fbpx

כמה זה עולה לנו?

כמה זה עולה לנו?

הורים למתבגרים נדרשים להוציא מכיסם אלפי שקלים עבור שנת הלימודים של כל ילד: הציוד לבית הספר, תשלומי רשות וחובה, הטיול השנתי, שיעורים פרטיים, ויש עוד. חשבתם שהחופש הגדול יקר? בדקנו עבורכם כמה באמת עולה “חוק חינוך חינם”



כשנולד בני הקטן הרגשתי שחשבון הבנק מתמוטט מהוצאות: מטפלת, גן, חיתולים, דייסות. “אח”, נאנחתי בכבדות של אמהות עייפות, “זה פשוט לא נגמר”.
“ילדים קטנים הוצאות קטנות, חכי שהוא יגדל”, אמרה לי אמי, ואני הסתכלתי עליה במבט של “עוד חזון למועד”. המועד הגיע הרבה יותר מהר ממה שחשבתי, והחזון של אמי התממש (אמהות תמיד צודקות): ככל שהזאטוטים התבגרו, כך גם ההוצאות גדלו.
שנת הלימודים העומדת בפתח ממחישה זאת היטב: על ההוצאה הגדולה עבור ספרי הלימוד אין טעם להרחיב (המחאה ברחובות מדברת בעד עצמה) – הרי גם אם חשבתם שיש לכם ספרים מהבן הגדול תתאכזבו לגלות שעליכם לרכוש את המהדורה החדשה. אולם ההוצאה לא נגמרת בספרים. גם לא בילקוט הממותג והטושים הזוהרים שמתלווים אליהם.
ההוצאות הכרוכות באותו חוק חינוך חובה – חינם לכאורה, כוללות בין השאר תשלומי חובה ותשלומי רשות לבית הספר, שיעורים פרטיים – שכבר מזמן אינם מנת חלקם של “ילדים מתקשים במיוחד”, חוג אחד או שניים (אפשר בלי זה?). תוסיפו לכך הוצאות נלוות כמו טיפולים אורתודנטיים ליישור שיניים, או לחלופין טיפול של קוסמטיקאית בפצעי הבגרות (שלא לדבר על הפתעות לא רצויות, כמו בניית ציפורניים ולייזר ברגליים). ובואו נראה אתכם עכשיו חוסכים להם כסף לדירה.

הילד בתיכון? 1,000 שקל בלי למצמץ

על פי חוזר מנכ”ל של משרד החינוך: “תשלומי בית הספר נחלקים לתשלומים עבור שירותי חובה ועבור שירותי רשות. שירותי חובה הם שירותים שחייבים לשלם בעבורם גם אם לא צורכים אותם, ועמם נמנים ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. כל שאר השירותים הניתנים הם שירותי רשות – והורה רשאי להחליט שילדו לא יצרוך שירות מסוים ובמקרה זה לא לשלם עבור שירות זה”.

תשלומי הרשות כוללים יציאה להצגות ולמרכזי מבקרים וטיולים שנתיים – ועכשיו תגידו אתם, האם כהורים נוכל להתייחס לכך אחרת מאשר תשלומי חובה? איזה הורה יכול למנוע מהילד המתבגר שלו ליהנות עם חבריו לכיתה ולהרגיש חלק מהם?
אז בואו נתחיל לחשב: לביטוח תאונות אישיות, העומד על 34 שקל, יש להוסיף 30 שקל עבור ביטוח בריאות השן – וזאת לכל שכבות הגיל (סך הכול 64 שקל). בתשלומי ה”רשות” נמצא את סל התרבות, שבכיתה ה’ עומד על 99 שקל ועולה בהדרגה משנה לשנה עד שמגיע ל-176 שקל בשמינית.
גם מסיבת הסיום הולכת ומתייקרת ככל שהילד שלנו גדל: החל ב-54 שקל לתלמיד בכיתה ה’, המשך ב-75 שקל לתלמיד בכיתה ח’ וכלה ב-200 שקל לתלמיד המסיים את השמינית. לכך יש להוסיף 24 שקל עבור המסיבה הכיתתית בכל גיל.
תשלומי הרשות כוללים גם תשלום עבור הטיול השנתי, שלבטח לא תרצו למנוע מילדיכם: אם בכיתה ה’ שילמתם 252 שקל, בשמינית כבר מדובר בסכום של 616 שקל (עבור שלושה ימי טיול). הוסיפו לכך את שיעורי של”ח (שדה, לאום, חברה) וידיעת הארץ, המתקיימים בחטיבות הביניים ובתיכונים, והרי לכם עוד 150 שקל לסל התשלומים.
אגב, בחלק מהיישובים מופעל בבתי הספר פרויקט של השאלת ספרי לימוד, שעלותו היא 320-280 שקלים לתלמיד. עלות זו עשויה אמנם לחסוך הוצאה כבדה יותר של ספרי הלימוד, אך כאמור יש להביא בחשבון שלפעמים אין אפשרות להשתמש בספרים מיד שנייה בשל השינויים ממהדורה למהדורה.
עוד חשוב לציין כי חוזר המנכ”ל של משרד החינוך אוסר גבייה של ועד הורים כיתתי, אך למרות זאת בכיתות רבות מתבצע איסוף כספים על ידי הוועד, לבקשת ההורים, שעומד בדרך כלל על 200-100 שקל לתלמיד.
להוציא את הסעיף האחרון, הנוגע לספרי הלימוד, ואת התשלום האפשרי לוועד – הסכום שהורה משלם עבור שירותי החובה והרשות למתבגר שלו נע בין 493 שקל בכיתה ה’, ל-849 שקל בחטיבה ו-1,230 שקל בכיתה י”ב.
ההוצאה הזו, הנעה סביב אלף שקלים במהלך התיכון, אינה כוללת הוצאות הנדרשות מההורה במקרים שבהם הילד לומד במגמות ייחודיות כמו מדעים או אמנויות – הוצאות אלה מתבצעות בנפרד ונעות בדרך כלל בטווח שבין 600 ל- 1,700 שקל לשנה. בבתי ספר פרטיים, אגב, העלות עבור חודש לימודים היא בדרך כלל 800-500 שקל לחודש(!), כלומר מגיעה לא פעם לעשרת אלפים שקל בשנה – כמעט כמו שנת לימודים באוניברסיטה.

