fbpx

בדידות ממכרת

אל פורטל “עשר פלוס” הגיעה פניה של אמא המודאגת מכך שבנה הולך ומתנתק מהחברה. הפסיכולוגית אסנת חדייר גרתי נחלצה לעזרתה

שלום לכם.

בני בן ה-17 עבר בשנים האחרונות שלוש מסגרות וכרגע לומד באקסטרני. בהתחלה הביע נכונות ללמוד ואף היה מאושר מכך שהוא לא במסגרת רגילה ואינטנסיבית. עם הזמן, הוא הפחית עוד ועוד בהשקעה הלימודית והיום הוא כמעט ולא לומד. אף פעם הוא לא היה חברותי במיוחד ואהב להיות עם אחים שלו בבית, אבל מאז שהוא באקסטרני אין לו שם קשר חברתי מעבר לשעות הלימודים המינימליות. הוא רוב היום מול המחשב או מנגן. לאחרונה החל לדבר על כך שהוא רוצה ללכת לפסיכיאטר כי יש לו חרדות. אני מאוד מסתייגת מטיפול תרופתי ומציעה לו קודם ללכת לטיפול רגשי ואז נחליט יחד עם המטפל על המשך, אך הוא מסרב.

איך אני יכולה לעזור לו? הוא גם לא ממש רוצה לשתף אותי או את אביו.

תודה

בדידות ממכרת

שלום לך,

אני חושבת שכדאי להשקיע בשלב הראשון ביחסים של בנך אתכם, ההורים, ועם האחים שלו, כדי למנוע הסתגרות מוחלטת שלו. נסי ליזום פעילויות משפחתיות ביחד, צפייה יחד בסרט או סדרה בבית, ארוחות משותפות, טיולים וכדומה, ולא להניח לו להיות לבדו כל היום, או לשתף פעולה עם ההימנעות שלו.

ישנם פסיכיאטרים שהוכשרו גם בפסיכותרפיה ויכולים לשלב בין ייעוץ לגבי תרופות ושיחות (כמו עם פסיכולוג). הייתי ממליצה לך למצוא איש מקצוע כזה, כדי שיוכל לתת מענה מקיף לצרכים של בנך. את צודקת בתחושתך שכדאי קודם לבדוק האם שיחות וקשר טיפולי מסייעים לו לפני שמחליטים על טיפול תרופתי. אך אם יאובחן על ידי פסיכיאטר כסובל מדיכאון או חרדה, טיפול תרופתי יכול בהחלט לעזור, ולשפר את תפקודו.

כדי שיפגוש אנשים ויצא מהבית, אפשר להציע לו להצטרף לאיזשהו הרכב מוסיקלי אם הוא מנגן ומתחבר למוסיקה, או ללכת לחוג או קורס כלשהו שקשור לעיסוק שלו במחשבים. כדאי להסביר לו בהגיון שחשוב שלא תהיה נסיגה מוחלטת שלו ממפגש עם אנשים, כי יהיה לו קשה אחר כך לחזור לקשר עם הסביבה והוא עלול להתמכר לבדידות.

צריך לזכור שאם זאת האישיות שלו, אין לצפות לשינויים דרסטיים, וחשוב לקבלו כמו שהוא. המטרות יכולות להיות צנועות ומתמקדות בכך שימצא חיבורים נקודתיים למשפחה ולעולם שבחוץ, יצור מעט קשרים ולא ימנע מכך לחלוטין.

אני מקווה שתמצאו את המענה המתאים עבורו, ושהוא יחזור בהדרגה לקשר עם הסביבה ולתחומי עניין שיוציאו אותו מהבית.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית ומנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער. לאתר של אסנת חדייר גרתי

איך להגן על הבת שלי מקשר עם בחור מבוגר? 

הבת שלי החליטה שהיא לא מגדירה את נטייתה המינית. כיצד להתמודד עם זה?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.