fbpx

בטיחות בקייטנות

בטיחות בקייטנות

כמיליון וחצי ילדים יוצאים לחופשה, אחוז גדול מהם ילכו לקייטנות עירוניות, פרטיות, מחנות של תנועות הנוער וכדומה. פעילויות אלו עשויות להסתיים בפציעות מסוגים שונים, לכן יש כמה כללי בטיחות שכדאי לדעת כבר עכשיו

היצע פעילויות הקיץ עולה משנה לשנה: לצד הקייטנות העירוניות שפועלות שנים רבות, פועלות קייטנות פרטיות שפורחות כפטריות אחרי הגשם. קייטנות מדעים, ספורט, אינטרנט, בעלי חיים, ולוליינות הן רק דוגמא לשפע התכנים המוצעים לילדינו. בנוסף, מתקיימים מחנות קיץ של תנועות הנוער המוציאים אלפי ילדים ובני נוער אל חיק הטבע לחזות בנופיה וביערותיה של ארץ ישראל.

לצערנו, הסיכון להתרחשותן של פציעות ותאונות קיים גם בפעולות פנאי אלה, בהן נוטלים ילדינו חלק. נקיטה באמצעי זהירות מסוימים עשויה להקטין את הסיכונים ורמת הפגיעה, ואם חס וחלילה  אירעה כזו, חשוב לדעת מה האפשרויות העומדות בפנינו.

לפני שנרשמים לקייטנה

בניגוד לקייטנה העירונית אשר כפופה לרשות המקומית או למועצה האזורית על כל המשתמע מכך, בקייטנות הפרטיות המצב שונה ובהקשר זה יש לתת את הדעת למספר נקודות עוד בשלב הרישום.

  1. בדקו האם הקייטנה פועלת בהתאם לחוק וברשות מפעיליה רישיון: פעילותן של קייטנות בישראל מעוגנת בחוק הקייטנות (רישוי ופיקוח) התש”ן – 1990 ומכוחו תוקנו תקנות המעגנות את הדרישות לצורך קבלת רישיון להפעלת קייטנה. הימנעו מרישום לקייטנה שלא קיבלה רישיון (אם כי ישנן קייטנות הפטורות מכך – דאגו לקבל אסמכתא לכך), או מקייטנה שלא קיבלה את אישור משרד החינוך.
  2. ביטוח: ודאו כי הקייטנה מחזיקה בפוליסת ביטוח המכסה את הסיכונים אליהם חשופים ילדיכם. ככלל מדובר בפוליסה לביטוח אחריות כלפי צד ג’. ודאו מהם סכומי הכיסוי הנקובים בפוליסה למקרה ולכל תקופת הביטוח ובקשו העתק מפוליסת הביטוח.
  3. מדריכים: האם המדריכים עברו הכשרה מתאימה ונושאים תעודה מתאימה? הדבר נכון הן למדריכי היום והן למדריכים המקצועיים בחוגי הקייטנה. כך לדוגמא, אסור שחוג קרב-מגע יועבר על ידי מי שלא הוסמך לכך. קיום פעילויות ללא תעודות והסמכה מתאימה וכפועל יוצא, הדרכה לא נכונה, עלולה לסכן את הילדים.
  4. לאן יוצאים: האם המקומות אליהם הילדים צפויים לצאת אכן מתאימים לגילם? האם המסלולים ואתרי הלינה מוכרים ובטוחים ? האם בוצע סיור מקדים ? האם מזג האוויר הצפוי מתאים לתוכנית הפעילות? האם צוות הקייטנה מספיק כדי ללוות קבוצה של עשרות או מאות חניכים? אם יש להורים ספק לגבי מקומות היציאה, חשוב מאוד להביא זאת לידיעת מנהלי הקייטנה ובמידת הצורך לערב גורמים ברשות המקומית.
  5. פעילויות חוץ: בכל הנוגע לפעילויות כמו רכיבה על סוסים, בריכה, לונה פארק, החלקה על הקרח וכדומה, רצוי לוודא עומדים לרשות הילדים כל אמצעי הבטיחות המתאימים וכמובן, כי הפעילות מבוטחת לכיסוי נזקים שנגרמה לצד ג’.

