fbpx

האור בקצה המחזור

האור בקצה המחזור

עצבנות, חולשה, סחרחורות, דימום רב, כאבי בטן ונפיחות. איך הרפואה הסינית מסבירה את העובדה שהמתבגרות שלנו סובלות כל כך לפני ובזמן הווסת? ומה נוכל לעשות כדי להקל עליהן ולאפשר להן ליהנות מהגילוי הנשי? מתמודדים עם התסמונת הקדם וסתית


אם המתבגרת שלכם כבר הצטרפה אל ‘קהילת מקבלות המחזור החודשי’, הסיטואציה הבאה ודאי מוכרת לכם: בסחף הצונאמי הרגשי שמאפיין אותה עם כניסתה לגיל ההתבגרות, וכולל שינויים במצבי הרוח, כעסים, התפרצויות או התבודדות, יש סיכוי גבוה שתזהו אצלה גם “גלים” שמגיעים לשיאים חדשים, שלא הכרתם קודם. אם תעקבו ביומן תראו שזה קורה תמיד בימים המקדימים לווסת.
עצם ההכרה בקשר שיש בין השניים (בין העצבנות למועד קבלת המחזור שלה), עשויה להקל עליכם ולו במעט בהתמודדות עם נקודות הרתיחה הרגשיות האלה. השינויים העזים במצב הרוח של בתכם הוא תופעה שכיחה, ולמעשה חלק בלתי נפרד מהתסמונת הקדם וסתית שמלווה בנאמנות נערות ומבוגרות רבות למחזור החודשי שלהן. תופעה זו באה לידי ביטוי באוסף תסמינים פיזיולוגיים ונפשיים, שעוצמתם משתנה מאחת לשנייה ובולטת בעיקר בגיל העשרה.
לנערה הסובלת מתסמינים קדם וסתיים מוצע לרוב טיפול תרופתי למניעת כאבים, כלומר טיפול שהוא סימפטומטי בלבד. הרפואה הסינית, לעומת זאת, מבקשת באמצעות דיקור (אקופונקטורה) וצמחי מרפא סיניים לחולל בגוף הנערה או האישה את השינוי הדרוש לצורך הפחתת העוצמה של התופעה, ואף העלמתה. לפי גישה זו, יש לטפל בשורש הבעיה, באמצעות זיהוי הסיבה שעומדת מאחורי הופעת התסמינים הללו.

לעצבנות: מתוק מן הטבע

קחו למשל את התנודות במצב הרוח שבהן פתחנו את הכתבה. אלה מוסברים על ידי הרפואה הסינית בהקשר של הנפש והדם. והנה הקשר: מכיוון שמערך הדם בגוף הנערה עובר שינוי בימים המקדימים לווסת, ישנה השפעה על הנפש – הקשורה לדם – והיא מאבדת מהשקט שלה. העצבנות ומצבי הרוח הם הדרך של הנפש לבטא את עצמה, ועלינו לאפשר לה להתבטא. במצב כזה, מומלץ דווקא לעודד את הנערה לאכול מתוק, מכיוון שהטעם המתוק מכניס הרמוניה למערכת העיכול ומשפיע על כל הגוף. ממרח תמרים, ריבת תמרים או תמרים שלמים יכולים לשמש כסוכרייה טבעית למצב רוח לא יציב.

לחולשה ודימום רב: מאכלים עשירים בברזל

בימים הקודמים לווסת, כמו גם בזמן הווסת, מתבגרות רבות מדווחות על תחושה חזקה של חולשה שתוקפת את גופן, לעתים בליווי כאבי ראש  וסחרחורות, לצד דימום רב. התופעה אופיינית יותר למתבגרות מאשר למבוגרות, בשל הנטייה של רבות מהן לחסר דם על פי הרפואה הסינית. בימי הווסת הגוף נחלש, ובשל הדימום הרב – הדם, שאמור להגיע לכל חלקי הגוף, לא תמיד מצליח להגיע למרומי הראש. נערות הסובלות מתסמינים אלו צריכות להקפיד על תזונה נכונה כחלק מאורח חיים בריא. עליהן לשלב בתזונה היומית שלהן בשר אדום, סלק אדום, אגוזי מלך, דגים ובעיקר מזון מזין ולא מהיר.
על פי הרפואה הסינית, דימום רב בימי הווסת מעיד על חולשה של רמת האנרגיה (צ’י) בגוף, מכיוון שאנרגיית הגוף שולטת על הדם ומאפשרת לו לזרום בכליו. מלבד תזונה שאינה מאוזנת, היעדר אנרגיה פיזית עלול להיווצר בעקבות סטרס בלימודים ובכלל (חשיבה, ריכוז ושקידה גוזלים מהגוף אנרגיה רבה), וכן בעקבות מחסור בשעות שינה – האופייני אף הוא לגיל ההתבגרות (חוסר איזון בין שינה ומנוחה לבין פעילות אקטיבית וערנית).

