fbpx

לילה ראשון בלי אמא

לילה ראשון בלי אמא

 

האם מקובל להתקשר ישירות למפקד? מה עושים אם מישהו מתנכל לילדכם? האם יש סיכוי לשנות את השיבוץ שהילד יקבל? וגם: מה הכי חשוב שתכניסו לו לקיטבג? 10 דברים שכל אמא למתגייס צריכה לדעת לפני שהילד שלה יוצא לטירונות


רק אתמול הוא ניגש לבחינות הבגרות והשתתף בחזרות למסיבת הסיום, אבל בשבועות או בחודשים הקרובים הוא עתיד להתגייס לצה”ל ולהפוך בין רגע מתלמיד תיכון מתבגר לחייל לכל דבר. ולא יעזור, גם אם הכנו את עצמנו זה מכבר לרגע שבו הגוזל יפרוס כנפיים, ככל שהולך וקרב מועד הגיוס כך גם מתגברת החרדה מפני הלא נודע ואינספור שאלות צפות ועולות. לרגל הגיוסים הגדולים של אוגוסט, אספנו מאמהות שאורזות את הקיטבג את עשר השאלות הכי בוערות, אלו שלא נותנות להן מנוח, וארזנו עבורכם את התשובות בעזרת דובר צה”ל.

הערה: בכתבה נעשה שימוש בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אולם ההתייחסות היא באותה מידה גם לחיילות לעתיד.

[fancy_box]

העצה העשירית

רגע לפני שאתם נשאבים לטרוף הקניות

לקראת הטירונות נוטים המתבגרים והוריהם להיכנס להיסטריית קניות. בערך כמו אישה לפני לידה, גם כאן ירעיפו עליכם מכל עבר עצות לציוד הכרחי בטענה שהילד שלכם לא יוכל לשרוד את השבועות הקרובים בלעדיו. אבל לפני שאתם משאירים את כל המשכורת האחרונה שלכם בסניף ריקושט הקרוב לביתכם, גייסנו עבורכם עצה או שתיים:
“צה”ל מספק את כל הציוד הנדרש למועמד לשירות ביטחון, ולכן מומלץ להמתין ליציאתו הראשונה של המתגייס לביתו ורק עם שובו לבדוק מה הוא מרגיש שחסר לו”, מציע הדובר. “אם החייל מעוניין להצטייד בציוד נוסף, חשוב להפעיל שיקול דעת”.
ואמא מנוסה למתגייס מוסיפה: “הרשתות המספקות את הציוד לצבא ינסו להעמיס עליכם דברים שלא בהכרח נחוצים לילד שלכם. מה שהכי חשוב זה לשלוח יחד עם הילד משהו שיזכיר לו את הבית, תמונה, חטיף שהוא אוהב או כל דבר אחר שיגרום לו לחייך בשעה שהוא פותח את התיק או סתם מרגיש עייף“.
[/fancy_box]

 

פחות דיסטנס, יותר קשר

1.
האם אפשר להתקשר למפקד באופן ישיר, אם עולה הצורך?
דובר צה”ל השיב בחיוב על השאלה המטרידה הזו, ואמהות מנוסות לחיילים מיהרו להוסיף כי היום הקשר עם המפקדים בצבא הוא אישי יותר מאשר בעבר: “מקובל בהחלט להתקשר למפקד, לדבר ולשאול בהתאם לצורך – כל עוד לא מנג’סים כמובן. רוב המפקדים נוטים לגלות סבלנות רבה ולענות תמיד”.

2.
אחד הפחדים של ההורים הוא ההשלכות הרגשיות שיהיו לגיוס על ילדם. במקרה שבו המתגייס נקלע למשבר נפשי, מה ניתן לעשות? למי עליו לפנות?
“במקרים כאלה, על החייל לפנות למפקדו הישיר או לרופא היחידה, על מנת שיפנה אותו לקצין בריאות הנפש – הגורם המוסמך לטיפול בנושא”, משיב הדובר. “בכל מקרה, אם החייל מרגיש שהעניין דוחק ודורש טיפול מיידי, הוא יכול לפנות ישירות לקצין בריאות הנפש”.

3.
למי ההורים עצמם יכולים לפנות אם הם חשים כי בנם במצוקה?
“ההורים יכולים לפנות למפקדו הישיר של בנם או בתם. בנוסף הם יכולים לפנות לקצינת פניות הציבור 03-5691000 – מוקד הזמין 24 שעות”.

 

4.
האם למתגייס יש גישה ישירה למפקד שלו? במילים אחרות, עד כמה הדיסטנס חמור, בייחוד בתקופת הטירונות?
“קיימים אמנם נהלים של מרחק פיקודי בין מפקד לפקוד, אך יחד עם זאת המתגייס יכול ואף צריך לפנות למפקדיו בכל נושא שבו הוא נזקק לעזרה”.

5.
האם יש למתגייס כתובת במקרה שבו הוא חש יחס מחפיר או מעליב מצד מפקדיו, או לחלופין מצד אחד החיילים או קבוצת חיילים?
“תלוי במקרה, אך באופן כללי המתגייס יכול לפנות לגורמי הסגל ביחידה שלו או לקצינת פניות הציבור בצה”ל בטלפון: 03-5691000 – מוקד הזמין 24 שעות ביממה”.

6.
מה ניתן לעשות אם המתגייס סבור כי קיבל תפקיד שאינו מתאים לו בתום הטירונות?
“אם המתגייס חש שהתפקיד שאותו נבחר לבצע אינו תואם את יכולותיו או שאיפותיו, רצוי שיפנה למפקדיו כדי לנסות למצוא פתרון מיטבי. בנוסף, קיימת בידיו האפשרות לבקש ממפקדו הישיר טופס שינוי שיבוץ במטרה להשתבץ מחדש על ידי גורמי השיבוץ ביחידת מיטב”.

7.
האם צה”ל ערוך לספק לילד שלי ציוד מתאים בימים חמים או קרים במיוחד, בהם הוא  מצוי בשטח?
“צה”ל ערוך לספק ציוד לחיילים בתנאי מזג אוויר שונים. הציוד מסופק לחיילים על ידי אפסנאות היחידה”.

8.
אם ידוע לנו על בעיה כמו אלרגיה או רגישות שממנה הילד סובל, אך הוא אינו רוצה שהצבא ידע מזה (למשל כדי למנוע הורדת הפרופיל) – האם אנחנו מחויבים לדווח על כך?
“לאור העובדה שהחייל הינו בגיר ומלאו לו 18 שנים, ההחלטה לדווח על בעיה כזו או אחרת נתונה בידיו. אולם ישנה חשיבות גבוהה מאוד להצהרה על כל פרט רפואי בפני גורמי הרפואה בצה”ל,  לצורך מניעת מצבים לא נעימים במהלך השירות הצבאי”.

9.
מהם הנהלים לגבי שמירת קשר טלפוני עם הבית במהלך הטירונות?
“טירונים זכאים להפסקה יומית, שבה הם יכולים ליצור קשר עם הבית. הפסקה זו מכונה ‘שעת ט”ש’, כלומר שעת טרום שינה”.

הבן החליט להתגייס לקרבי ואת בפאניקה. מה עושים?

איך נעודד את המתבגרים שלנו להיכנס לכושר?

סמים בקרב בני נוער: תמונת מצב מדאיגה!



 

 

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.