fbpx

רואים רחוק

רואים רחוק

ישנן שלוש דרכי טיפול בקוצר ראייה: הרכבת משקפיים, עדשות מגע וניתוח לייזר. מהם היתרונות והחסרונות בכל אחת מהשיטות, והאם ניתן לבצע ניתוח לתיקון הראייה כבר בגיל ההתבגרות? המדריך המלא לראייה חדה


בשנים האחרונות חלה עלייה בשכיחותן של בעיות ראייה ברחבי העולם, אולם רוב הרופאים סבורים כי לא ניתן לייחס זאת לבהייה הממושכת במסך המחשב והטלוויזיה. “בספרות המקצועית אין אישוש לכך שבהייה במסכים מהווה גורם לקוצר ראייה. צפייה מקרוב עלולה לגרום לתחושות של חוסר נעימות ואי נוחות, אך לא לנזק ממשי בראייה”, אומרת ד”ר רונית יגב, מומחית לרפואת עיניים בילדים בבית חולים סורוקה. ד”ר יגב מציינת כי בעיית הראייה הנפוצה ביותר בקרב בני נוער היא קוצר ראייה (מיופה), ומסבירה כי הגורמים לליקוי הם גנטיים וסביבתיים. “היסטוריה משפחתית של מיופה מגדילה את הסיכון שהילדים יסבלו מכך”, היא אומרת, אולם גם לשינויים הפיזיולוגיים המאפיינים את גיל ההתבגרות ישנה השפעה: “קוצר ראייה הוא בלתי הפיך, אך הגדילה המואצת בגיל ההתבגרות אינה פוסחת על העיניים – ועל כן הבעיה עלולה להחמיר. זו בעיה הגדלה עם הגיל. כלומר, בגיל ההתבגרות הנער מתפתח וגדל, וכך גם העין, יחד עם ליקוי הראייה”.

משקפיים: ללא סכנה של זיהומים וסיבוכים

ד”ר יגב מציינת כי משקפי ראייה יכולים לסייע בליקויי ראייה שונים: “לצורך ראייה מדויקת וחדה, על קרני האור להתמקד ברשתית. הקרנית והעדשה גורמות לשבירת קרני האור ותורמות למיקוד התמונה ברשתית. כשהקרנית והעדשה מקומרות ברמה גבוהה, ישנו מצב של קוצר ראייה. במצב זה, הראייה למרחק קצר (מקרוב) היא טובה, אך הראייה למרחק רב אינה טובה. התיקון האופטי הינו עדשת מינוס – עדשה קעורה המפזרת את קרני האור וגורמת להם להתמקד ברשתית.
“ברוחק ראייה (היפרמטרופיה), העין קצרה או שהקרנית והעדשה פחות קמורות. במקרה כזה, ישנה ראייה טובה למרחקים גדולים, אך הראייה מקרוב אינה טובה. התיקון הינו עדשת פלוס – עדשה  קמורה  הממקדת את קרני האור ברשתית”.
מה היתרון של משקפי ראייה על שאר הפתרונות הקיימים?
“משקפי הראייה נוחים לשימוש ומונעים את הסכנה של זיהומים, הקיימת בשימוש בעדשות ראייה”.
האם בני נוער סולדים מהרכבת משקפי ראייה?
“לאו דווקא. היום ניתן לראות יותר בני נוער החפצים במשקפיים ורואים בו גם אביזר אופנתי. יש אפילו נערות הרוכשות משקפיים ללא הצורך בתיקון אופטי”.
האם בעיות ראייה אינן עלולות למנוע מצעירים לעשות פעילות ספורטיבית, כגון ריקוד או כדורגל?
“לא. בזמן הפעילות הספורטיבית אפשר להשתמש בעדשות מגע, או לחבר את המשקפיים עם התקן מיוחד או שרוכים”.

