fbpx

אלכוהול בל”ג בעומר

בשנים האחרונות הפך ל”ג בעומר לחג של מסיבות ואלכוהול מסביב למדורה. לא מעט הורים בוחרים להתמודד עם התופעה על ידי קניית האלכוהול לילדיהם בעצמם, אבל נירית צוק בטוחה שיש דרכים טובות יותר להתמודד עם הבעיה

בסקר מהיר שערכתי עם בני נוער והוריהם, גיליתי שרובנו שכחנו מה הרעיון מאחורי ל”ג בעומר ומה הם מנהגיו המקוריים של החג. אנחנו זוכרים במעומעם את הסיפור על בר כוכבא, ובד בבד בטוחים כי צליית תפוחי אדמה ומרשמלו הם חלק ממנהגי החג המרכזיים. וכשמזכירים לנו את הילולת ל”ג בעומר, אנחנו כבר מזמן לא חושבים על הקבר של רשב”י, אלא על החגיגה של בני הנוער שמתהוללים עד אור הבוקר.

אם כך, ל”ג בעומר הפך עבור בני הנוער לסיבה למסיבה, ולכן מבחינתנו, ההורים, זו סיבה לדאגה. החשש המרכזי שלנו הוא, כמובן, שהילד ישתה וישתכר, או גרוע מכך שיהיה מדובר באירוע שיסתיים חלילה באסון. אז כיצד מתמודדים עם החגיגה הצפויה? לאחרונה מסתבר כי חלק מההורים מצאו פתרון יצירתי, והם מספקים למתבגרים אלכוהול בעצמם.

אבא, תקנה לי בירה

הרגלי השתייה של בני הנוער, כפי שהם פורסמו על ידי משרד החינוך, ללא ספק מדאיגים ומצביעים על כך שכמעט מחצית מתלמידי התיכונים נוהגים לשתות משקאות אלכוהוליים, ורבע מתלמידי התיכון שותים אלכוהול עד לשלב שכרות.

בסקר שערכו תלמידות כיתה י”א מתיכון הרטמן בירושלים נמצא ש-25% אחוז מבני הנוער שנוהגים לשתות אלכוהול בעיר דיווחו שהוריהם מספקים להם את המשקאות, 16.6% דיווחו כי הם שותים פעם בשבוע, 34.3% דיווחו כי חוו או היו עדים להשלכות חמורות כתוצאה משתייה מופרזת של אלכוהול .

לא פעם שמעתי נציגים מסיירת הורים ומוועדת אלכוהול יישובית כי במקרים מסוימים ההורים עצמם הם אלו שמספקים לילדים את האלכוהול, רוכשים אותו עוד לפני המסיבה, או במקרה זה- עוד לפני ערב המדורה. הסיבות לכך מורכבות: חלקם עושים זאת מכיוון שהם חושבים שאלכוהול היה ותמיד יהיה חלק מהמסיבה, ממש כפי שהוא היה עוד בתקופתם. אחרים קונים אלכוהול עבור ילדיהם כדי למנוע מהם לרכוש אלכוהול זול או חלילה מזויף, אשר עלול לגרום להרעלה ולסכן את מי ששותה. הורים אחרים מאמינים, בתמימות כלשהי יש לציין, כי אם הם קונים את האלכוהול יש להם שליטה כלשהי על כמות האלכוהול שבני הנוער יצרכו. אם כך, האם קניית האלכוהול על ידי ההורים עצמם היא הפתרון למצב? בעיני בהחלט לא!

היום כבר אפשר לומר די בביטחון כי האלכוהול משחק תפקיד חשוב בהווי החברתי-תרבותי של בני הנוער בארץ. חלק מהמומחים תולים את ה”אשמה” בטכנולוגיה, שלטענתם משפיעה על הילדים כך שהם הופכים למופנמים רגשית יותר מהצעירים בעבר, ולכן הם זקוקים לאלכוהול על מנת להשתחרר. אחרים טוענים כי הדבר קשור לגיל ההתבגרות עצמו, שבו מאז ומתמיד בני הנוער קראו תגר על החברה, ורצו לפרוק עול ולמרוד – וכמובן שאלכוהול זו אחת הדרכים לעשות זאת.

כך או כך אין ספק כי תרבות השתייה של בני הנוער כיום שונה מבעבר. היום הם שותים כמויות גדולות של אלכוהול באופן אינטנסיבי ובזמן קצר יותר. בנוסף, רבים נוהגים לערבב משקאות, וחלקם (בעיקר המתבגרות) אינם אוכלים כלל לפני השתייה – מה שמבטיח השתכרות מהירה. למעשה הם שיכורים עוד לפני שהערב מתחיל, וישנם לא מעט מקרים קשים שבהם בני נוער מפונים לבתי החולים בשל הרעלת אלכוהול.

להחזיר שליטה בדרך הנכונה

לבני הנוער אין בעיה להשיג את האלכוהול. אם ההורים אינם מספקים להם אותו, הם קונים אותו באופן עצמאי בחנויות, קיוסקים ופיצוציות. לעיתים יש המבקשים ממבוגר לקנות בעבורם, וישנם אף אלה שמשתמשים בתעודות זהות מזויפות שאין כל קושי לייצר באופן עצמאי. לכן, קניית האלכוהול על ידי ההורים אינה פותרת את הבעיה ולא באמת מעניקה להורים שליטה במצב.

הדרך היחידה לנסות ולהתמודד עם נושא האלכוהול וההשתכרות היא שיחה פתוחה וכנה עם הילד על הנושא. שיחה שבה מדברים על נזקי האלכוהול, ועל שתייה במידה. כמו כן חשוב לתת דוגמה אישית של ההורה עצמו. בנוסף, כדאי גם להעניק מספר כללים מעשיים חשובים, כגון: לא לשתות על בטן ריקה, לא לערבב משקאות אלכוהוליים שונים או משקאות אנרגיה, והכי חשוב: לא להסתובב לבד ברחוב לאחר המדורה ובוודאי שאם שותים לא נוהגים, ובשני המקרים יש לדאוג לחבר שיהיה מלווה תורן.

הכותבת היא מומחית למחקר תרבות הילד והנוער, מנכ”לית פורטל ההורות “עשר פלוס”.

מרינה קיגל מסכימה לארגן מדורה, ומצטערת על כל רגע

ריקי ברוך נזכרת במדורה בימי נעוריה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.