fbpx

זה מתחיל מבפנים

עצומה חדשה שנלחמת למען הבריאות של הילדים שלנו, קוראת להכניס שיעורי תזונה נכונה לתוך מקצועות הליבה בבתי הספר

כשלימדתי בישול בבתי ספר נחרדתי לראות את הארוחות שהילדים היו מביאים עמם ללימודים. בעקבות כך, החלפתי את השומן, הסוכר והקמח הלבן שבהם היינו משתמשים בקטניות, דגנים מלאים, פירות וירקות, והשינוי בהרגלי התזונה שלהם קרה לנגד עיני. עכשיו אני מנסה להכניס את התוכנית ללימודי הליבה ולשפר את בריאותם של כלל ילדי ישראל

הילדים שלנו אוכלים גרוע מאוד. אנחנו מעמיסים עליהם מאכלים עתירי שומן, מטוגנים, חטיפים וממתקים רק כי אנחנו מוותרים להם ונותנים להם לאכול את מה שהם אוהבים ולפעמים, צריך להודות, כי זה פשוט יותר קל ומהיר להכין. אבל צריך לזכור – מה שהילדים שלנו מכניסים לפה ישפיע על הבריאות שלהם בעתיד, על אורח החיים שלהם ואפילו על מעמדם החברתי.

סיבה לדאגה

הנתונים בארץ מזעזעים – ילדי ישראל ניצבים בראש הדירוג בהשמנת יתר באירופה ובמקום השני בעולם עם 12.6% מהילדים המוגדרים כסובלים מהתופעה ו-28.8% הסובלים מעודף משקל. השמנת יתר בקרב ילדי ישראל עלתה ב-32 אחוזים בתוך שני עשורים, ולפי דו”ח ארגון הבריאות העולמי, בתוך פחות מעשור המספר יזנק ב־50 אחוז ומספר הילדים השמנים והסובלים מעודף משקל בארץ יגיע ל-740 אלף.

כשלימדתי בישול בבתי ספר לפני מעל לעשור, נחרדתי לראות את האוכל שמביאים עמם הילדים להפסקות עשר: שוקולדים, גבינות עתירות שומן, מרגרינה, לפעמים הם אפילו היו אוכלים משולשי פיצה כארוחה. החלטתי שאני לא יכולה להמשיך ולעשות את זה לילדים. לא יכולה להכין איתם מאכלים מקמח לבן, לא יכולה לתת להם לאכול אוכל מטוגן, לא יכולה לראות אותם אוכלים מאכלים עתירי סוכר ושומן טראנס בגללי. לא ישנתי טוב בלילה. הרגשתי שאני מרעילה אותם במו ידיי!

החלטתי שאני רוצה ללמד, להסביר ולהראות לילדים איך אפשר אחרת. הבנתי שכדי שהילדים יפנימו את השינוי שהם צריכים לעשות, הם חייבים להבין מה בריא לגוף שלהם, מה הם מכניסים אליו ומהן ההשפעות של האוכל עליהם. כמו שכולנו יודעים, גם הרבה יותר קל לשנות תפיסה ולהטמיע ערכים בילד מאשר במבוגר, כך שאם הוא ילמד תזונה נכונה מגיל קטן בבית הספר, רוב הסיכויים שאורח החיים התזונתי שלו ישתנה (וגם שלכם). מאותו רגע שמתי לעצמי למטרה לשנות לטובה את הרגלי התזונה של ילדי ישראל.

הדרך אל הלב

כדי לעשות שינוי בתחום חקרתי כיצד מדינות ברחבי העולם צמצמו את תופעת השמנת היתר בקרב ילדים. הבנתי שאחד הפתרונות לתופעה זו הוא הכנסת שיעורי תזונה מעשיים ללימודי הליבה בבתי הספר הכוללים למידה, בישול וטעימת המאכלים. שיעורים אלו מקנים הרגלי תזונה נכונים, הסבר לגבי הימנעות ממאכלים עתירי שומן, סוכר ומלח וחשיבה ביקורתית כלפי האוכל אותו הם צורכים.

זה מתחיל מבפנים
רויטל אדמוני. צילום: אביבית אייזקסון

ב-2009 הקמתי את “דרך החושים” – חברה לסדנאות בישול בריא ופיתחתי שיטה שמטרתה לגרום לילדים להכיר ולהעדיף מזון בריא. כתבתי תכנית לימודים מסודרת למשרד החינוך בשם “אוכלים בריא” שאושרה כתכנית העשרה ואותה אני מעבירה היום בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ.

הילדים מקבלים אתנחתא מהשיעורים הרגילים במהלך היום ומערבבים, קוצצים וטועמים מאכלים שהם מכירים ואוהבים, אבל בגרסה הבריאה שלהם. השיעורים מועברים באווירה של צחוק ומשחק, הילדים מיישמים את הנלמד ובאים בגישה חיובית לנסות מאכלים חדשים ומזינים. עם הזמן ראיתי ששיעור הבישול הבריא מקנה עוד דברים חוץ מידע על המזון הבריא: ילד שמצליח להכין את המאכל חווה העצמה. תחושת המסוגלות עוברת משיעור הבישול לשאר השיעורים בבית הספר. ובנוסף לכל זה, התזונה של הילדים השתפרה משמעותית וגם בני המשפחות שלהם סיגלו אורח חיים בריא יותר.

כעת, אני עושה את כל המאמצים כדי שכבר בשנת הלימודים הקרובה שיעורי התזונה הנכונה יוכנסו לתכנית הליבה של משרד החינוך וכל ילדי ישראל יוכלו ליהנות מהם. אם לא נפעל עכשיו, נפסיד עוד שנה שבה הילדים שלנו היו יכולים להיות בריאים יותר. אני מנהלת מגעים עם משרד החינוך ליישום התכנית אבל כדי שדברים יזוזו, התמיכה שלכם נחוצה. אם הנושא הזה בוער בעצמותיכם כמו שאצלי, חתמו על העצומה שפתחתי וביחד נעשה שינוי משמעותי בבריאות ילדינו.

איך תנועות הנוער יכולות לעזור לילדים שלנו

כמה שינויים קטנים שיהפכו את בית הספר למקום שבו באמת לומדים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.