עדשות מגע: להיות עם, להיראות בלי

מאיזה גיל מומלץ להתחיל את השימוש בעדשות מגע?
ההמלצה היא לא להתחיל את השימוש בגיל צעיר מדי, מכיוון שאז קשה יותר להקפיד על כללי ההיגיינה, המהווים גורם קריטי בשימוש בעדשות מגע”.
אילו סכנות ייתכנו עקב חוסר הקפדה על כללי היגיינה?
“חוסר היגיינה מעלה את הסיכון לפתח זיהומים, ואלו עלולים להתפתח אפילו לכיבים בקרנית ולהשפיע באופן חמור על הראייה. על כן, אין לישון עם עדשות מגע וגם לא מומלץ להרכיב אותן ברציפות זמן ממושך מדי.
בעיה נוספת בעת הרכבת עדשות מגע היא חוסר אספקת חמצן מספקת לקרניות, ועקב כך צמיחת כלי דם בקרנית”.
האם השימוש בעדשות רכות חד פעמיות מפחית את הסכנות הללו?
“בעיקרון כן. השימוש בהן מקטין את התגובה העינית לעדשות, כלומר את החלבונים ששוקעים בקרנית העין ויוצרים דלקות”.
האם ישנו שוני מהותי בין עדשות מגע קשות לעדשות רכות?
“מבחינת הנושא הזיהומי יש הבדל, אבל הפתרון הטוב ביותר הוא להשתמש במשקפיים. אם בכל זאת מעדיפים עדשות, אז העדשות הקשות מומלצות. על אף שקל הרבה יותר להסתגל להרכבת עדשות מגע רכות, השימוש בעדשות הקשות עדיף מבחינה בריאותית. עדשות מגע קשת הן יותר אווריריות, החמצן עובר יותר טוב ומאפשר לעין לנשום וכך הסכנה לקרנית פחותה”.
האם ישנם מקרים שבהם מומלץ להשתמש דווקא בעדשות ראייה?
“לעתים ישנה בעיה של קרנית מעוותת, ועדשות יכולות לפתור את הבעיה הזו טוב יותר ממשקפי ראייה. יתרון נוסף הוא כאשר ליקוי הראייה הוא במספרים גבוהים, מכיוון שאפקט ההקטנה בעדשות (הקטנת האובייקט הנראה) הוא קטן יותר מאשר במשקפיים, ולכן הן מטפלות יותר טוב בליקוי הראייה”.
מהו הדגש החשוב ביותר שהיית רוצה להעביר למשתמשים בעדשות מגע?
“כדי להימנע מזיהומים, חשוב ביותר להקפיד לא להירדם עם עדשות המגע”.

ניתוחי לייזר: בני נוער, המתינו בסבלנות!

“ניתוחי לייזר לתיקון הראייה משנים את קמירות הקרנית, ועל ידי כך משנים את כוחות התשבורת של הקרנית. למעשה, הדבר זהה לפעולה של עדשות המשקפיים”, מסבירה ד”ר יגב.
אין ספק, ישנם לא מעט מתבגרים ובני נוער שהיו שמחים להסיר את המשקפיים והעדשות, יחד עם כל חוסר הנוחות הכרוכה בהם, גם במחיר של ניתוח. אולם ד”ר יגב מדגישה כי יהיה עליהם להמתין לפחות עוד כמה שנים. “ניתוח להסרת משקפיים אינו מומלץ כלל לצעירים”, היא מדגישה.
מהי בעצם הסיבה לכך שלא מקובל לבצע את הניתוח לילדים ולבני נוער?
“ישנן סיבות רבות, אך העיקרית בהן היא פעולה הגדילה והצמיחה, שמואצת בגיל ההתבגרות ומשנה את גודל העיניים. כלומר, האפקטיביות של הניתוח עלולה להינזק כאשר העין ממשיכה לגדול אחרי הניתוח”.
אז מאיזה גיל מומלץ לעבור ניתוח להסרת משקפיים?
“ניתוחים אלו אינם מומלצים לפני גיל 20 . גם בגיל מאוחר יותר, יש לבחון את התייצבות המספר בבעיית הראייה, ולא לערוך את הניתוחים לפני שישנה התייצבות כזו”.
אילו עדשות מגע מומלצות לילדה בת עשר?
האם משקפי הראייה הפכו לפריט אפנתי?
רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.