לכאבים ונפיחות: פעילות גופנית רציפה

התסמין הבולט והשכיח ביותר בקרב נערות הוא הופעת כאבים ונפיחות בתקופת טרום ימי הדימום ובימי הווסת  עצמם. בנוסף, יש המעידות על שינויים בפעילות מערכת העיכול. כאבים בבטן ובגב התחתון מעידים לרוב על כשל פנימי בזרימת האנרגיה התקינה של הגוף. הרפואה הסינית משייכת כשל זה למתיחות רגשית וללחץ פנימי מתפתח, הכלוא בגוף הנערה המתבגרת.

גיל ההתבגרות מאופיין בקונפליקטים רבים, הנובעים מהתעסקות יומיומית של מיצוב והגדרה אישית במעגל החברתי, כמו גם ממתח ולחץ סביב הלימודים והתמודדויות עם הצלחות וכישלונות. אחת הדרכים להתמודד עם המתיחות הרגשית הזו, לצד הטיפולים שמציעה הרפואה הסינית, היא לבצע בקביעות פעילות גופנית מכל סוג שהוא, מכיוון שפעילות של הגוף תורמת רבות לשחרור המתחים הכלואים. בנוסף לפעילות ספורטיבית, גם תרגולי נשימה עשויים לסייע לשחרור מתחים ולחצים הלכודים בגוף הנערה ולתחושת הרפיה ושחרור ממועקות פנימיות. הסיבה לכך היא  שהנשימה הכרחית להזרמת הדם והאנרגיה לצורך תפקוד הולם של הגוף. תרגול נשימתי יומי (ההמלצה היא על כמה פעמים ביום) מתבצע באמצעות נשימות עמוקות, תוך כדי שכיבה, אל בסיס הבטן התחתונה.
הקלה בכאבים מתאפשרת לעתים גם על ידי עיסוי מקומי באזור הכאב, תוך הפעלת לחץ מתון. ניתן לבצע את העיסוי בשמן ארומטי של גרניום או רוז, המשפיעים לטובה על נפש האדם.

לנשיות: היכרות עם הגוף ואינטואיציה נשית

מלבד התסמינים שאוזכרו, ישנם כמובן תסמינים קדם וסתיים נוספים, שחלק מהם עשויים להימשך גם בימי הווסת. למעשה, עד היום הוגדרו יותר מ-100 תסמינים כאלה, אך לא ניתן לזהות אותם על ידי בדיקות מעבדה או בדיקה גופנית מדויקת. מלבד אי הנוחות והכאב שכרוכים בתסמינים האלה, כאשר הם מופיעים בעוצמה גבוהה לפני ובזמן הווסת הם עלולים לשבש את אורח החיים של המתבגרת, אם בשל היעדרויות מבית הספר (במיוחד אם יש שיעור ספורט באותו יום) ואם בשל היעדרות מפעילויות חווייתיות כמו טיול שנתי (אם הוא נקבע למועד הווסת). אולם למרות הקושי האישי שמלווה את הנערה המתבגרת, חשוב שננסה להמחיש לה – בעיקר האמהות שבינינו – כי ימי הווסת מסמלים את השלבים הראשוניים בתהליך הטבעי שבו הופכת כל מתבגרת לאישה. כמו כן, הווסת מאפשר לנערה ללמוד רבות אודות גופה. הוא מעודד אותה להתעסק בגופה מחדש בכל חודש, ובדרך הזו הוא מעודד אותה לפתח רגישות אישית למתחולל בגופה ובנפשה, לאמוד שינויים והתפתחויות ולזהות בקלות קשיים וכשלים. ניתן גם להדגיש בפני המתבגרת את העובדה שהאינטואיציה הנשית המפורסמת, שהיא אחד היתרונות הבולטים של הנשיות, היא תוצאה של המבנה הפיזיולוגי המיוחד של האישה.

הכותבת היא מנהלת מסלול לימודי הרפואה הסינית במזרח מערב בת.ל.מ. (המרכז לטיפול ולימוד רפואה סינית בישראל); מטפלת ברפואה סינית קלאסית, מרצה לרפואה סינית ומנחה סדנאות בתחום הבריאות ואורח חיים נכון

הילדה מדוכדכת מאז שקיבלה את הווסת הראשונה. מה עושים?

כמה עולה לנו שנת לימודים “חינם” למתבגר?

רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.