fbpx

אלימות כלפי נשים: האם ניתן למגר את התופעה

אלימות כלפי נשים: האם ניתן למגר את התופעה

בתקופה האחרונה מתרבים הדיווחים על מקרי אלימות של גברים כלפי בנות זוגם, ולמרבה הצער לא פעם זה מגיע אפילו עד לכדי רצח. למה זה קורה? האם התופעה חייבת להיות חלק מחיינו? והאם ניתן להכחידה או לפחות להקטין את מספר הקרבנות?

פעמים רבות אנשים מתקשים להבין את תופעת האלימות במשפחה של גברים כלפי נשותיהם, ולעתים קרובות הכעס הוא דווקא על בת הזוג אשר “נשארת איתו” למרות ההשפלות והאלימות שהיא סופגת במהלך השנים. על מנת להבין טוב יותר את התופעה, חשוב להבין מה הם מאפייני האישה המוכה והגבר האלים ומהי הדינמיקה האלימה. כמו כן חשוב להבין מהו איבוד שליטה וכיצד הוא משפיע על ההתנהלות של כולנו.

זוגיות אלימה ניתנת לאבחנה כבר בשלבים הראשונים של הקשר וניתן לזהות “נורות אדומות” החל מהרגע הראשון, בהן: קנאה קיצונית,
בידוד אטי של בת הזוג והרחקתה מחברות ואף ממשפחת המוצא, שליטה בכל רגע נתון בחיי בת הזוג, שאלות ו”חקירות” על כל רגע שבו היא לא הייתה לידו או אתו עד כדי מעקב, חיזור מבלבל שבתחילה יכול להיתפס כמחמיא מאוד ואף גורם לתחושת הערצה ואהבה, אך בסופו של דבר הוא מוגזם וגורם לתחושת מחנק, הגבלת החופש האישי ופחד.

אישה מוכה, אם כך, יכולה לחיות בסיטואציה שבה היא נשלטת, מנוהלת ומנווטת. ולשאלה מדוע היא לא קמה ועוזבת יש תשובה אחת – היא פוחדת! זר לא יבין זאת, אולם הפחד שבו הן חיות הוא משתק וחזק מהכול.

אז מדוע הם רוצחים את נשותיהם?

על מנת בכל זאת לנסות להבין את הסיטואציה המורכבת, חשוב לדעת מה הם מאפייניו של הגבר האלים. הדבר העיקרי שמכתיב לו את התנהגותו היא חרדת הנטישה. זאת גם הסיבה שמרבית הרציחות מתרחשות דווקא לאחר הפרידה, מה שלעתים קשה לנו להבין. אותו גבר אלים לא מסוגל להכיל את המחשבה שהאישה שהיתה איתו כבר לא שלו ולא בבעלותו יותר, והוא נקלע לחרדה ברגע שהם נפרדים. אותה חרדה “גדולה עליו”, הוא לא יכול להכיל את המחשבה והתחושה שהם לא יחד והוא מקבל את ההחלטה ההרסנית “אם לא שלי, אז היא לא תהיה של אף אחד”, או כמילות השיר – ” בלעדייך אני חצי בן אדם, בלעדייך אני בעצם כלום”.

האישה המוכה, שנמצאת בדינמיקה אלימה, חיה תחת שליטה, השפלות, אלימות על כל גווניה – פיזית, מילולית, מינית, כלכלית ועוד, ובעיקר תחת איום מתמיד ופחד שהגבר האלים ינהג באלימות כלפיה בכל רגע נתון.

מה ניתן לעשות?

ישנם כמובן גורמים רבים ונוספים שמשפיעים על הדרך שבה נוצרת אלימות, ולא רק בקרב בני משפחה, אלא בכלל. המרכיב החשוב והעיקרי הוא השליטה, או יותר נכון חוסר השליטה בכעסים. ההבדל בין אדם שכועס ומגיע לאלימות לבין אדם שכועס ולא נוהג באלימות, היא יכולת השליטה באותו רגש מוכר – הכעס. לכן, במהלך תהליך טיפולי בגברים מכים מתקיימת למידה של כל הנושא והם לומדים לשלוט בכעסים שלהם, על מנת לא לאבד שליטה ולהגיע לאלימות.

כפי שציינתי, הנושא מורכב ולא מסתיים בשליטה בכעסים, אך בתור התחלה, חשוב שנבין שניתן להימנע מהרבה מאוד אירועי אלימות, לא רק בין בני זוג אלא גם בכביש, באירועים חברתיים של בני נוער ועוד – אם רק נלמד כולנו לבטא את הרגשות שלנו ובעיקר את הכעס, בצורה מילולית שאינה פוגענית או משפילה, אינה פרובוקטיבית ומאפשרת התחלה של דיאלוג ופתרון בעיות בדרך נורמטיבית ובריאה.

הכותב הוא עו”ס קליני, קב”ן במיל. המתמחה בחוות דעת לצבא, הכנה, תמיכה, ייעוץ והכוונה למלש”בים, חיילים והורים

לקחת אחריות, לעצור את האלימות

ויצו: אחד מכל שלושה ישראלים מכיר אישה הסובלת מאלימות

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.