קרתה תאונה במהלך הקייטנה – מה עושים?

אם חלילה ילדכם נפגע במהלך פעילות בקייטנה, בין בתוך מקום הקייטנה או במהלך פעילות בחוץ, יש כמה דברים שחשוב לעשות:

  1. לא לזרוק כלום. לשמור את החשבוניות וכלל טפסי הרישום של הקייטנה.
  2. להגיב מהר. עם קבלת שיחת הטלפון מהמדריך, לבקש צילום של מקום קרות התאונה, שלטים שנמצאים במקום, ציוד פגום וכדומה. במידת האפשר, צלמו בעצמכם.
  3. קבלת טיפול רפואי על ידי גורמים מוסמכים (שימרו את המסמכים שתקבלו). בזמן הטיפול חשוב לציין במפורש מה גרם לפגיעה (נפילה ממתקן, החלקה על שפת הבריכה וכו’).
  4. לא לחכות עם הייעוץ. מההתחלה להתייעץ עם גורם מקצועי (סוכן ביטוח או עו”ד בתחום הנזיקין) שידע להפנות אתכם להמשך טיפול.

תביעת פיצויים

אם חלילה ילדכם נפצע במהלך שהותו בקייטנה ו/או בפעילות הקשורה בקייטנה, ובמידה וניתן יהיה להוכיח קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לבין המפגע במקום שבו קרתה התאונה, אזי יש כמה מקורות שאותם תוכלו לתבוע ולקבל פיצוי כספי:

  1. פוליסת תאונות אישיות לתלמידים – פוליסה קבוצתית שנותנת כיסוי לכל תלמידי ישראל (מגן עירייה) לאחר קרות תאונה, בהתאם לסוג הנזק ולקשר הסיבתי. הפוליסה כוללת בין היתר, כיסויים בגין מוות, נכות קבועה או חלקית, נכות זמנית – אשר נגרמו כתוצאה מתאונה (שאינה תאונת דרכים, רשלנות רפואית או צלקות אסתטיות) .
  2. תביעת נזיקין – דרישת פיצוי מהגורם האשם/האחראי לתאונה. ברוב המקרים, בתי העסק (לרבות מקומות הבילוי של הקייטנות) והמפעילים מבוטחים בביטוח אחריות כלפי צד שלישי אשר נועד לבטח את רשלנות בית העסק כלפי צדדים שלישיים. חברת הביטוח של המפעיל/בית העסק תיכנס בנעליו ותשלם את הפיצוי במקומו, אולם על מנת לקבל פיצוי יש להוכיח את רשלנותו של העסק/המפעיל ואת הקשר הסיבתי בין רשלנותו לבין הנזק שנגרם. לצערנו, ישנם בתי עסק וחברות בישראל שלא דואגים לביטוח, על כן במקרה של היעדר ביטוח, משפחת הניזוק תוכל לתבוע את בעל העסק/המפעיל כאחראי לנזקים באופן אישי.
  3. ביטוח לאומי – במקרה ומדובר בפגיעה קשה, אזי יש לפנות גם למוסד לביטוח לאומי לצורך קביעת אחוזי נכות וקבלת גמלה בהתאם.

אסון תלמידי המכינה בנחל צפית לימד את כולנו שיעור חשוב. אל תהססו לפנות לצוות המנהל של הקייטנה ו/או לגורמים ברשות המקומית בכל מקרה בו מתעורר חשד או תהייה לגבי אופי הפעילות, מקום הפעילות, טיב ההדרכה, אביזרי הבטיחות וכיוצ”ב.

ושיהיה קיץ בטוח.

הכותב הוא שותף ומנהל מחלקת נזיקין במשרד פייל ושות’ עורכי דין המתמחה בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.