fbpx

שבועות זה לא רק גבינה

שבועות זה לא רק גבינה

שבועות הפך בשנים האחרונות לחג שנסוב בעיקר סביב עוגות גבינה ופשטידות. אך מה עושים כל אותם ילדים שסובלים מרגישות או אפילו מאלרגיה? הדיאטנית יעל ברנר מביאה כמה המלצות שימושיות

עם הזמן הפך חג השבועות מחג חקלאי בו חוגגים את תנובת הארץ וביכוריה לחג הסובב סביב מאכלי חלב. אך מה עושה מי שאינו יכול לצרוך חלב ומוצריו?

ישנם שני מקרים שונים בהם יש קושי בצריכת חלב, האחד הוא רגישות ללקטוז (סוכר החלב) והשני הוא אלרגיה, תגובה חיסונית שלילית לחלבוני החלב. במקרה הראשון ניתן לצרוך מוצרי חלב בכמות מסוימת ובמקרה השני יש להימנע לחלוטין מפני שהסכנה היא מוות. תת ספיגת לקטוז נגרמת כתוצאה מחסר ראשוני של לקטאז במעי (האנזים המפרק את הלקטוז ומסייע בספיגתו בגוף) או מחסר משני של לקטאז, בשל מחלת מעיים. התסמינים של אי סבילות ללקטוז כוללים כאב בטן, נפיחות ושלשול לאחר צריכת חלב או מוצרים המכילים חלב. במקרה של אי סבילות, יכולה לעזור הגבלה של צריכת הלקטוז.

ריכוז הלקטוז הגבוה ביותר נמצא בחלב, בגלידות ובגבינות רכות ואילו גבינות קשות וגבינה צהובה מכילות הרבה פחות. כדאי לקרוא את תוויות המזון ולברר את תכולת לקטוז כדי לצרוך פחות, ואפשר גם להשתמש בתכשירי האנזים לקטאז לפיזור על מזון המכיל לקטוז או לבלוע כמוסות לקטאז יחד עם המזון (כמובן שדרושה התאמה ספציפית לכל אחד).

אלרגיה לחלב בדרך כלל מתייחסת לחלב פרה, אך כוללת גם אלרגיה לחלב עיזים וכבשים (בשל הדמיון הכימי הרב בין סוגי החלב). האלרגיה חולפת לרוב במהלך הילדות. התסמינים כוללים פריחה ואי נוחות במערכת העיכול ויכולים להגיע לקשיי נשימה ואף למוות. אלרגיה לחלב מצריכה הימנעות מוחלטת מחלב ומוצריו ומכל מאכל המכיל חלבוני חלב, לכן חשוב לקרוא את תוויות המזון על גבי כל מוצרי המזון בהם משתמשים ולוודא שאין בהם מרכיבים של חלב (למשל קזאין ומי גבינה), ואפשר גם לבדוק שכתוב “פרווה” או “טבעוני”.

 אז מה עושים ילדים רגישים בשבועות ובכלל במשך השנה?

חשוב קודם כל לזכור שלילד אלרגי אסור לאכול בכלל מוצרי חלב ולעיתים אפילו מגע עם ילד שאכל קודם לכן אוכל חלבי, יכול להוביל לסכנת חיים. בימי הולדת או בחגיגות בגן ובבית הספר אפשר להכין עוגה נוספת לילד האלרגי או לחילופין, להכין עוגה אשר לא מכילה מוצרי חלב ולחגוג יחד.

אפשר, בייעוץ עם תזונאית, לבנות תפריט מאוזן ללא מוצרי חלב או לדאוג לתחליפים עבור הילד האלרגי. בנוסף למורים ולהורי הילדים כדאי לעדכן את ילדי הכיתה וללמדם איך לנהוג, וגם לבקש מההורים האחרים לשים לב ולהיות מודעים למה שהם מביאים לבית הספר או בחגיגות. כיום פשוט יותר להתאים את המאכלים לאלרגים מפני שהמודעות לחי ולסביבה הביאה להופעת תחליפים רבים לחלב ומוצריו וכמעט לכל מתכון ניתן למצוא גרסה טבעונית. את החלב ניתן להחליף בחלב סויה, חלב אורז, חלב שקדים או חלב שיבולת שועל. אפשר להשתמש בגבינות טופו, גבינות צהובות מהצומח, בשמנת צמחית או שמנת סויה לבישול רוטב לפסטה למשל, או להשתמש בקצפת צמחית לקישוט עוגה. אפשר למצוא ממרחי קשיו או שקדים היכולים להחליף את הגבינה ומעדני שוקולד או פרי, ללא חלב. אם מתחשק משהו מתוק, ניתן למצוא גם עוגות, גלידות ושוקולד.

בהתייחס לחג עצמו, אם יש בכיתה ילד אלרגי לחלב, אפשר להחליט על טנא ללא מוצרי חלב. טנא עם פירות וירקות חדשים מהגינה בבית או מגינת הירק הקרובה. אפשר לחזור למשמעותו המקורית של החג ולחגוג את ההתחדשות, את ביכורי הפירות והירקות (הזדמנות ליצור גינת ירק בחצר הגן), לחשוב על רעיונות חדשים או לתכנן תוכניות לשנה הקרובה. אפשר לדבר על הפירות האופייניים לעונה ועל הכנת לחם מהחיטה שזה זמן קצירתה.

והנה קינוח שהוא ללא חלב, אבל לא פחות מפנק ומתוק:
גלידת בננה-בוטנים עם פצפוצי שוקולד (2 מנות)
3 בננות חתוכות קפואות
2 כפות חמאת בוטנים
1 שורה שוקולד מריר פרווה
מכניסים את החומרים יחד למעבד מזון
ומעבדים עד שנוצר מרקם של גלידה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית. לעמוד הפייסבוק

למה כדאי לשלב כמה פריטים לבנים במלתחת הקיץ?

עוגת הגבינה המושלמת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.