fbpx

האם אלכוהול יכול להרוג?

האם אלכוהול יכול להרוג?

הוד קציר, ת.ל.מ: “המפגש בין צעיר בגיל ההתבגרות ובין האלכוהול עלול להיות קטלני”. אמיר דלומי, עמותת עלם: “היו אמפתיים והחלטיים בעת ובעונה אחת”. מומחים מתייחסים לרצח הנער על ידי חברו בערב שבת, בעת שהיו תחת השפעת אלכוהול


בסוף השבוע נדקר למוות נער בן 16 על ידי חברו, במהלך קטטה שהתפתחה ביניהם בתום מסיבה ביתית שבמהלכה שתו אלכוהול. המקרה המזעזע מצטרף לשורת מקרים מצערים שבהם מעורבים מתבגרים על רקע שתיית אלכוהול, שהאחרון בהם אירע רק לפני כחודש.
האסון בליל שבת העלה הרבה סימני שאלה. האם צריכת אלכוהול לא מבוקרת עלולה להוביל לרצח כל כך מזעזע? אם מתבגרים רגישים יותר להשפעות האלכוהול מאשר מבוגרים? האם הוכח קשר בין אלימות לאלכוהול? ואולי הבעיה נובעת בכלל מהחינוך הבעייתי של הדור הצעיר, ומנטייה לאלימות?
הוד קציר, פסיכולוג קליני מומחה, מתמחה בבני נוער ומבוגרים ומומחה להתמכרויות, ת.ל.מ – רשת לטיפול פסיכולוגי, ייעוץ ואבחון: “המפגש בין הצעיר בגיל ההתבגרות ובין האלכוהול עלול להיות קטלני. מצד אחד, הצעיר מתמודד עם אחת התקופות הסוערות בחייו: הוא נפגש עם דחפים בעוצמה גבוהה, לעתים עד כדי קושי בשליטה והכלה, הוא עסוק בבניית הזהות שלו כאדם ובערכו העצמי. נוסף על כך, הוא רגיש מאוד לעצמו ולסובב אותו. במילים אחרות, פעמים רבות הוא מבולבל, מסוכסך עם עצמו, לעתים חש בפסגת העולם ולעתים בתחתיתו.
“לסביבה – הורים, חברים, מסגרות – יש תפקיד מרכזי במשא ומתן שהצעיר מנסה לקיים עם עצמו (מה אני שווה? כמה גבר אני? האם אני יודע לשמור על עצמי? האם אני כמו כולם? ועוד שאלות רבות שנשאלות בהקשר החברתי).
בצד השני נמצא האלכוהול, סם לכל דבר ועניין, משנה מצב רוח וממכר. הצעיר, עם הבלבול בזהות והניסיון לאזן בין חלקים שונים וסותרים, עשוי למצוא באלכוהול נחמה והרגעה. פעמים רבות זה נגמר בכך שנפגוש צעיר שיכור ומנומנם, לעתים מקיא, במצב רוח טוב או רע. במקרים אחרים ההשפעה היא קיצונית. אם השתייה הופכת להיות סממן לגבריות, אם יש תחרות סביב “מי מסוגל לשתות יותר”, אם נכנסים ענייני כבוד וערך – כמו ריב על נערה – זה עלול להיגמר באסון. האלכוהול, השייך למשפחת הסמים המעכבים, מעכב את השליטה והבקרה והצעיר, שחש פגוע ממשהו שנאמר או נעשה, משוכנע שהוא חייב להגן על עצמו (הרי הוא כבר גדול – חייב להגיב, להראות לעצמו ולאחרים שהוא בעל ערך). מכיוון שהאלכוהול מספק אשליה של כוח ומעכב את העכבות, קצרה הדרך לאלימות קשה, קטלנית ונוראה”.

אמיר דלומי, מנהל תחום מרכזי מידע וייעוץ “הפוך על הפוך” בעמותת עלם, מוסיף: “מחקרים מראים שהרוב המוחלט של בני הנוער בגילאי 13-18 שותים לפחות אחת לחודש. האלכוהול היה תמיד חלק מהתרבות ומחיי היומיום שלנו. הוא נמצא על המדף בכל בית, אנחנו מבשלים איתו ומקדשים עליו. אנחנו המבוגרים אוהבים אותו ושותים אותו, מה שמקשה עלינו עוד יותר את נקיטת העמדה בשיח מול בני הנוער על הנושא”.
אז מה אנחנו כהורים צריכים לעשות?
דלומי: “השימוש באלכוהול מספק בצורה מעוותת כמה מהצרכים החזקים ביותר בגיל ההתבגרות: הצורך להשתייך לקבוצת השווים, הצורך בעצמאות ובאוטונומיה והצורך בהסתכנות ובסיפוק מיידי. כל מבוגר חייב להבין זאת לפני שהוא פותח שיחה עם המתבגר/ת שלו בנושא על אלכוהול. כל גישה המציגה רק את ההיבטים השליליים הטמונים בצריכת אלכוהול מרחיקה את בני הנוער ואינה נתפסת כאמינה על ידם.”היו אמפתיים והחלטיים בעת ובעונה אחת. תנו לנער את ההרגשה שאתם מבינים את המורכבות שאיתה הוא מתמודד ודברו בהחלטיות על הסכנות ועל המחירים שיש לשתייה מופרזת. יותר מכול, בני הנוער רוצים שנדבר איתם, שנראה אותם. כשתנסו, תופתעו לגלות שהם יענו לכם תשובות כנות וגלויות. לפעמים נדמה שהם מחכים לשאלה הפשוטה ביותר”.
מה נחשב “שימוש מופרז באלכוהול” בבני נוער, וכיצד נוכל כהורים לשמור שילדינו לא יאבדו את הראש?
ילדים עלולים לסבול מהתעללות אלימה מצד חבריהם בלי שנדע על כך. סימנים שצריכים להדליק אצלנו נורה אדומה
רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.