fbpx

חייל, אני?

חייל, אני?

בני רק בן 11 וכבר מדבר איתנו על הצבא ומביע חששות מפני הגיוס והיחידה שאליו ישובץ. לא ברור לנו מדוע הוא חושב על כך מעכשיו, כי אין לו אח חייל, והשאלה שלנו היא: איך עלינו להתייחס לעניין כדי להפחית את החששות שלו?

[credit]מאת: אמציה אבני. 14.09.11[/credit]

לא מעט מתבגרים מהרהרים בשאלות הנוגעות לטווח הרחוק, כמו: “האם אמצא בן זוג שיינשא לי”, או “האם אצליח למצוא עבודה מכניסה”, וכך גם בנושא השירות הצבאי. מעבר לכך, לעתים בני המשפחה או אנשי חינוך אומרים (ללא כוונת זדון כמובן) דברים שעלולים לעורר פחד בילד/ה. למשל: מורה להתעמלות שאומר לתלמיד הנכשל במאמציו לבצע עליות ידיים במתקן מתח: “מה תעשה בצבא? איך תסתדר שם בלי יכולת פיזית?”; או אמא שאומרת לבתה, המסרבת להיכנס למלתחות הבריכה ולהתפשט בחברת נשים: “מה יהיה איתך בצבא? שם כל הבנות מתלבשות ומתפשטות באותו חדר”.

לכן, כדאי לאמץ שתי המלצות פשוטות. האחת: להימנע מאמירות מהסוג הזה, כלומר לא לציין את הצבא בהקשר שלילי – של מקום שבו עלולים להיחשף חולשותיהם של הצעירים. השנייה: אם ילד צעיר מבטא חשש מפני השירות הצבאי, עלינו לספק לו מידע אמין. השירות הצבאי צפוי בעוד שנים לא מעטות, אך הרבה מאוד דברים משתנים עד אז – מבחינה פיזית, חברתית, הישגים בלימודים, ועוד. חשוב להבהיר לילד/ה, למשל, את העובדה שחיילים משרתים במגוון גדול של סוגי שירות, שלא כולם תובעים ריחוק מהבית, עצמאות, או כניסה לאזורי סיכון; שיש בצבא הרבה מקורות תמיכה בחיילים (בראש ובראשונה החברים ליחידה והמפקדים), ועוד. מתן המידע יאפשר לילדכם להיווכח כי החששות שלו, בשלב הזה לפחות, הם חסרי בסיס, ועשוי להוריד את העניין מסדר יומו.

המשיב הוא פסיכולוג העוסק בהכנת מתבגרים לקראת גיוס לצה”ל, שימש בעבר כפסיכולוג צבאי וכתב את הספר “גיוס מוצלח” (בשיתוף עם גדי אמיר ואור-לי להט, ובהוצאת כתר יחד), חבר צוות “מה הבעיה”,המרכז לייעוץ פסיכולוגי מיידי בטלפון

הילד מתגייס בשבועות הקרובים? כל מה שאת צריכה לדעת לקראת הטירונות

אימון ברשת: הבן של אורית מתגייס ליחידה קרבית, היא בפאניקה

בן ה-12 חרד מפני כל כישלון ואינו יודע להתמודד עם תסכול. מה עושים?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.