fbpx

עולים כיתה

עולים כיתה

המעבר לחטיבת הביניים כחוויה מאתגרת ומעצימה

מעברים הם חלק בלתי נפרד ממציאות חיינו. כהורים אנו חווים גם את המעברים של ילדינו, לעתים אפילו בעוצמות גדולות יותר מאשר הם עצמם. המעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים נחווה על ידי חלק ניכר מההורים כסוג של קושי, וילדיהם חווים את הקושי הזה דרכם גם מבלי שיגידו דבר. המעבר נתפס בעיני רבים כיציאה מחממה עוטפת וכניסה למסגרת לימודים נוקשה – בלתי קשובה, זרה ומנוכרת – ולעתים גם כאתגר חברתי מאיים.

אצלנו בבית המצב היה שונה בתכלית, חיכינו לרגע הזה בכליון עיניים. בשל כך שלימדתי שנים ארוכות בחטיבת ביניים יכולתי לנסוך בילדיי רוגע וציפייה חיובית לתהפוכות שתביא עמה החטיבה.  דווקא שנות הלימוד בבית הספר היסודי נחוו על ידי כשגרה שוחקת, בלתי מאתגרת מכל בחינה. מנגד, ניסיוני כמורה בחטיבה סיפק לי את הידיעה וההכרה בכך שהמעבר הזה עשוי להיות מתגמל מאוד עבור ילדיי.

ואכן, זמן קצר לאחר שבכורתי שובצה בחטיבה יכולתי לחוש את התמורה: הבית התמלא חברים חדשים, שמחה, חוגים, לימודים מאתגרים והישגים מעולים, וכל אלה המחישו את גודל החגיגה. כשבני דור עבר לחטיבה החגיגה הייתה כפולה. האפשרות להתערות בחברה חדשה, להגדיל את מעגל החברים ולהתבלט גם בלימודים, פתחה בפניו צוהר לימים אחרים. תוך תקופה קצרה הפך בני למושא אהבה בקרב מוריו, בניגוד גמור לחוויה שלו בבית הספר היסודי. מילד דחוי ומציק הוא הפך לילד מקובל ואהוד, הישגיו בלימודים השתפרו, הוא הצטרף לתנועת נוער, התמיד בלימודי הג׳ודו שבהם החל כבר בכיתה א׳. שמחנו בשמחתו.

הורים רבים מעצימים בילד שלהם (בעיקר בבכור) באופן בלתי מודע את החששות שלהם מפני הכניסה לחטיבה. אין ספק, תהליך ההתבגרות תופס אז תאוצה ומגלה פנים חדשות שלא היו מוכרות קודם לכן. ההורים מביננו שלמדו בחטיבה בעצמם (אני ביניהם) חוו מן הסתם את המעבר הזה כחוויה מאתגרת, מעצימה ומחדשת, גם אם התלוו אליה קשיים כלשהם.

לסיום אני פונה אליכם, ההורים של תלמידים העומדים בפני המעבר לחטיבת הביניים. האם הכנתם את ילדיכם למעבר הצפוי? האם הילד/ה מצפה למעבר, שמח/ה לקראתו ומרגיש/ה בטוח/ה?
האם הצפתם בבית את החששות? עודדתם? חיזקתם?
ממקום מאוד אישי ומניסיוני הרב אני מנצלת במה זו כדי להציע לכם לראות במעבר לחטיבה הזדמנות פז לדרך חדשה ומסקרנת. ילדכם אינו הופך למספר ברשימת תלמידים, רוב המורים בחטיבות הביניים הם אנשים חמים ומקצועיים, המבקשים להכיר היטב את תלמידיהם, למנף את יכולותיהם ולגרום להם להרגיש שבית הספר הוא סוג של בית.
ולכל אותם תלמידים העתידים לעבור בסיומה של חופשת הקיץ אל חטיבת הביניים, אני מאחלת שפע של הצלחה!

אשמח לשמוע מכם תגובות, הערות או חוויות אישיות, כתגובות לבלוג, בעמוד הפייסבוק שלנו, או באימייל האישי: [email protected]

לפוסט הקודם של ריקי: אין סוף לקניות

בלוג: דבורית שומעת מבתה על החברה ש”הצטרפתה” (תרגום: התנשקה צרפתית)

כמה עולה לנו שנת לימודים עבור המתבגר?


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.