקם ממנו. במצב של אנורקסיה, המתבגרת מתחילה לפתח תסמינים של גיל המעבר (נשירת שיער, הפסקת הווסת, נשירת שיניים, גלי חום, הידלדלות צפיפות העצם ועוד), המעידים על התכלות ומיצוי האנרגיות בגופה. הנזק הוא בלתי הפיך ועלול להשפיע רבות על עתידה כאישה פורייה ובריאה. ניצני תהליך האנורקסיה ניתנים לזיהוי, וטיפול נכון ומפוקח עשוי לסייע.

פתרונות הרפואה סינית להשמנה

דיקור (אקופונקטורה): מעודד את הגוף להזרים את האנרגיה כהלכה, משפיע ישירות על תהליכי העיכול ויתר התהליכים הפיזיולוגיים, בונה אנרגיה במצב של היעדר אנרגיה, ומדכא תיאבון במצבי הצורך.

צמחי מרפא סיניים: בעלי השפעה ישירה על מערכת העיכול, מכיוון שנטילתם מתבצעת באמצעות מערכת העיכול.תמצית צמחי המרפא שמציעה הרפואה הסינית נקראת “קלות הגוף”, ומטרתה לחזק את תחושת הקלילות ולהביא להשגת המשקל הרצוי על ידי סילוק והמסת השומן והמשקל העודף (הצמח המוביל בתמצית הוא האנג’ליקה, הידוע כמחזק מערכת העיכול והמטבוליזם).


הכותבת היא מנהלת מסלול לימודי הרפואה הסינית במזרח מערב בת.ל.מ. (המרכז לטיפול ולימוד רפואה סינית בישראל); מטפלת ברפואה סינית קלאסית, מרצה לרפואה סינית ומנחה סדנאות בתחום הבריאות ואורח חיים נכון

עוד בסדרת הכתבות בנושא רפואה סינית: למה אנחנו סובלות לפני ובזמן המחזור החודשי ואיך אפשר להרגיש טוב יותר?

הכללים החדשים: חטיבת ביניים זה כבר ממש לא בית ספר יסודי

כל הדרכים לגרום לילדים שלכם לעזוב את המסך ולהיכנס לכושר

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.