ציוד והעשרה למתבגרים

ככל שהילדים שלנו גדלים, כך נדרש מהם ציוד משוכלל ויקר יותר. מחשבון מדעי עם כל הפונקציות הנדרשות יעלה לנו 200-50 שקל; ההוצאה עבור תרגומון (רק לתלמידים עם הקלות) תעמוד על 400-200 שקל; לבחינת הבגרות באנגלית נדרשים הילדים להגיע עם מילון אוקספורד שעולה כ-100 שקל; והעלות של כל “מיקודית” (ספר הכנה לבגרות, שאין היום תלמיד שלא נעזר בו על אף שאינו מחויב בכך) היא כ-70 שקל – כעת הכפילו במספר הבגרויות המצפות לילד בשנה הקרובה.
ההוצאה עבור ציוד נלווה יחד עם ההוצאה הגדולה המצפה לנו במהלך השבועיים הקרובים עבור ספרים וחוברות לימוד, מאלצות אותנו להיפרד מעוד אלפייה (בנוסף על תשלומי הרשות והחובה) – בדרך לשנת הלימודים של המתבגר. כלומר: סך הכול 2,000 שקל עוד לפני שהוא ממש התחיל ללמוד.
אבל זו רק ההתחלה, כי במהלך שנת הלימודים מצפות לכם הוצאות נוספות: הסתכלו סביבכם על כל תלמידי התיכון שאתם מכירים – כמה מהם אינם נעזרים בשיעורים פרטיים כדי לצלוח כראוי את הלימודים והבגרויות במתמטיקה, אנגלית ולשון? אין מנוס, ברגע שחצינו את סף כיתה ז’, במקרה הטוב, מומלץ לנו לפתוח תוכנית חיסכון לטובת המורה הפרטי (ככה זה כשיש 40 תלמידים בכיתה). עלות שיעור פרטי היא 90- 120 שקל לשעה. בחישוב השנתי תגיעו בקלות לכמה אלפים!
אם הלכתם לאיבוד, אז עד עכשיו הוצאנו כ-5,000 שקל על שנת הלימודים, וזה מבלי להזכיר מותרות – שבינינו, הם חלק בלתי נפרד מחיי המתבגר.
קחו למשל חוגים. אם נרצה להעשיר בתוכן את שעות הפנאי של הילד שלנו, נרשום אותו לחוג אחד לפחות. בכיתה ה’ חוג כזה יעלה לנו בממוצע כ-150 שקל בחודש. ואילו בגילאי התיכון, חוג נגינה או ריקוד יכול לעלות לנו גם 400 שקל לחודש (הורים לחובבי גיטרה צעירים מבינים על מה אני מדברת – השיעור בדרך כלל פרטי ולכן יקר יותר).

בילויים ומותגים – החישוב עליכם

את הבילויים בערבים – לקולנוע, לפיצה או למועדון – אנחנו משאירים לכם לחשב בעצמכם, כל אחד לפי הרגלי הבילוי שלו. אתם בטח כבר יודעים שזה ממש לא כסף קטן (אם לא, אז שבו לחשב – אולי אתם בהדחקה).

ובחזרה לשנת הלימודים: אם הילדה המתבגרת שלכם מוכנה להיכנס בשערי בית הספר בלי “היינס” (היום אפילו את סמל בית הספר מדפיסים על חולצה ממותגת, מה שאומר – 150 שקל לחולצה), ואם אחיה המתבגר מוכן לצעוד פנימה בלי דיזל חדש או נעלי ספורט יוקרתיות בשווי של כמה מאות שקלים – התמזל מזלכם ותוכלו לחסוך איזו אלפייה. אולם כך או כך, כפי שראיתם, הורים למתבגרים נאלצים להוציא מכיסם כמה אלפי שקלים במסגרת היענותם לחוק חינוך חובה. פלא שיש מחאה שם בחוץ?

המדריך המלא לפתיחת חשבון למתבגר

8 עצות לצמצום עלויות בהפקת בר/בת מצווה לילד

רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. כל מילה בסלע – אבל כמו שאמא שלך אמרה, חכי, שהם יגדלו, זה לא נגמר עם המתבגרים, ואחרי התיכון ההוצאות שלנו ההורים רק גדלות.
    ראית חייל שמצליח להסתדר עם משכורת צבאית???
    ואיך יכול ה”בוגר” לשפר בגרויות, להתכונן לפסיכומטרי או ללמוד באוניברסיטה בלי ה”גב הכלכלי” של ההורים?
    אז פלא שיש מחאה שם בחוץ?

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.