fbpx

קשה לקום בבוקר

לבער את הרגלי שגרת הבוקר הלחוצה ולייצר הרגלים חדשים דרך תקשורת מקדמת יחסים

למי מאתנו אין בקרים מאתגרים עם ילדינו? כמעט כל הורה למתבגר/ת נאלץ להתמודד עם חוסר הרצון שלהם לקום בבוקר ולצאת בזמן לבית הספר, ולמרבה הצער הניסיונות שלנו להאיץ בהם בדרך כלל לא עובדים ואפילו לפעמים רק מחמירים את המצב.

זאת ועוד, מחקר שערך אלכס פרדרה מה British Psychological Society  מצא שמאבקי כוח וגסות על הבוקר יכולים להשפיע עלינו לאורך כל היום. אז איך משנים את הרגלי הבוקר ויוצרים בוקר נעים, שישפיע לטובה על כל מהלך היום?

הנה כמה עצות פרקטיות ששווה לנסות, בפרט אם ילדינו מתמהמהים בבוקר, בזמן שאנחנו ממהרים להגיע לעבודה:

  1. לבחון מהי הדרך שבה אנו, ההורים, מנהלים את הסיטואציה. איך אנחנו מתקשרים באותם רגעים? מהו הדפוס האוטומטי שיוצא מאתנו ומה אנחנו עושים ביחס אליו? האם אנחנו מאשימים, יוצאים מהכלים, כועסים וצועקים? אם זו הדרך שלנו להתמודד עם המצב בדרך כלל, אפשר לנסות לאמץ גישה יותר אמפטית, ואפילו לתת דוגמאות מהילדות שלנו. בד בבד לשקף לילד/ה למה חשוב לנו להגיע בזמן, את חשיבות הזמן כערך ואת ההשלכות של האיחור.
  2. להסתכל על הסיטואציה מעמדת המתבונן. במקום לכעוס ולהתעצבן על הילד שרוצה להשאר בבית וליהנות מהזמן שלו, אפשר להסתכל על הסיטואציה מבחוץ ולנסות להבין מה הכוונה מאחורי משיכת הזמן הזו. להיות אמפטיים לסיטואציה. אחרי הצהריים, כשרגועים יותר, אפשר גם לערוך שיחת תיאום ציפיות.
  3. חשוב שנשים לב לאנרגיה שאנחנו מביאים למפגש הבוקר עם ילדינו. אם אנחנו מתקשים לצאת מהלחץ ומהאנרגיה הגבוהה, מומלץ לנסות לשים מוזיקה שתרגיע או שתכניס אנרגיה שמחה יותר. זכרו: מאבקי כוח יגררו עוד מאבקי כוח.
  4. לאמן את שריר היצירתיות שלנו. כדאי להתאמן על דרכים יצירתיות לרתום את הילד/ה אלינו. יהיו מצבים שנצליח ויהיו מצבים שלא, אבל העיקר שננסה דרך תקשורת שהיא מקדמת יחסים, כלומר לא פוגענית, אלא מעוררת לפעילות ולשיתוף פעולה.
  5. לנהל עם ילדינו שיחה רותמת. שיחה ששמה דגש על החוזקות של הילד/ילדה, ושבה נציין שאנחנו סומכים עליהם שיתארגנו כהלכה למחרת. כל הזמן להביע אמון בילדים ובכך שהם מסוגלים. גם אם זה לא יקרה מיד, זה יקרה בסוף.
  6. לא משנה מה קורה, התקשורת שלנו עם ילדינו צריכה להיות מכבדת ולא פוגענית, מעצימה ולא מצמצמת. האחריות על ניהול התהליך היא שלנו, ההורים. התמדה, התמדה, התמדה ואז נוצרת הפנמה.
  7. לבחור נכון את המילים. למילים ולאנרגיה יש המון כוח להשפיע. חשוב שנשים לב באיזו אנרגיה אנחנו מגיעים לסיטואציה ובאילו מילים אנחנו משתמשים.

הכותבת היא בעלת תואר שני בחינוך, מנחת קבוצות, מטפלת מוסמכת בטכניקת ה-NLP  ודימיון מודרך ומפתחת את תפיסת “תקשורת מקדמת יחסים ושיטת המניעים”.

איך לנהל עם המתבגרים שיח מכבד ומועיל?

כיצד לנהל שיחה פרודוקטיבית עם המתבגרות על האופן שבו הן בוחרות להתלבש?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.