fbpx

אתה לא לבד

אתה לא לבד

כיצד אפשר לעזור לילדים לקבל את השיוך המגדרי שלהם ושל ילדים אחרים?

בגיל ההתבגרות אנו מתחילים להבין איך המגדר בא לידי ביטוי בחיינו ואיך הוא משפיע עלינו. אבל כיצד ילדים צעירים יותר מרגישים לגבי קבלת האחר?

הרבה ילדים רואים את המינים כשתי קבוצות נפרדות: הבנים והבנות. אין מעבר בין המינים, אין האהבה בין אותו המין ואין תחביבים המתאימים לשני המינים. אלו סטריאוטיפים של עולמנו שמלמדים אותנו כבר בגיל צעיר. ילדים לא יודו שהם אוהבים דברים “שלא מתאימים” למין שלהם. למשל, אגם בת התשע טוענת ש”כל אחד אוהב משהו אחר, בנות אוהבות יותר אופנה ואיפור ובנים אוהבים לשחק בכדור”. הרבה ילדים מסכימים איתה, ואילו אלו שיוצאים נגד הסטריאוטיפים האלו נחשבים יוצאי דופן או חריגים. הרי באופן טבעי לכל בת קונים בובה ולכל בן קונים מכונית. איך תרגיש אמא שרוצה לקחת את הבת שלה לחוג כדורגל כשכולם שם בנים? איך ירגיש הורה שבנו בוחר לשחק בבובות ולא בכדורגל?

בבתי הספר העל יסודיים המצב מחמיר. השפעות הסביבה גוברות על הערכה העצמית של התלמיד והוא נדחק לפינה – “לא נראה ילד שילך לשחק עם בנות בהפסקה ולא יקראו לו הומו” אמרה לי אנונימית בת 13. עבור נער או נערה שמרגישים מעט שונים, החוסר במודל לחיקוי שמטפח את הרגשות ומעצים אותם לטובה, יכול לגרום להפרעה ולבלבול.

לעומת זאת, תפיסת העולם של מבוגרים בשלה יותר. למבוגרים פחות אכפת מהסטריאוטיפים של הסביבה, הם עושים מה שטוב להם ומה שטוב לילדים שלהם. הם בשלים להתמודדויות עם הסביבה. עם זאת, לעיתים עדיין קשה להם לקבל את המגדר השונה של ילדיהם, ואז הם צריכים להתמודד מחדש עם שאלות ותהיות.

אז איך אפשר לעזור לילדים לקבל את השיוך המגדרי שלהם ושל ילדים אחרים? ילדים מושפעים מהסביבה בה הם גרים. הם רואים את ההורים שלהם או מבוגרים בסביבה כמודל לחיקוי. ככל שההורים ייחשפו את הילדים לשונה בגיל צעיר יותר, כך יהיה להם קל יותר לקבל אותו. או כפי שטוענת שרון בת ה-45: “זה משהו שאם יתרגלו אליו מגיל צעיר הם לא יסתכלו עליו כעל משהו מוזר, מפחיד או מסוכן”. כאן המקום של ההורים להסביר לילדים, לחנך אותם בצורה נכונה ולקבל אותם כמו שהם.

בסופו של דבר, כל ילד הוא יחיד ומיוחד. כל אחד צובר חוויות שונות ומרגיש רגשות שונים, ואם אנו יכולים לעזור ולו במעט עם חינוך נכון והדרכה לקבלת השונה והאחר, זה יסייע לו  להתפתח באופן בריא ושלם עם עצמו בהמשך החיים.

הכתבה נוצרה בסדנת כתיבה של ג’וינט ישראל אשלים ונירית צוק, מנכ”לית פורטל “עשר פלוס”, שגם העבירה את הסדנה בהתנדבות בליווי יעל מלמד, יועצת ביה”ס אחד העם בפתח תקווה. 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.